دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 دی 1395 - 10:20

شورای امنیت در تلاش برای صدور قطعنامه ضد سوری

شورای امنیت، پیش‌نویس قطعنامه وضع تحریم علیه سوریه را ارائه کرد. این قطعنامه از سوی بریتانیا و فرانسه آماده شده است و شامل وضع تحریم‌هایی علیه سوریه به‌دلیل ادعایی انجام حملات نظامی و استفاده از موادشیمیایی می‌شود.
کد خبر : 148666

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از اسپوتنیک، متئو رایکرافت، نماینده دائم بریتانیا در سازمان ملل متحد گفت: «درباره محتوای پیش‌نویس قطعنامه که روسیه با آن مخالف است و همچنین زمان اعلام آن برای رای‌گیری تبادل نظر شده است.»


این دیپلمات بریتانیایی در نشست غیرعلنی شورای امنیت درباره وضعیت استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه می‌گوید: «بریتانیا و فرانسه روی قطعنامه‌ای کار می‌کردند که علیه استفاده کنندگان از سلاح شیمیایی در درگیری‌ها تنظیم شده است.»


وی مدعی شد مکانیسم‌های مشترک تحقیقات سازمان ملل متحد و سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی اثبات کرده است که نیروهای نظام سوریه در حملات خود از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند.


رایکرافت تاکید کرد: «ما با همکارانمان در شورا درباره پیش‌نویس این قطعنامه و زمان رای‌گیری صحبت کرده‌ایم. پیش‌نویس قطعنامه که اواخر دسامبر 2016 (اواسط دی) به شورای امنیت ارسال شده بود، تحریم‌های پیشنهادی بیشتری شامل منع فروش هرگونه بالگرد به دولت، ارتش و سازمان‌های دولتی سوریه را لحاظ کرده است. برای اتخاذ تدابیر لازم، ما از نتایج اعلام شده در گزارش کمیسیون تحقیقات سازمان ملل متحد و سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی استفاده می‌کنیم که دولت دمشق را محکوم به استفاده از سلاح شیمیایی با بالگرد کرده است.»


وی افزود:‌ «در این سند همچنین تحریم‌هایی علیه 11 شخص حقیقی و 10 سازمان عنوان شده است که گویا در این حملات دست داشته‌اند. همچنین از تمهیدات انجام شده می‌توان مسدود کردن سهام و منافع خارجی سوریه را بیان کرد.»


علاوه بر این، در صورت موافقت کشورهای رای‌دهنده، فروش گاز کلر و سلاح‌های مرتبط با مواد شیمیایی به سوریه ممنوع می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته