دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 دی 1395 - 16:34
توافق جدید بغداد و آنکارا

ارتش ترکیه از خاک عراق خارج می‌شود

نخست‌وزیر عراق از دستیابی به توافق خروج نیروهای ترکیه از پایگاه نظامی بعشیقه در شمال عراق خبر داد.
کد خبر : 149041

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت شبکه العربیه، حیدر العبادی پس از دیدار با بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه گفت که دو طرف به توافقی بر سر خروج نیروهای ترکیه از پایگاه نظامی بعشیقه دست یافتند.


حضور شماری از نیروهای ارتش ترکیه در بعشیقه در استان موصل باعث برخوردهای تند لفظی میان مقام‌های دولت ترکیه و عراق شده بود و این موضوع از سوی مردم عراق نیز محکوم و از نظامیان ترکیه خواسته شده بود هرچه سریعتر خاک عراق را ترک کنند.


علاوه بر این، مسئولان دولت عراق و اقلیم کردستان این کشور معتقدند که حضور این نیروها نقض حاکمیت سیاسی و استقلال عراق است.


حدود یک ماه پیش بود که دفتر نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد حیدر العبادی در گفت‌وگوی تلفنی با بینالی ییلدریم بر لزوم احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق تاکید کرد و خواستار خروج نیروهای ترکیه از بعشیقه و اعلام رسمی این موضوع شده بود.


به گزارش آنا، از حدود یک سال پیش درگیری لفظی میان مقام‌های دولتی و نظامی دو کشور در جریان بود. از سویی مقام‌های عراق حضور نظامی ترکیه در بعشیقه را نقض حق حاکمیت این کشور تلقی می‌کردند و خواستار خروج ترک‌ها از خاک عراق بودند، از سوی دیگر ترکیه مدعی بود حضور نظامی آن‌ها در بعشیقه به درخواست دولت اقلیم کردستان و در راستای آموزش شبه‌نظامیان عراقی بوده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته