دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تشدیدروند نزولی بازار سرمایه در پی فقدان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

معاملات امروز سهام در حالی پیگیری شد که شوک ناشی از خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی بازار بورس را نیز تحت تاثیر گذاشت تا در نهایت شاهد کاهش 223 واحدی شاخص کل در پایان معاملات باشیم. همچنین تمام شاخص های بورس اوراق بهادار تهران در روز دوشنبه قرمز پوش بود، به طوری که شاخص بازار دوم کاهش شدید 629 واحدی را در کارنامه خود به ثبت رساند.
کد خبر : 149623

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، اگر چه افت امروز شاخص های بازار سرمایه تحت تاثیر خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی اتفاق افتاده است، اما این واکنش بازار زیاد هیجانی نبوده و در جریان معاملات امروز شاهد یک افت کنترل شده در شاخص های بازار بودیم که البته نسبت به افت 7 واحدی دیروز چشمگیر بود.


از دیگر عواملی که منجر به تشدید روند نزولی امروز بازار سهام شد، باید به کاهش قیمت نفت در بازار های جهانی اشاره کرد. کاهش قیمتی که به ادعای رویترز ناشی از افزایش صادرات نفت ایران بوده که به دنبال افزایش سهم خود بعد از توافق اوپک اقدام به افزایش صادرات کرده است. این کاهش قیمت نفت در روز جاری در کاهش قیمت سهام شرکت های پتروشیمی به خوبی دیده می شود و اکثر نمادهای این گروه روند نزولی را در پیش گرفته بودند.


در بازار فلزات اساسی نیز شاهد رشد قیمت ها در هر 5 فلز کلیدی مس، سرب، روی، نیکل و آلومینیوم بودیم و در نتیجه این افزایش قیمت ها شاهد رشد اکثر نمادهای بورسی در گروه کانه های فلزی بودیم به طوری که در روز کاهشی اکثر نمادها بورس شرکت معدنی و صنعتی چادر ملو رشد نزدیک به دو درصدی و تاثیر 24 واحدی بر شاخص کل را به ثبت رساند.


با اعلام سه روز عزای عمومی در کشور و تعطیلی روز سه شنبه به نظر می رسد رکود تا ابتدای هفته آینده بیش از پیش تعمیق شود و شاهد کاهش حجم معاملات در روز چهارشنبه هم خواهیم بود.


آمار روزانه بورس


شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز دوشنبه،‌ با کاهش 223 واحدی روی رقم 78 هزار و 609 واحد ایستاد.


همچنین در روند معاملات امروز، شاخص آزاد شناور 302 واحد، شاخص بازار دوم 629 واحد، شاخص کل هموزن 62 واحد و شاخص قیمت هم وزن نیز 49 واحد، شاخص بازار اول 131 و شاخص قیمت وزنی ارزشی 78 واحد کاهش را در کارنامه خود به ثبت رساندند.


در معاملات سومین روز هفته، شرکت های ایران خودرو، پالایش نفت اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و پارس خودرو بیشترین تاثیر نزولی را بر دماسنج بازار داشتند و در طرف مقابل شرکت های معدنی و صنعتی چادرملو، توسعه معادن و فلزات، پتروشیم پردیس و معادن بافق بیشترین تاثیر مثبت را در نوسانات شاخص کل از خود به نمایش گذاشتند.


در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت شرکت پالایش نفت تبریز، گلوکوزان(غگل)،سامان گستر اصفهان(ثامان)،سرمایه گذاری نیرو(ونیرو)، صنایع کاغذ سازی کاوه (چکاوه) و شرکت بین المللی توسعه ساختمان(ثاخت) متوقف شدند و در مقابل نماد معاملاتی شرکت بین المللی توسعه ساختمان(ثاخت)، آماده انجام معامله شدند.


همچنین در پایان معاملات روز دوشنبه، عنوان برترین گروه های صنعت به گروههای خودرو، محصولات فلزی، سرمایه گذاریها و کانه های فلزی اختصاص یافت.


همچنین بیشترین افزایش قیمت را در نمادهای کشت و صنعت پیاذر، صنایع جوشکاب یزد، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی و سمیان بجنوردشاهد بودیم و درمقابل نماد شرکت های بین المللی توسعه ساختمان، لیزینگ خودرو غدیر، کاشی الوند و پارس خزر بیشترین کاهش قیمت را به نام خود به ثبت رساندند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته