دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 دی 1395 - 10:16

پیچ جدید در مناسبات روسیه- ناتو؛ تحمیل دستور کار جنگ سرد به مسکو

روابط روسیه و ناتو وارد مراحل جدیدی از تنش شده است. وب‌سایت روسی ایزویِستیا، در گزارشی می‌نویسد که اعضای ناتو علاقه دارند که مسکو را وارد دوره جدیدی از جنگ سرد کنند.
کد خبر : 148672

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، آلکساندر گروشکو، نماینده دائم فدراسیون روسیه در ناتو، می‌گوید اکثر اروپایی‌ها این مساله را درک می‌کنند که تامین امنیت بدون روسیه امکان‌پذیر نیست.


این دیپلمات عالی‌رتبه روس در گفت‌و‌گوی اختصاصی با ایزویستیا، سال 2016 را سالی دشوار در روابط مسکو با پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) عنوان کرد. وی در این راستا اظهار داشت: «سال 2016 سالی دشوار و طوفانی بود. به خوبی پیداست که جهان در آستانه‌ تغییراتی جدی است. مسائل متعددی در بستر امنیت جهانی به‌هم‌گره خورده‌اند. پتانسیل بروز جنگ رو‌ به‌ افزایش و ماهیت تهدیدها در حال تغییر است، اما به هر صورت همواره نشانه‌های بیشتری مبنی بر درک این مساله پدیدار می‌شود که هیچ‌کس و هیچ کشوری قادر نیست به تنهایی با مشکلاتی از این دست که به واقع ماهیتی فراملی و فرامرزی می‌یابند مقابله کند. در اینجا قبل از هر چیز صحبت از تروریسم است که بسیاری از کشورها از جمله روسیه به شکلی اسفناک با عواقب آن دست به گریبانند.»


وی در ادامه افزود: «متاسفانه در بحث امنیت اروپا همچنان با تجمع فاکتورهای منفی مواجه هستیم. در اینجا منظور تقویت ادامه‌دار جبهه‌ شرقی ناتو، گسترش نیروها و تجهیزات ایالات متحده و متحدانش و افزایش زیرساخت‌های نظامی در نزدیکی مرزهای روسیه است.»


پر واضح است که فعالیت‌های نظامی از این دست امنیت منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و روسیه را مجبور می‌کند دست به تدابیر مشابه بزند. اینطور که پیداست، ناتو سعی در تحمیل دستور کار جنگ سرد به روسیه دارد، امری که روسیه می گوید مورد توجه آنها نیست. ناتو در شرایط جدید امنیتی حاکم بر منطقه در راستای تلاش به منظور اثبات مطالبات خود، حتی حاضر شد مشارکت عملی خود با روسیه را هم قربانی کند، آن‌هم در حوزه‌هایی که همکاری متقابل نه‌تنها جوابگوی منافع مشترک بود، بلکه دستاوردی مهم در دفاع از شهروندان کشورهای عضو این پیمان و روسیه از تهدیدهای تروریستی و سایر تهدیدها به شمار می‌آمد.


ناگفته نماند اگرچه در جهت عادی‌سازی روابط پیشرفت‌هایی صورت گرفته ، اما در وضع کلی ماجرا تغییری ایجاد نشده است. لازم به ذکر است پس از دو سال وقفه گفت‌و‌گوی سیاسی در حال انجام شدن است. در سال 2016 روسیه و ناتو سه نشست مشترک برگزار کرده‌اند. با وجود تمام اختلاف نظرهای موجود مهم است که طرفین با هم صادق باشند و تمامی نگرانی‌های جدی خود را به گوش یکدیگر برسانند.


نماینده دائم روسیه در ناتو همچنین خاطر نشان ساخت روابط روسیه با ناتو به این مساله مهم بستگی دارد که آیا اعضای ناتو همچنان به سیاست اعمال فشار بر روسیه با تمام عواقبی که این مساله برای امنیت اروپا به دنبال دارد ادامه خواهند داد یا، برعکس، از طرح‌های مقابله جویانه به خصوص در حوزه‌ برنامه‌ریزی نظامی دست خواهند کشید و حاضر به همکاری در امر مقابله با خطرها و تهدیدهای مشترک خواهند شد.


وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر اکثر اروپایی‌ها این مساله را درک می‌کنند که تامین امنیت بدون روسیه و برضد روسیه امکان‌پذیر نیست. امنیت زمانی پایدار خواهد بود که به همراه روسیه تامین شود و لازمه‌ این امر اصل احترام به منافع ملی، برخورداری از حقوق برابر و درک دقیق از اشتراک اهداف است.


انتهای پیام/

برچسب ها: جنگ سرد ناتو روسیه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته