دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رخوت بورس، نتیجه گریز ناپذیر شرایط اقتصاد کلان کشور

کاهش های مکرر شاخص کل بورس در هفته های اخیر و عدم تمایل به خرید و فروش گسترده در میان سهامداران به موضوع اصلی تمام تحلیل‌های بورسی بدل شده است. سوالی که مطرح می شود این است که آیا در شرایط اقتصاد امروز کشور می توانیم بورسی پر رونق را انتظار داشته باشیم؟ آمارهای اقتصادی در این خصوص چه می گویند؟
کد خبر : 149280

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، قاعدتا مهمترین موضوع اقتصادی چند هفته اخیر کشور به افزایش نرخ ارز مربوط می شود. افزایش نرخی که علاوه بر تاثیر مستقیم آن یعنی فرار سرمایه از بورس به سمت بازار ارز، می تواند بر سهام شرکت های صادر کننده نیز تاثیر مثبت داشته باشد. به عبارتی رشد نرخ دلار موجب افزایش حاشیه سود صنایع پتروشیمی و معدنی و فلزی که فروش‌های صادراتی زیادی دارند، می‌شود. البته همیشه تحلیل های خطی در واقعیت نتیجه بخش نیست و همان طور که شاهد هستیم این موضع منجر به افزایش معاملات این گروه به طور چشم گیر نشده و در هفته های اخیر واکنش فعالان بازار نسبت به مسائل دیگر از جمله اتفاقات سیاسی داخلی و بین المللی بیشتر بوده است.


اگر برای تحلیل بورس به آمار و ارقام اقتصاد کلان رجوع کنیم به وضوح دلیل کم رمقی بورس مشخص می شود. اگرچه رشد اقتصادی به مدد نفت و محصولات وابسته به آن محقق شده است، اما بورس را نمی‌توان با همین یک عامل به حرکت درآورد.


از نکات مثبت اقتصاد ایران در ماه های گذشته می‌توان به تداوم کاهش نرخ تورم و افزایش 9.5 درصدی صادرات غیر نفتی در 9 ماهه ابتدای سال نسبت به رشد 4.4 درصدی واردات عنوان کرد.


اما از سوی دیگر نرخ بیکاری همچنان رو به افزایش است و در آخرین آمار نرخ بیکاری فصل تابستان 12.7 درصد اعلام شد که نسبت به تابستان سال گذشته رشد نزدیک به دو درصدی را نشان می‌دهد. در یک تصویر کلی از مجموع این آمار می توان فهمید که اگرچه وضعیت کلی کشور به سمت رشد اقتصادی و بهبود تراز تجاری کشور به نفع صادرات است اما در کلیت جامعه شاهد یک رشد نا متوازن هستیم. افزایش نرخ بیکاری که می تواند ریسک‌های اجتماعی را برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد نتیجه منطقی همین عدم توازن توسعه اقتصادی در میان مدت و بلند مدت است.


در بخش مسکن هم باید گفت آمار های معاملات مسکن آپارتمانی شهر تهران در آذر ماه 95 هم نسبت به ماه گذشته خود و هم نسبت به آذر ماه سال 94 کاهش 5 درصدی را نشان می دهد و در مقابل شاهد افزایش نزدیک به هشت درصدی قیمت ها نسبت به سال گذشته هستیم. این امار به معنی تعمیق رکود در بخش مسکن است که خبر خوشایندی برای گروههای بورسی وابسته به این صنعت به حساب نمی آید.



رشد اقتصادی پیش بینی شده توسط صندوق بین المللی پول نیز برای اقتصاد ایران 6/6 درصد عنوان می‌شود که بر اساس گزارش های همین سازمان بین المللی این رشد اقتصادی ناشی از افزایش تولید و صادرات نفت اتفاق خواهد افتاد و چشم انداز واضحی از دیگر بخش های تولیدی کشور ارائه نمی دهد.


با اتکا به همین آمار می‌توان گفت که رکود ایجاد شده در بورس ایران زیاد هم دور از انتظار نبوده است. بخش مسکن خود دچار رکود شده است، درحالی که نزدیک به صد صنعت دیگر نیز وابسته به آن است. تحریم های بانکی و مالی به طور کامل برداشته نشده است و فضای ابهام گونه اقتصادی سیاسی داخلی و خارجی نیز تمایل سرمایه گذاران را برای خرید و فروش بیشتر در بورس کاهش می دهد. همچنین رشد اقتصادی ایجاد شده در سال جاری و پیش بینی ها برای رشد اقتصادی سال آینده نیز حاکی از وزنه سنگین نفت در این رشد اقتصادی دارد.




آمار روزانه بورس تهران


امروز هم به مانند سنت یک شنبه های بازار ایران به دلیل بسته بودن بازارهای جهانی، کم رمقی ناشی از یک آخر هفته رخوت انگیز جهانی در بازار ایران موج می زد. شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز یکشنبه،‌ با افزایش 7 واحدی روی رقم 78 هزار و 833 واحد ایستاد تا بدون تغییر چشم گیری نسبت به روزگذشته این حس رخوت را با عدد و رقم در میان ما به نمایش بگذارد.


همچنین در روند معاملات روز یک شنبه بورس تهران، شاخص آزاد شناور 2 واحد، شاخص بازار دوم 282 واحد، شاخص کل هموزن 39 واحد و شاخص قیمت هم وزن نیز 31 واحد کاهش یافت. در سوی دیگر معاملات بازار سهام شاهد افزایش 57 واحدی شاخص بازار اول و افزایش 2 واحدی شاخص قیمت وزنی ارزشی بودیم. افزایش اندک شاخص کل و تغییرات جزیی دیگر شاخص ها نشان دهنده کم رمقی بازار یک شنبه بورس تهران است.


در معاملات دومین روز هفته، شرکت های ملی صنایع مس ایران، ایران ترانسفو، سرمایه گذاری غدیر و پتروشیمی شازند بیشترین تاثیر نزولی را بر دماسنج بازار داشتند و در طرف مقابل شرکت های سایپا، معدنی و صنعتی چادر ملو و ایران خودرو بیشترین تاثیر مثبت را در نوسانات شاخص کل از خود به نمایش گذاشتند.


در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت فولاد خوزستان ، کارخانجات کاشی و سرامیک سعدی، شرکت لامیران ، شرکت سیمان هگمتان، متوقف شدند و در مقابل نماد معاملاتی شرکت های فرآورده های نسوزآذر، کارخانه های تولیدی و صنعتی ثابت خراسان، شهد، لیزینگ خودرو غدیر آماده انجام معامله شدند.


همچنین در پایان معاملات روز یک شنبه، عنوان برترین گروه های صنعت به گروههای خودرو، فلزات اساسی، محصولات فلزی و سرمایه گذاری ها اختصاص یافت.


همچنین بیشترین افزایش قیمت را در نمادهای صنایع شیمیایی سینا، سیمان غرب، کشت وصنعت پیاذر و گسترش خدمات و صنایع کشاورزی شاهد بودیم و درمقابل نماد شرکت های پمپ سازی ایران، کابل البرز، افست و لنت ترمز ایران بیشترین کاهش را به ثبت رساندند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته