دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بازار کم رمق بورس و هسته معاملاتی معیوب

معاملات آخرین روز کاری هفته در حالی با کم رمقی ناشی از بخش‌های واقعی اقتصاد روبه‌رو بود که باز هم هسته معاملاتی بورس دچار اختلال شد. کارگزاری‌ها نیز در پیام هایی به مشتریان خود هشدار دادند که به دلیل اختلالات به وجود آمده از ورود و ویرایش سفارش جدید خودداری کنند.
کد خبر : 148379

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، بورس تهران در شرایطی روز آخر هفته را به پایان برد که بازارهای رقیب به شدت بورس را تحت تاثیر خود قرار داده اند و در نتیجه تا زمانی که شاهد ثبات نسبی در این بازار ها نباشیم ادامه خروج نقدینگی از بورس به سمت این بازارها ادامه خواهد یافت.


افزایش قیمت ارز در نگاه سطحی به سود صادرات کشور خواهد بود و از آنجا که در چند ماه گذشته قدرت دلار نسبت به دیگر ارزهای جهانی افزایش یافته است افزایش قیمت دلار در ایران نیز اجتناب ناپذیر است. این موضوع می تواند حداقل تا روی کار آمدن رسمی دولت جدید آمریکا ادامه داشته باشد و در نتیجه رقم های جدید ارز در کانال 3900 تا 4000 تومان برای اقتصاد ایران تثبیت خواهد شد.


از طرف دیگر افزایش قیمت ارز افزایش قیمت کالاهای وارداتی شرکت های تولید کننده را به دنبال دارد و در نتیجه رکود موجود در تولید کشور خود به خود تحت تاثیر این عوامل تشدید می شود. معضل دیگر افزایش نرخ ارز را باید در خروج نقدینگی از بورس به سمت بازار ارز و طلا دنبال کنیم.


با این وجود بر اساس سنت حمایتی حقوقی های بازار شاهد رشدهای اندک چند واحدی در شاخص کل بازار هستیم؛ موضوعی که بر خلاف رویه اصلی و منطقی بازار اتفاق می افتد و در نتیجه واکنش های منفی سهامداران حقیقی را به دنبال داشته است.


این در حالی است که نمادهای بانکی هنوز با مشکل تطبیق صورت های مالی خود با استاندارد های بین المللی و نا توانی در بازگشایی نمادهای خود در بورس دست به گریبان هستند و در نتیجه بخش مهمی از بورس در این قسمت فلج شده است. به هر ترتیب امروز نیز شاهد افزایش عرضه ها و افت مجدد حجم داد و ستدها بودیم.


در بازارهای جهانی نیز قیمت هر انس طلا با رشد یک دلار و 54 سنتی به 1160 دلار رسیده است. در بازار نفت بعد از سقوط روز گذشته، قیمت نفت برنت بار دیگر در مدار صعودی قرار گرفت و با رشد 21 سنتی به 55 دلار و 87 سنت رسید. اما در بازار فلزات اساسی قیمت هر 5 فلز کلیدی مس، سرب، روی، نیکل و آلومینیوم افزایش یافت.


آمار روزانه بورس تهران


شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه 15 دی 95،‌ با افزایش 7 واحدی روی رقم 78 هزار و 991 واحد ایستاد.


همچنین در روند معاملات روز چهارشنبه بورس تهران، شاخص آزاد شناور 2 واحد، شاخص بازار دوم 33 واحد، شاخص بازار اول 3 واحد و شاخص قیمت وزنی ارزشی نیز 3 واحد افزایش یافت و در مقابل شاخص کل و قیمت هم وزن به ترتیب 49 و 19 واحد کاهش را در کارنامه روزانه خود به ثبت رساندند.


ارزش معاملات امروز نیز به رقم 518 میلیارد و 556 میلیون و 337 هزار تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن 501 میلیون و 85 هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 36 هزار و 341 نوبت دادوستد بود.


در معاملات آخرین روز کاری هفته، شرکت های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و بانک کارآفرین بیشترین تاثیر نزولی را بر دماسنج بازار داشتند و در طرف مقابل شرکت های سرمایه گذاری غدیر، پالایش نفت بندر عباس و گسترش نفت و گاز پارسیان بیشترین تاثیر منفی را در نوسانات شاخص کل از خود به نمایش گذاشتند.


در گروه انبوه ساز رکود حاکم بر اقتصاد کشور به خصوص بخش مسکن روند معاملات این گروه را نیز تحت تاثیر قرار داده و حجم معاملات این گروه نیز به شدت افت داشته است.


در گروه پالایشی اگر چه روز گذشته قیمت جهانی نفت با افت قابل توجهی مواجه شد اما خیلی زود به مدار صعودی بازگشت به همین دلیل امروز شاهد رونق گیری دباره سهام این گروه در بازار بودیم.


در گروه خودرو نیز این روزها حجم عرضه ها شدیدا افزایش یافته و قیمت سهام شرکت ها به پایین ترین حد خود در یک سال اخیر رسیده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته