دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1394 - 21:14
در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر

عارف: زمانی چماق ضد ولایت را بر سر ولایتمدارترین افراد می‌کوبیدند و حالا چماق فتنه/ حربه ناکارآمد کمیته انضباطی را کنار بگذاریم

عارف گفت: ما نیاز به فضای همدلی در دانشگاه‌ها داریم. باید وجود اختلاف سلیقه‌ها را بپذیریم و اختلاف سلیقه نباید به چماقی برای سرکوب تبدیل شود.
کد خبر : 14938

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزای آنا، آیین افتتاح دفتر تشکل اصلاح‌طلب «فرهنگ و سیاست» دانشگاه امیر کبیر عصر امروز با حضور محمدرضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان، برگزار شد.


عارف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای سخنان خود، ضمن تبریک روز معلم و روز کارگر گفت: من از ریاست دانشگاه به خاطر فراهم کردن بستر تکثر اندیشه و فعالیت دانشجویی تشکر می‌کنم.


عارف با اشاره به انتخابات سال جاری گفت: سیاست‌های حذف و برخوردهای چماقی که بعضا در انتخابات شاهد بودیم، باید کنار گذاشته شود.








بخشی از مشکلات ما در محافل دانشگاهی در دوران دولت گذشته، وجود فضای امنیتی بود که بر دانشگاه‌ها به علت بی‌اعتمادی به جوانان حاکم شد

عارف با اشاره به برنامه ششم توسعه که در حال تدوین است، ادامه داد: ضرورت دارد همه فعالیت‌ها و تلاش‌ها در چارچوب اسناد بالادستی باشد و در این راستا جایگاه تشکل‌ها نیز مشخص شود.


وی افزود: اگرچه گفته می‌شود عضویت در تشکل‌های دانشجویی که پویایی خاص خود را دارد به چند سال محدود می‌شود، باید دانست داشتن یک برنامه راهبردی خاص به دانشجویان جدیدالورود کمک می‌کند.


این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به دانشجویان دانشگاه امیرکبیر افزود: من به تشکل‌های داشجویی دانشگاه امیرکبیر پیشنهاد می‌کنم که در تدوین یک سند راهبردی برای فعالیت‌های‌شان پیشتاز باشند.


وی تأکید کرد: شعار امسال می‌‌تواند کلیدی قدرتمند برای گشایش همه مشکلات و تحقق آرمان‌‌های انقلاب و پایان بخشیدن به همه چالش‌هایی باشد که کشور ما امروز با آن روبه‌روست.


عارف افزود: بخشی از مشکلات ما در محافل دانشگاهی در دوران دولت گذشته، وجود فضای امنیتی بود که بر دانشگاه‌ها به علت بی‌اعتمادی به جوانان حاکم شد.


عارف گفت: به خاطر یک انتقاد و موضع‌گیری حتی یک کارمند جزء و همچنین یک دانشجو را از خوابگاه محروم و یا ممنوع‌الورود می‌کردند یا دانشجویان را ستاره‌دار می‌کردند.


وی در ادامه با اشاره به موضوع مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد:‌ شاهد هستیم که تیم مذاکره‌کننده با چه تلاش و دغدغه‌هایی در جهت احقاق حقوق حقه ما در مقابل قدرت‌های بزرگ ایستاده است؛ باید به این گروه اعتماد کرد و از سوی دیگر دولت نیز به مردم اعتماد کند.


برخی خود را قیم می‌دانند


عارف گفت: اعتماد لازم در دستگاه اجرایی وجود ندارد و برخی خود را قیم مردم می‌دانند.


این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه کاهش تصدی‌گری دولت در بخش‌های غیرضروری حائز اهمیت است. اضافه کرد: وجود عقلانیت و خردمندی نیز باعث می‌شود که ما گرفتاری‌های گذشته را نداشته باشیم و کارها بر محور یک سلیقه و یک عمل دنبال نشود.








نباید این طور باشد که تشکلی تشکیل شود و بعد به خاطر وجود اختلاف سلیقه انشعابی در آن تشکل به وجود بیاید. لازم است تنها یک صدا از تشکل دانشجویی بیرون بیاید

وی ادامه داد: همدلی و همزبانی این نیست که تنها حول محور یک نفر و گروه جمع شویم؛ باید فداکاری کرد. در هشت سال گذشته ظلم‌هایی مثل بازنشسته کردن برخی استادان روا شد. با وجود این ما نیاز به فضای همدلی در دانشگاه‌ها داریم و باید وجود اختلاف سلیقه‌ها را بپذیریم و اختلاف سلیقه چماقی برای سرکوب نشود.


عارف همچنین گفت: باید کدورت‌ها را رفع کنیم و تلاش کنیم تا با درایت مسئولان، مسائلی همچون زندانی شدن برخی دانشجویان رفع شود؛ چراکه حل این مسائل در ایجاد تفاهم مؤثر است.


عارف اضافه کرد: ما امسال را با شرایطی دنبال می‌کنیم که ان‌شاءالله مذاکرات به نتیجه می‌رسد و توافق‌نامه امضا خواهد شد. پس از این دوره نیاز به یک فضای جدید داریم و همدلی و همزبانی باید مدنظر قرار بگیرد.


او همچنین اخلاق‌مداری و پرهیز از تخریب و حذف رقیب را نیز مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: نباید این طور باشد که با هرکس که می‌خواهند برخورد کنند بر سر او چماق فتنه بکوبند. زمانی چماق ضد ولایت بودن را بر سر ولایت‌مدارترین افراد می‌زدند و حالا این چماق به چماق فتنه تبدیل شده است.


این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضرورت توجه به نقد و نقدپذیری را نیز حائز اهمیت دانست و گفت:‌ باید آستانه تحمل‌مان را بالا ببریم و در جهت عملیاتی شدن شعار امسال و استفاده از همه ظرفیت‌ها در این مسیر قدم برداریم.


وی در ادامه با بیان اینکه «قوای سه گانه و همه نهادهای حاکمیتی نیز باید به شعار امسال توجه کنند»، افزود: در دولت گذشته شاهد بودیم که اختلاف غیراصولی مجلس با دولت چه هزینه‌هایی را متوجه کشور و چه طور مردم را بدبین کرد.


نتیجه نگاه امنیتی، دورنگی و تفرقه است


عارف تأکید کرد: ما باید یک دانشگاه امن و بانشاط داشته باشیم که نگاه حاکم بر آن نگاه فرهنگی باشد و بدانیم وجود نگاه امنیتی نتیجه‌اش دورنگی و تفرقه است.


وی همچنین با بیان اینکه «ما تکثر را می‌پذیریم ولی انشعاب را نه»، تصریح کرد:‌ نباید این طور باشد که تشکلی تشکیل شود و بعد به خاطر وجود اختلاف سلیقه انشعابی در آن تشکل به وجود بیاید. لازم است تنها یک صدا از تشکل دانشجویی بیرون بیاید.


عارف همچنین اظهار کرد: اگر مدیریت دانشگاه خطوط قرمزی بر مبنای قوانین دارد باید به آن احترام بگذاریم؛ اما اگر قوانین او خواسته شخصی اوست باید به او بگوییم که دست از خطوط قرمز جعلی‌اش بردارد. همچنین من توصیه می‌کنم که چماق کمیته انضباطی را کنار بگذاریم و بدانیم که این چماق کارایی ندارد.


این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین کنار گذاشتن برچسب زدن‌ها را نیز یک ضرورت خواند و گفت:‌ بدانیم که دانشجویان عزیز ما خود شرایط را می‌دانند و خطوط قرمز را بهتر از ما بزرگتر‌ها رعایت می‌کنند و حتی ادعا ندارند که اشتباه نمی‌کنند.


وی همچنین با مورد توجه قراردادن دوباره موضوع تدوین برنامه ششم توسعه اظهار کرد که باید برنامه ششم در سایه همدلی و همزبانی تدوین شود و یک نگاه مشترک در این راستا وجود داشته باشد. باید بدانیم که مردم صاحبان انقلاب و کشور هستند و دولت خود را کارگزار مردم بداند. اگر این طور باشد اتفاقی که در مورد برنامه‌های گذشته افتاد به خصوص برنامه پنجم که عملا کنار گذاشته شد، نخواهد افتاد.


حذف رقیب را فقط به عهده صندوق رأی بگذاریم








به یک مجلس توانا و پرسشگر داریم که از اختیارات قانونی خود برای نظارت و نه بده و بستان استفاده کند

عارف با اشاره به موضوع انتخابات اسفندماه سال جاری اظهار کرد: در انتخابات، حاکمیت شعار همدلی و همزبانی باید دنبال و یک اصل دانسته شود.


وی مشارکت حداکثری مردم و برگزاری انتخابات پرشور را نتیجه تحقق شعار امسال دانست و اظهار کرد: دیدیم که سرمایه اجتماعی در سال 92 پشتوانه بزرگی برای دولت تدبیر و امید در صحنه‌های مختلف داخلی و بین‌المللی بود و ما باید تلاش کنیم که این سرمایه خلق شده حفظ شود.


وی با بیان اینکه ‌«در نتیجه پیگیری این شعار به تقویت همسبتگی و انسجام ملی نیاز داریم»، اظهار کرد:‌ ما نیاز به یک مجلس توانا و پرسشگر داریم که از اختیارات قانونی خود برای نظارت و نه بده و بستان استفاده کند.


عارف گفت:‌ همه برگزارکنندگان انتخابات باید در چارچوب مقررات عمل کنند و هیچ اقدام فراقانونی پذیرفته نیست؛ چرا که چنین اقدامی باعث ایجاد تفرقه خواهد شد.


وی بار دیگر تأکید کرد که باید از سیاست‌های حذفی و برخورهای چماقی که بعضا در انتخابات شاهد بودیم، پرهیز کرد و همچنین تخریب دیگران و حذف رقیب را کنار گذاشت و موضوع حذف رقیب را فقط به عهده صندوق رأی بگذاریم.


در ابتدای این مراسم، احسان حمیدی، دبیر تشکل فرهنگ و سیاست دانشگاه امیرکبیر سخنرانی کرد و ضمن تشریح اهداف این تشکل گفت: دغدغه ما این است که دانشجویان خود را از درون اصلاح کنند و ما می‌خواهیم محیطی ایجاد شود که دانشجو بدون هیجانات بر مبنای عقل و خرد فعالیت کند.


در بخش دیگری از این مراسم از هادی حیدری به عنوان کاریکاتوریست و روزنامه‌نگار تقدیر شد.


افشین اعلا، نویسنده و شاعر، دیگر مهمان این مراسم بود که ضمن قرائت شعری گفت: هرچه ضربه می‌خوریم از بی‌فرهنگی است.


وی اظهار کرد: من برای علی مطهری شعر می‌گویم چون او مدافع آزادی مخالف خود است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته