حداد عادل: پیشنویس سند ملی تحول علوم انسانی تدوین شده است/ محمدیان: اگر ابهامات برطرف شود، استادان پای کار میآیند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه غلامعلی حداد عادل، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: «پیشنویس سند ملی تحول علوم انسانی از سوی این شورا با همکاری شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوینشده است و هفته پیش در اجلاس مشهد مقدس مورد بحث و بررسی قرار گرفت. امیدواریم این سند با در نظر گرفتن همه نظریات تدوین و در دسترس قرار گیرد.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «تقویت ارتباط با حوزه علمیه قم و سایر حوزههای علمیه نیز به صورت جدی در دستور کار قرار دارد.»
در ادامه این جلسه، حجتالاسلاموالمسلمین محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت: «به نظر میرسد شفافسازی و اطلاعرسانی بیشتر از نحوه عملکرد شورای تحول و ارتقای علوم انسانی لازم است.»
او گفت: «بسیاری از استادان دانشگاهها که حتی سلیقه متفاوت سیاسی دارند، نسبت به موضع تحول و ارتقای علوم انسانی نظر مثبتی دارند. اگر برخی از ابهامات ایجادشده نسبت به موضوع تحول علوم انسانی برطرف شود، یک ظرفیت عظیم دانشگاهی پای کار میآیند.»
تصویب سرفصلهای مددکاری اجتماعی و اقتصاد شهری
با توجه به تصویب کلیات رشته درسی "اقتصاد شهری" در مقطع کارشناسیارشد در جلسه قبلی این شورا، جزئیات سرفصلهای این رشته بررسی شد و اعضا بر لزوم محوریت عبودیت و مسجد در شهر اسلامی و ساماندهی اقتصاد شهری تاکید کردند و با رای مثبت اعضا، جزئیات سرفصلهای مقطع کارشناسیارشد رشته اقتصاد شهری تصویب شد.
در ادامه هم سرفصلهای رشته "مددکاری اجتماعی" در مقطع کارشناسی بررسی و گزارش کارگروه مربوطه درباره این موضوع ارائه شد. در این گزارش به اهمیت و حساسیت این رشته درسی در کاهش اثرات آسیبهای اجتماعی اشاره و کاربردیشدن و بهروزرسانی این رشته جزو مهمترین رویکردها در تدوین سرفصلهای آن عنوان شد.
همچنین به سابقه تاریخی مددکاری اجتماعی در معارف اسلامی و لزوم تبیین نظریه اسلامی رفاه و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی اشاره شد و بر مواردی مانند توامبودن امور دنیوی و اخروی در نگاه اسلام به جامعه، عبارت تلقیشدن خدمت به طلاق به عنوان مبنای نگاه اسلام به مددکاری اجتماعی و نقش خانواده در پیشگیری و درمان آسیبهای اجتماعی تاکید شد.
پس از بحث و بررسی اعضا، سرفصلهای ارائهشده این رشته درسی به تصویب شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی رسید.
انتهای پیام/