دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 دی 1395 - 13:22

رویترز مدعی شد: ابراز نگرانی بان کی مون از ارسال سلاح ایرانی برای حزب‌الله

خبرگزاری رویترز مدعی شد بر اساس یک گزارش محرمانه که به رویت این خبرگزاری رسیده است،‌ دبیر کل قبلی سازمان ملل متحد در شورای امنیت این سازمان نسبت به نقض تحریم‌های تسلیحاتی از سوی ایران با تهیه سلاح و موشک برای گروه شیعه لبنانی حزب‌الله ابراز نگرانی کرده است.
کد خبر : 149620

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، دومین گزارش سالانه که انتظار می‌رود روز 18 ژانویه (29 دی) از سوی 15 عضو شورای امنیت مورد بحث قرار گیرد، همچنین اتهامی را از سوی فرانسه مطرح کرده است که کشتی ضبط شده حامل سلاح در اقیانوس هند شمالی در ماه مارس (اسفند) متعلق به ایران بوده و به نظر می‌رسد که مقصد آن سومالی یا یمن بوده است.


اغلب تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران یک سال پیش در پی توافق ایران با آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان و همچنین اتحادیه اروپا با هدف محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران لغو شد اما ایران همچنان تحت تحریم سلاح‌ها و برخی محدودیت‌های دیگری است که به طور فنی بخشی از توافق هسته‌ای نبوده است.


این گزارش در تاریخ 30 دسامبر (10 دی) از سوی بان کی مون دبیر کل وقت سازمان ملل متحد یک ماه قبل از آنکه او جایگاه دبیرکل را به آنتونیو گوترش در تاریخ 1 ژانویه (11 دی) واگذار کند،‌ ارائه شده است.


بان کی مون در گزارش خود نوشته است که در در تاریخ 24 ژوئن 2016 (4 تیر) سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله در سخنانی که از تلویزیون المنار پخش شد اظهار داشت که بودجه حزب‌ا‌لله، حقوق، هزینه‌ها، سلاح‌ها و موشک‌های حزب‌الله همه از جمهوری اسلامی ایران آمده است.


بان‌کی‌مون افزود: «من از این اظهارات نگران هستم چراکه انتقال سلاح‌ها و مواد مربوط با آن از سوی ایران به حزب‌الله ممکن است مغایر با قطعنامه شورای امنیت باشد.»


او ادامه داد: «زمانی که سازمان ملل متحد از هیأت ایران در سازمان خواستار مشخص شدن موضوع شد، این هیأت گفت که اقداماتی که از سوی ایران انجام می‌شود برای مبارزه با ترویسم و افراط گرایی شدید در منطقه است که مطابق با منافع امنیت ملی و قوانین بین‌المللی انجام می‌شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته