دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 دی 1395 - 09:47

جان کری: آمریکا توجیهی برای حمله به دولت بشار اسد ندارد

یک فایل صوتی فاش شده میان وزیر امور خارجه آمریکا با تعدادی از رهبران معارضان سوری نشان می‌دهد که واشنگتن ضمن اینکه شاهد گسترش گروه‌های تروریستی در سوریه بوده، این موضوع را عاملی برای فشار بر دولت اسد برای تن دادن به مذاکره می‌دانسته است.
کد خبر : 148833

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت شبکه المیادین، جان کری در دیدار و گفت‌وگو با گروهی از معارضان سوری درباره رویکرد واشنگتن نسبت به پیدایش و توسعه داعش صحبت کرد و گفت: «آمریکا امیدوار بود اسد را مجبور به آمدن پای میز مذاکره کند، ولی آنچه اکنون می‌بینیم، با آنچه مدنظر داشتیم مغایر است.»


در فایل صوتی فاش شده از جان کری که نیویورک تایمز آن را منتشر کرد، کری نسبت به ناتوانی‌اش در پایان دادن به بحران سوریه ابراز نارضایتی کرده بود. آن فایل منتسب به دیداری بود که در 22 سپتامبر (1 مهر) و به‌دنبال شکست توافق آتش‌بس در حلب، میان او و معارضان سوری در سازمان ملل متحد برگزار شده بود.


کری در آن دیدار گفته بود که دلیل ورود روسیه به سوریه این است که توان داعش افزایش یافته و این تهدید وجود دارد که وارد دمشق، پایتخت سوریه شود.


او گفت: «آمریکا معتقد است که توان داعش در حال افزایش بود و همچنین معتقدیم که اسد در عمل در معرض تهدید قرار گرفته بود. می‌دانستیم که داعش در حال بزرگ شدن بود و این موضوع را رصد می‌کردیم، چرا که اعتقاد داشتیم می‌تواند اسد را به پای میز مذاکره بکشاند.»


رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا اعتراف کرد آمریکا هیچ توجیهی برای حمله به دولت بشار اسد ندارد و روسیه به درخواست حکومت سوریه وارد این کشور شده است.


وی افزود: «واشنگتن از معارضان مسلح سوری می‌خواهد تا علیه داعش و القاعده بجنگند، زیرا آن‌ها اعلام جنگ علیه آمریکا کرده‌اند، ولی واشنگتن هرگز با شبه‌نظامیانی که با حزب‌الله به‌عنوان هم‌پیمان اسد می‌جنگند، ائتلاف تشکیل نخواهد داد ولی این حزب هیچ نقشه‌ای علیه ما ندارد.»


در این فایل صوتی فاش شده، کری به حاضران پیشنهاد کرد در انتخابات ریاست‌جمهوری که در آن بشار اسد حضور دارد و تحت نظارت منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار می‌شود، مشارکت کنند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته