دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بازدید از مسجد تاریخانه دامغان رایگان است

رئیس اداره میراث، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دامغان گفت: امروز 15 دی ماه و به مناسبت گرامیداشت «روز مسجد تاریخانه دامغان» بازدید از این مسجد تاریخی رایگان است.
کد خبر : 148331
به گزارش گروه فرهنگی آنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، معصومه داودیان افزود: برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی، کارگاه خطاطی و نقاشی، اجرای موسیقی سنتی و اقامه نماز جماعت در محل مسجد تاریخانه از جمله برنامه‌های گرامیداشت روز تاریخانه است.

وی افزود: بخشی از سخنان امام‌جمعه دامغان در بین دونماز ظهر و عصر در رابطه بااهمیت تاریخانه و حفظ و حراست از این بنای تاریخی خواهد بود.


داودیان گفت: کمیته تخصصی شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان، روز 15 دی‌ماه را که همزمان با سالروز ثبت تاریخانه در فهرست آثار ملی است، به‌عنوان «روز مسجد تاریخانه دامغان» نام‌گذاری کرده است.


مسجد تاریخانه دامغان در 15 دی‌ماه 1310 ه.ش در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.


مسجد تاریخانه یکی از مهم‌ترین بناهای بازمانده از قرون اولیه اسلامی است و بنا به نوشته بعضی از کتب در زمان جلوس اولین خلیفه عباسی (سفاح) ارسال 132 هجری قمری و یا سلطنت هارون الرشید در 170 هجری قمری ساخته‌شده است.


نام مسجد از دو واژه تاری و خانه تشکیل شده است که تاری لفظ ترکی و به معنای خدا است. خدای خانه از اولین نمونه‌های مساجدی است که در آن مناره نیز یکی از عناصر تشکیل دهنده هست.


مسجد تاریخانه دامغان در خیابان ایستگاه راه‌آهن واقع‌ شده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته