دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1394 - 21:29

تأکید هاشمی شاهرودی بر تأسیس رشته موضوع‌شناسی در حوزه

نایب رئیس اول مجلس خبرگان با اشاره به پیچیده بودن علم موضوع‌شناسی گفت: این علم باید در کنار دروس دیگر در حوزه تدریس شود و طلاب به عنوان رشته تحصیلی آن را آموزش ببینند.
کد خبر : 14941

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی در دیدار با مدیران مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی اظهار کرد: هویت موضوعات با هم فرق می‌کند و یک شکل نیستند و موضوع‌شناسی بعضی از موضوعات، متخصص می‌خواهد، به عنوان مثال در موضوعات اقتصادی نیاز به حضور اقتصاددانان برای موضوع‌شناسی دقیق است.


وی گفت: غالبا موضوع‌شناسی علومی که مربوط به امور اجتماعی بوده و سر و کارشان با زندگی مردم است، مشکل و توام با علم است و بدون آن قابل فهم نیست.


وی با بیان این‌که «علم موضوع‌شناسی بسیار پیچیده است» اظهار کرد: در کنار تخصص، موضوع‌شناسی نیازمند تجربه است و باید از افراد متخصص دارای تجربه در این زمینه استفاده کرد.


این عضو هیات رییسه مجلس خبرگان با تقدیر از فعالیت‌های صورت گرفته در این موسسه تصریح کرد: کارهای این موسسه، خوب، علمی و عملی است و در گذشته فقهای بسیاری در کنار فقه این کار را انجام می‌دادند ولی برای اولین بار موسسه‌ای عهده دار این مسوولیت شده است.


وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی به فعالیت‌های تحقیقاتی جمعی بیشتر پرداخته شد و معمولا حاصل این‌گونه فعالیت‌های جمعی پخته‌تر و جذاب‌تر است. به طور قطع هرچه در کارتان پیش می‌روید، شرایط را بهتر درک می کنید و نواقص را می‌دانید و رفع می‌کنید و البته باید بدانید که موضوعات، مختلف است اما موضوع، عنوانی انتزاعی است که بسیاری از موضوعات را شامل می‌شود.


وی اظهار کرد: عوامل و موضوعات بسیاری در مباحثی که مربوط به افعال انسان‌ها در جامعه می‌شود دخیل است و حتی باید توجه داشت که بسیاری از تجربه‌ها فقط برای یک جامعه با دوره زمانی خاص مفید بوده و ممکن است در جامعه با دوره زمانی دیگر مضر باشد.


این عضو هیات رییسه مجلس خبرگان تصریح کرد: افراد در موضوع‌شناسی باید وضعیت امروز را بشناسند و سپس از نظر فقهی بررسی و برای صدور احکام فقهی از مراجع عظام تقلید کنند.


وی با اشاره به فعالیت های موضوع شناسی در مراکز که در این خصوص فعالیت دارند و امکان نتیجه‌گیری‌های متفاوت است، اظهار کرد: برهمین اساس باید به سراغ موضوعاتی رفت که کمتر روی آن کار شده و با مسائل و مباحث فیزیکی سازگارتر است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته