دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

حضور 2067 اثر در جشنواره طنز سوره

نشست خبری نهمین جشنواره طنز سوره، عصر امروز یکشنبه 19 دی‌ماه با حضور ابوالفضل زرویی‌نصر‌آباد دبیر این جشنواره و حامد رهنما مدیرعامل موسسه سپهر سوره مهر در حوزه هنری برگزار شد.
کد خبر : 149397

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، ابوالفضل زرویی نصر‌آباد در این نشست با اشاره به جایگاه طنز در جامعه، گفت: «بحث‌های زیادی درباره ماهیت طنز وجود دارد. در این راستا،‌ موتور محرک انسان‌ها نشاط است و معمولا آن را با خندیدن اشتباه می‌گیرند در حالی که نشاط، یک امر قلبی است و خنده، وسیله‌ای برای رسیدن به نشاط است.»


وی درباره جشنواره طنز سوره اظهار داشت: «این جشنواره،‌ در سال‌روز انتشار نخستین شمار مجله «دوکلمه حرف حساب» که 24 دی‌ماه سال 1363 منتشر شد، برگزار می‌شود. در آن دوره، کشور درگیر جنگ بود و مردم دچار تنگناهای معیشتی زیادی بودند. در آن فضا، اگر کسی نقد می‌کرد به او می‌گفتند ضد انقلاب اما مرحوم صابری توانست کار خود را آن فضا پیش ببرد که به تعبیر من این یک معجزه بود.»


زرویی درباره فضای کار طنز‌پردازان در مطبوعات و جراید کشور و ضرورت حمایت از جوانان گفت: «تمام روزنامه‌ها و نشریه‌ها علاقه‌دارند که ستون‌های طنز و کاریکاتور داشته باشند اما ما دچار فقر طنز‌نویس و کاریکاتوریست هستیم. بنابراین چرا ما باید نگران این باشیم که جوان‌ترها جای ما را می‌گیرند؟»


وی افزود: «به نظر من این جشنواره‌ها –با اینکه معتقدم در این سال‌ها از مفهوم جشنواره بودن خود فاصله گرفته‌اند- می‌توانن بستر خوبی باشند برای ذوق‌آزمایی جوانان و نشاط جمعی را در جامعه ایجاد کنند.»


در بخش دیگری از این نشست، حامد رهنما درباره رویکرد این جشنواره توضیح داد: «سعی ما این است که کار جشنواره بعد از برگزاری مراسم اختتامیه به اتمام نرسد. به همین دلیل طی مذاکراتی که با سازمان زیباسازی، صدا و سیما و سایر مجموعه‌هایی که ظرفیت‌های رسانه‌ای داشته‌اند، آثار برگزیده در آینده از سوی این مجموعه‌ها به نمایش درخواهد آمد تا تمام مردم از آن‌ها بهره ببرند.»


وی گفت: «رویکرد این جشنواره، کشف استعدادهایی است که می‌توانند رفته رفته جای اساتیدی که دیگر حرف‌هایشان را در طول سال‌های فعالیت حرفه‌ای خود زده‌اند، بگیرند. این امر، به هر حال یک واقعیت است و به آن نیاز داریم.»


رهنما درباره تاریخ برگزاری جشنواره نیز اظهار داشت: «نهمین دوره از جشنواره طنز سوره، 29 اردیبهشت‌ماه فراخوان داد و تا 15 آذر، مهلت برای ارسال آثار وجود داشت. در این فاصله، مجموعا 2 هزار و 67 اصر در گرایش‌های شعر، نظم، داستان‌کوتاه، انیمیشن، کاریکاتور، مقاله و استندآپ‌کمدی به دبیرخانه ارسال شده که 227 اثر از این آثار، در بخش ویژه جشنواره که به موضوع اقتصاد مقاومتی اختصاص دارد، ارائه شده‌اند.»


وی خاطرنشان کرد: «با آغاز به کار گالری های عکس و کاریکاتور در حوزه هنری شروع و روز بیست و ششم دی ماه با گردهمایی بزرگ طنزپردازان کشور در تالار اندیشه حوزه هنری به کار خود پایان می دهند.»


رهنما درباره برگزاری کارگاه‌ها نیز توضیح داد: «ما کارگاه‌هایی را برای استعدادهای جوان در حوزه طنز در نظر گرفته‌ایم که فیلم این کارگاه‌ها نیز در فضای مجازی منتشر خواهند شد.»


انتهای پیام/

برچسب ها: نشست خبری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته