دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 دی 1395 - 16:51
در مصاحبه با الاخبار

العبادی: عراق تصمیم می‌گیرد عملیات موصل چه زمانی پایان یابد

نخست‌وزیر عراق در مصاحبه با روزنامه‌ای لبنانی به اظهارنظر درباره عملیات آزادسازی موصل و تحولات منطقه پرداخت.
کد خبر : 148480

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، حیدر العبادی در مصاحبه با روزنامه الاخبار چاپ لبنان درباره برخی اظهارنظرها نسبت به وجود بی‌تحرکی در جبهه‌های مختلف موصل، گفت: «ما در درگیری‌های موصل موفقیت‌های سریع و مستمری داشتیم و نقاط حساسی را به کنترل خود درآوردیم و (آنگونه که برخی‌ها می‌گویند)، هیچ توقفی در روند عملیات وجود ندارد. طبیعی است برخی اصلاحات در خطوط میدانی طبق داده‌های موجود انجام شود و اکنون، تمرکز ما بر کاهش تلفات نیروهای مسلح عراقی و غیرنظامیان است. ما معتقدیم داعش از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند و کسانی که دستوراتش سرپیچی کنند، کشته می‌شوند.»


وی افزود:‌ «سال 2016 به معنای واقعی کلمه حماسی بود. ما تنها در این سال چندین استان را آزاد کردیم و داعش را از آنجا و از داخل نینوا به بیرون راندیم و اکنون در داخل موصل می‌جنگیم و تاکنون یک‌سوم این استان را نیز آزاد کرده‌ایم.»


العبادی در واکنش به برخی اظهارات مسئولان آمریکایی درباره زمان آغاز و پایان عملیات موصل، تصریح کرد: «هرگونه تصمیم‌گیری درباره آغاز عملیات آزادسازی در عراق و به‌ویژه در موصل و تصمیم‌گیری درباره از سرگیری فعالیت‌های نظامی در حیطه اختیارات فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق است و این موضوع، تصمیمی مستقل و ملی است و طبعا اعلام زمان آغاز عملیات نظامی در حیطه مسئولیت‌های ماست که آن را با بررسی ظرفیت‌ها و آمادگی‌های لازم در همه نواحی و با همه نیروهای تشکیلاتی انجام می‌دهیم.»


فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق افزود هرگونه اظهارنظری برخلاف این سیاست، خلاف واقع است و نوعی تحلیل یا انتظارات غیرواقعی به‌شمار می‌رود که بیشتر تحت تاثیر تبلیغات انتخاباتی در آمریکا است.


العبادی درباره عملیات حشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) گفت: «عملیات در همه محورها ازجمله محور حشد الشعبی ادامه دارد و ما نقشه‌ای برای عملیات طرح‌ریزی کرده‌ایم و آن را دنبال می‌کنیم. در همین راستا ما تلاش‌های سیاسی را با سیاسیون، عشایر و صاحب‌نظران استانی انجام می‌دهیم تا هرگونه حاشیه‌ای از عملیات دور و این مناطق طبق نیاز ما و در راستای تلاش‌هایمان آزاد شود. هم‌زمان برخی صداها شنیده می‌شود، همانگونه که در فلوجه و قبل آن در صلاح‌الدین و بیجی و ... بود، ولی ما به مسیر صحیح خود ادامه می‌هیم و از مبارزان قهرمان خود با هدف موفقیت عملیاتمان محافظت می‌کنیم و این، همان راز موفقیت ما از آغاز عملیات موصل تاکنون بوده است. نقشه عملیات نظامی تل‌عفر نیز طبق همین قاعده دنبال می شود.»


نخست‌وزیر عراق درباره برخی نگرانی‌ها نسبت به احتمال نفوذ مجدد آمریکا در عراق و ایجاد پایگاه نظامی در این کشور، گفت: «عراق موضعی قدرتمند دارد و از چیزی نمی‌ترسد. مردم ما بسیار سختی‌ها و نابسامانی‌های امنیتی و اقتصادی را از سر گذرانده‌اند و ما توانستیم خسارت‌های زیادی به داعش وارد کنیم، موفقیت‌هایی که حیرت و تحسین جهانیان را برانگیخته است. ما اکنون می‌توانیم بگوییم که سیاست آمریکا نسبت به حمایت از عراق در جنگ علیه تروریسم هرگز تغییر نمی‌کند و محال است که نیروی نظامی خارجی در خاک عراق حضور داشته باشد. این تصمیم عراقی‌ها است و ما از ائتلاف بین‌المللی و کشورهای دوست به‌طور آشکار حمایت‌هایی دریافت می‌کنیم، ولی با خون و مردان شجاع خود، خاک عراق را آزاد می‌کنیم.»


العبادی درباره اینکه آیا هم‌اکنون فعالیت‌های مرکز هماهنگی چهارگانه (میان ایران، روسیه، عراق و سوریه) در بغداد ادامه دارد، گفت: «همانگونه که می‌دانید این هماهنگی لحظه‌ای دچار سکون نمی‌شود و این تشکیلات برای مقابله با تروریسم که تهدیدی مستقیم برای دولت و مردم ماست، ضروری است. طبیعی است که این هماهنگی ادامه دارد، زیرا خطر تروریسم همچنان وجود دارد. همکاری با ایران و روسیه و سوریه در عرصه مبارزه با تروریسم به سود منافع همه است و ما خواستار هماهنگی و همکاری جامع با همه کشورهای منطقه با هدف شکست دادن گروه‌های تروریستی هستیم.»


العبادی در پاسخ به این سوال که «آیا ایستادگی دولت سوریه، به‌ویژه به‌دنبال آزادسازی شهر حلب، نقشه‌های تجزیه منطقه را ناکام می‌گذارد؟» گفت: «هدف تروریست‌ها تجزیه منطقه و تقسیم آن به کشورهایی از حیث دینی و طایفه‌ای است و باید آن‌ها مقاومت کنند و ما در عراق با وحدت ملی پیروز شویم و همه با تمام توان خود از دستگاه‌های امنیتی پشتیبانی کنیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته