دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرعامل بانک پارسیان عنوان کرد؛

شفاف‌سازی بازار ارز با بازگشت بانک‌ها به چرخه خرید و فروش

مدیرعامل بانک پارسیان درباره دستورالعمل بانک مرکزی برای خرید و فروش ارز به نرخ آزاد از سوی بانک‌ها گفت: بازگشت بانک‌ها به چرخه بازار ارز کشور اقدام بسیار مهم و حیاتی از سوی بانک مرکزی برای بالا بردن شفافیت این بازار است.
کد خبر : 148614

کوروش پرویزیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با تاکید بر اینکه با این اقدام قابلیت کنترل و نظارت در بازار ارز از سوی مسئولان بیش‌تر می‌شود، عنوان کرد: بانک‌ها با این اقدام از شبکه غیر رسمی وارد شبکه رسمی خرید و فروش ارز خواهند شد که این امر شفافیت ارزی را به همراه دارد.


وی درباره نقش صرافی‌ها در بازار ارزی با اجرای دستورالعمل بانک مرکزی نیز اظهار کرد: صرافی‌ها به عملیات اصلی گذشته و حد و حدود قانون و مقررات خود همانند گذشته ادامه داده و نقش خود را ایفا خواهند کرد.


رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی بیان کرد: با اقدام اخیر بانک مرکزی تنها برخی از موضوعاتی که اساسا ماهیت بانکی دارند مانند حوزه ال‌سی‌ها و اعتبارات اسنادی به شبکه بانکی باز می‌گردند و این امر ارتباطی به کمرنگ شدن نقش صرافی‌ها در بازار ارز ندارد.


وی همچنین راه‌اندازی بورس ارز را نیز از دیگر راهکارهای ایجاد شفافیت در بازار ارزی کشور عنوان و خاطر نشان کرد: بورس ارز می‌تواند در این زمینه به کشف قیمت کمک کند.


به گفته وی، از سوی دیگر اگر بازار بین بانکی شکل گیرد، بانک‌ها با نظارت بانک مرکزی مسائل ارزی کشور را دنبال می‌کنند.


گفتنی است، پس از بالا رفتن نرخ ارز در هفته‌های گذشته، بانک مرکزی دستورالعملی صادر کرد که بر اساس آن خرید و فروش ارز به نرخ بازار توسط شبکه بانکی امکان‌پذیر می‌شود و از این پس فعالان اقتصادی می‌توانند برای تامین ارز به بانک‌های دارای مجوز فعالیت ارزی مراجعه کنند. این در حالی است که طی چند سال اخیر تنها صرافان مجاز به فعالیت در بازار ارز آزاد بودند و حالا برخی این بخشنامه بانک مرکزی را هم‌راستا با کمرنگ شدن نقش صرافان در بازار ارز می‌دانند.


البته پیش از این امیر نجومی دبیر شورای عالی کانون صرافان ایران با رد این موضوع به آنا گفته بود: این یک پدیده کاملا مرسوم در سایر کشورهای دنیاست که هم بانک‌ها عرضه کننده ارز در بازار هستند و هم صرافی‌ها. شبکه صرافی و شبکه بانکی از قدیم وجود داشته و هر کسی که نرخ بانکی را مناسب بداند، از بانک‌ها ارز خود را خریداری می‌کند و برعکس آن نیز اتفاق می‌افتد و برخی دیگر هم ارز را از صرافی‌ها خریداری خواهند کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته