دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نشست های پرسش و پاسخ جشنواره فیلم فجر / 6

بحث رادان و کارگردان درباره عاشقانه یا دفاع مقدسی بودن فیلم «حکایت عاشقی»

بهرام رادان گفت: «من فکر می‌کنم که این کار پس زمینه واقعه حلبچه را داشت و من اسم آن را ژانر عاشقانه می‌گذارم. جنگ وسیله‌ای بود برای رسیدن به هدف و تصور ما به عنوان بیننده فیلم‌های دفاع مقدس شاید در طی این سال‌ها چیز دیگری باشد.»
کد خبر : 1496

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست فیلم سینمایی حکایت عاشقی با حضور احمد رمضان‌زاده کارگردان، مشکین مهرگان طراح صحنه و لباس، آزیتا موگویی مجری طرح، بهمن زرین‌پور، شیلان رحمانی و بهرام رادان بازیگران این فیلم برگزار شد.


رمضان‌زاده درباره انگیزه و ایده اولیه تولید این فیلم گفت: «چون خودم بچه استان کردستان هستم با واقعه ناگوار حلبچه آشنایی دارم. بنابراین کم کم با این مسئله درگیر شدم. سال 1388 مشغول نوشتن سناریو شدیم و سه سال دریافت مجوز از ارشاد طول کشید تا اینکه سال نود و سه دوستان جدیدی آمدند و شرایط ساخت فراهم شد.»


بهرام رادان درباره همکاری‌اش در این پروژه و نقشی که دراین فیلم سینمایی ایفا می‌کند اظهار کرد:‌ «خیلی وقت است دلم می‌خواهد فیلمی با محوریت جنگ و دفاع مقدس کار کنم، البته من این فیلم را خیلی فیلم دفاع مقدسی نمی‌دانم، بلکه معتقدم بیشتر در پس زمینه واقعه حلبچه روایتی عاشقانه دارد.»


وی ادامه داد:‌ «از طریق آزیتا موگویی مجری طرح این فیلم با کارگردان اثر آشنا شدم و پس از گپ و گفت تصمیم به کار گرفتم. این فیلم، فیلم سختی بود. تمام موقعیت‌های زمانی آن بسیار سخت بود و امروز که برای اولین بار این فیلم را دیدم از اینکه فیلم بهتر از سناریو از کار درآمد خوشحال هستم و امیدوارم مردم نیز آن را بپذیرند.»


زرین پور نیز تصریح کرد:‌ «این فیلم زمینه جذابی دارد و من خیلی خوشحال شدم که در کنار رادان و دوستان دیگر این کار را انجام دادیم. درحقیقت آشنایی بسیار خوبی بود.»


شیلان رحمانی دیگر بازیگر این فیلم یادآور شد: «از طریق آرش سجادی به این پروژه معرفی شدم. وقتی متن فیلم را خواندم واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم چون من کرد هستم و معتقدم واقعه حلبچه رویداد وحشتناکی بود. خیلی دوست داشتم که این نقش را به من بدهند، بنابراین بعد از جلسه گپ و گفت توانستم این نقش را بگیرم. کار خیلی سختی بود و لحظه آسانی در آن نبود، همه لحظه‌ها سخت بود، اما من امیدوارم از پس آن برآمده باشم.»


مشکین مهرگان که طراحی صحنه و لباس این اثر را بر عهده داشت، تشریح کرد: «ما برای فیلم سینمایی باید دو ملاحظه را در نظر می‌گرفتیم اول مکانی بود که به جای کردستان عراق باید فرضیه ساخت فیلم را در آنجا عملی می‌کردیم و دوم ملاحظه تاریخی است، چرا که تحولاتی که اتفاق افتاده دیگر با آن ابعاد اقلیمی و فیزیکی نبود و ما آن دوره را از دست داده‌ایم که این امر کار ما را سخت می کرد. بنابراین باید فضایی ایجاد می‌کردیم که بستر مناسب برای فیلم باشد و بتوانیم از طریق آن ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کنیم.»


رمضان‌زاده همچنین گفت: «این اثر به طور کامل با دفاع مقدس در ارتباط است.»


رادان که نظری مخالف نظر کارگردان دارد، در ادامه اظهار کرد: «ولی من فکر می‌کنم که این کار پس زمینه واقعه حلبچه را داشت و من اسم آن را ژانر عاشقانه می‌گذارم. جنگ وسیله‌ای بود برای رسیدن به هدف و تصور ما به عنوان بیننده فیلم‌های دفاع مقدس شاید در طی این سال‌ها چیز دیگری باشد، اما به عقیده من حتی اینکه فیلم دفاع مقدس باشد یا نباشد مهم نیست.»


کارگردان فیلم سینمایی حکایت عاشقی در خصوص استفاده از فیلم های مستند عنوان کرد:‌ «نزدیک به ربع قرن است که از این فاجعه فاصله گرفته‌ایم به طوری که حتی این رویداد فراموش شده است، بنابراین استفاده از پلان‌های مستند، حلبچه را یادآوری می‌کند که چه فاجعه انسانی بوده است.»


شیلان رحمانی در پاسخ به این سوال که اگر تا این حد عاشق شاهو بوده‌اید چرا قید عشق را زدید؟ گفت:‌ «شخصیت چیمن یک کاراکتر قوی است، او دختر هنرمندی است که عاشق زندگی است، او دوست دارد در جنگ و بدبختی زندگی درست کند، شخصیت او طبق آنچه من برداشت کرده‌ام این گونه بوده است. او تمام خانواده و عشقش را یک بار از دست داده و نمی‌تواند تا ابد به عزای خانواده و عشقش بنشیند.»


وی ادامه داد:‌ «چیمن در بدبختی مردم به بچه‌ها ساز می‌آموزد و برای زندگی کردن به آنها انگیزه می‌دهد.»


بهرام رادان در ادامه بیان کرد: «فکر می‌کنم این موضوع بیشتر از آنکه به بازیگر مربوط باشد به نشست این بخش در ذهن مخاطب ربط دارد. شاید هفته‌ها گذشته است ضمن اینکه تجربه‌ای که در جشنواره فیلم وجود دارد به ما نشان می‌دهد که فیلم‌ها را خیلی سریع می‌بینیم، بنابراین آن ذهنیتی که باید در ذهن افراد به‌وجود نمی‌آید. جواب این موضوع در اکران مشخص خواهد شد.»


رمضان‌زاده در خصوص تاثیر تلفیق دفاع مقدس و درام عاشقانه در جذب مخاطب تاکید کرد:‌ «من از اهالی همان منطقه کردنشین هستم و با این موضوع سال‌ها زندگی کرده بودم و فکر می‌کنم در جذب مخاطب این تلفیق حتما تاثیرگذار خواهد بود. همان دورانی که درباره آن کار کرده‌ایم پر از قصه‌های عاشقانه است و این متن از دل همان قصه‌ها بیرون کشیده شده است.»


وی در برابر انتقاد از گریم فیلمش گفت: «به اعتقاد من کسی که گریم کرده به شدت خوب کار کرده است.»


کارگردان فیلم سینمایی حکایت عاشقی همچنین درباره نقش هلال احمر خطاب به منتقدان این موضوع اظهار کرد: «هلال احمر در دوره هشت سال دفاع مقدس حضور پررنگی داشته و من این را از نزدیک حس کرده و دیده‌ام.»


رمضان‌زاده درباره موسیقی این اثر بیان کرد:‌ «ارشک رفیعی موسیقی کردی را خوب می‌شناسد و به نظر من موسیقی که ساخته خیلی روی فیلم نشسته است.»


این کارگردان در پاسخ به این سوال که این فیلم با چه قشری از مردم ارتباط برقرار می‌کند، سکوت کرد.


مشکین مهرگان در ادامه این نشست تشریح کرد: «حکایت عاشقی فیلم جنگ و عشق است جنگ پدیده‌ای است که روی انسان اثر می‌گذارد و مثل دفاع مقدس تاثیرات روحی و روانی به دنبال دارد و این بخشی از تاثیر بزرگ است. ارتباط و حادثه‌ای به نام جنگ و تاثیر آن روی انسان نگاهی بود که ما دراین پروژه داشتیم.»


موگویی بیان کرد:‌ «خاصیت جشنواره فجر برای ما سینماگران این است که فیلمی که می‌سازیم را با طیف‌های مختلفی از مخاطبان، مسئولان و غیره به تماشا می‌نشینیم که این امر به فیلمساز کمک می‌کند تا به ارتباط بهتری با مخاطب برسد.»


زرین‌پور دربخش پایانی این نشست گفت: «وقتی از دل فاجعه طلوع یک رابطه لطیف به نام عشق را می‌بینیم خوب است که نگاه لطیف‌تری نیز داشته باشیم.»


رادان همچنین خطاب به حاضران اعلام کرد:‌ «ما از ساختن این فیلم قصد نداشتیم کار خارق‌العاده‌ای انجام دهیم، بلکه ما جمع شدیم تا واقعیت را به تصویر بکشیم.»


در پایان این نشست بازیگر کودک فیلم با حضور در کنار عوامل این فیلم مورد تشویق حاضران قرار گرفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته