دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1394 - 15:54
شبکه تلویزیونی آمریکایی:

توافق صورت بگیرد یا نه، مشکلات آمریکا تازه شروع شده‌ است

یک عضو اندیشکده بروکینگر اظهار کرد که توافق هسته‌ای با ایران، تمام نگرانی‌ها در منطقه و در آمریکا را افزایش می‌دهد.
کد خبر : 14897

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، شبکه تلویزیونی ام.اس.ان.بی.سی آمریکا در پایگاه اینترنتی خود گزارشی به قلم «سوزان ملانی»، عضو «مرکز مطالعات سیاست‌های خاورمیانه» در اندیشکده «بروکینگز» منتشر کرد که در آن توافق با ایران را آغاز مشکلات آمریکا دانسته‌ است.


این گزارش می‌نویسد: پس از حضور نیروهای دریایی آمریکا در خلیج عدن، ناوگان کشتی‌های ایرانی که به نظر می‌رسد قصد تحویل سلاح به حوثی‌های یمن را داشت، به خلیج فارس بازگشت. در همان زمان، دو تیم مذاکره‌کننده ایران و آمریکا طی نشستی سه روزه در وین به بحث و بررسی برنامه هسته‌ای این کشور برای رسیدن به توافق جامع نهایی پرداختند که تاریخ سی ژوئن به عنوان ضرب‌الاجل نهایی برای رسیدن به آن تعیین شده‌ است.


این پایگاه اینترنتی آمریکایی در این گزارش مدعی شد که بازگشت کشتی‌های ایران از خلیج عدن به منزله یک پیروزی نادر برای آمریکا در مقابله با تلاش ایران جهت افزایش نفوذ خود در خاورمیانه قلمداد می‌شود. با وجود این، دفتر اجرایی اوباما با چالشی پیچیده در استراتژی‌های خود مواجه است –از سویی خطر احتمال وقوع جنگ بین ایران و متحدان اصلی واشنگتن در منطقه، به خصوص عربستان سعودی و از سویی دیگر مخالفت‌هایی که با جریان حصول به توافق هسته‌ای تا ضرب‌الاجل سی ژوئن وجود دارد.


بحران یمن در شرایطی حساس به وقوع پیوست. عربستان که از سال 1979 روابط تقریبا تیره‌ای با ایران دارد، هرگز فکر نمی‌کرد گروه شیعه حوثی‌ها در یمن بتوانند پیشروی خود را افزایش داده و کنترل بخش‌هایی از این کشور را بدست آورد. عربستان سعودی که ادعا می‌کند حوثی‌ها از حمایت ایران برخوردار هستند، برای ممانعت از تسلط بیشتر آنها بر شهرهای یمن و با برخورداری از حمایت واشنگتن مانند حضور ناو هواپیمابر تئودور روزولت در خلیج عدن، حملات گسترده هوایی به یمن را آغاز کرد.


اما اتفاقات هفته گذشته دو راهی دولت اوباما در برابر ایران را شدت بخشید: حل یک وجه مشکل- توانایی هسته‌ای ایران- لزوما به معنای برطرف شدن تهدیدهایی نمی‌شود که به واسطه سیاست‌های خارجی و داخلی ایران وجود دارد.


این مقاله در ادامه مدعی می‌شود که توافق هسته‌ای مانع کاهش انگیزه ایران برای افزایش نفوذ خود در خاورمیانه نخواهد شد و حتی سیاست داخلی ایران در موضوعاتی چون نحوه برخورد قضایی با آمریکایی‌هایی که در ایران بازداشت هستند نیز ایجاد نخواهد کرد.


نویسنده می‌گوید حتی مخالفان توافق هسته‌ای در داخل ایران که به هیچ عنوان حاضر به مصالحه با ایالات متحده آمریکا نیستند، با لغو شدن تحریم‌ها دسترسی بیشتری به جهان خواهند داشت. توافق هسته‌ای موجب افزایش رابطه ایران با بشار اسد در سوریه خواهد شد و ایران را به بازارهای اقتصادی و ارتباطی و سرمایه گذاری جهان باز می‌گرداند.


بر همین اساس، کشورهای عربی همسایه ایران که متحدان آمریکا نیز هستند، با حصول به توافق هسته‌ای مخالفند. رئیس‌جمهور اوباما تلاش بسیاری برای حل مناقشه هسته‌ای ایرانبه منظور برقرای ثبات و آرامش در خاورمیانه انجام داد اما چنین چیزی حتی در آینده نزدیک نیز قابل پیش‌بینی نیست. خشونت‌های فرقه‌ای در یمن ادامه دارد همان‌طور که در سوریه و لیبی در جریان است و همانطور که در اکثر نقاط خاورمیانه ادامه خواهد داشت.




انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب