دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 ارديبهشت 1394 - 09:18

ظریف و کری امروز با یکدیگر دیدار می‌کنند

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که جان کری و محمد جواد ظریف امروز دوشنبه با یکدیگر دیدار می‌کنند.
کد خبر : 14966

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا و به نقل از رویترز، دیدار امروز وزاری خارجه ایران و آمریکا در حاشیه اجلاس بازنگری معاهده «ان.پی.تی» که هر پنج سال یک‌بار برگزار می‌شود، صورت می‌گیرد.


نشست بازنگری پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای (NPT) از امروز دوشنبه به مدت یک ماه در شهر نیویورک برگزار می‌شود. وزیران امورخارجه ایران و آمریکا سخنرانان افتتاحیه این نشست هستند.


این در حالی‌است که آمریکا و پنج قدرت‌ دیگر جهانی تلاش می‌کنند تا سی ژوئن به توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران با این گشور دست یابند.


به گفته این مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا، جان کری قرار است امروز دوشنبه دیداری نیز با وزیر امور خارجه اردن، «ناصر جوده» و همچنین وزیر خارجه مصر، «سامع شکری» داشته باشد.


رویترز می‌نویسد طبق توافق اولیه‌ای که در تاریخ دوم آوریل بین ایران و کشورهای جهانی حاصل شد، ایران پذیرفت تعداد سانترفیوژهای خود را کاهش دهد و در مقابل، آمریکا و کشورهای اروپانیی نیز تحریم‌های اعمال‌شده بر ایران را لغو کنند.


در زمان باقیمانده تا ضرب‌الاجل سی ژوئن، دیپلمات‌ها باید در خصوص زمان و نحوه لغو تحریم‌ها، آینده برنامه تحقیق و توسعه انرژی هسته‌ای ایران، نحوه بازرسی آژانس انرژی اتمی از تاسیسات ایران و میزان ذخائر اورانیومی که ایران قادر است در کشور خود حفظ کند، به توافق برسند.


در همین حال، سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا قصد دارند متمم‌ها و لوایحی در جهت سخت‌تر کردن شرایط توافق با ایران و لزوم بازنگری توافق نهایی توسط کنگره آمریکا را به تصویب برسانند.


همچنین قرار است ظریف روز چهارشنبه در جلسه پرسش و پاسخ در دانشگاه نیویورک شرکت و در خصوص آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای به ایراد سخنرانی بپردازد.


گفته شده است رایزنی‌های جدید هسته‌ای در نیویورک نیز از روز چهارشنبه نهم اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد.


تازه‌ترین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 هفته گذشته در شهر وین اتریش برگزار شد. با توجه به حضور هیئت‌های همه کشورها در نشست نیویورک، انتظار می‌رود دو طرف مذاکرات را این‌بار در آمریکا ادامه دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته