دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی عنوان کرد؛

لزوم استانداردسازی امضای دیجیتال در بانک‌ها

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با تاکید بر اینکه اکنون روش‌های هویت‌سنجی در کشور با استانداردهای جهانی انطباق ندارند و هر یک از بانک‌ها با الگوی خاص خود پیش می‌روند، گفت: به طور کلی از روش‌های جدید هویت‌سنجی مانند امضای دیجیتال و تشخیص هویت دیجیتال به شیوه صحیح استفاده نمی‌شود.
کد خبر : 148327

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، ناصر حکیمی در ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در برج میلاد تهران با بیان اینکه امروز دستگاه‌های تلفن هوشمند در دسترس اکثر عموم قرار دارند، افزود: با قابلیت‌هایی که برنامه‌های کاربردی این دستگاه‌ها دارند، بخش زیادی از کاربری‌های مبتنی بر وب به درون آن‌ها راه پیدا کرده است. از دیگر ویژگی این تلفن‌های هوشمند این است که بسیار شخصی هستند و از زمان ظهور و فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی این ویژگی پررنگ‌تر هم شده است. پوشش وسیع و فراگیری این ابزارها نیز خصیصه دیگری است که باعث شده کلیه اشخاص و اقشار جامعه در معرض آن باشند.


وی تصریح کرد: این سه مزیت باعث می‌شود تا بانک‌ها بتوانند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. چرا که هزینه پایین بازاریابی و امکان ارائه خدمات و تبلیغات در هر لحظه و هر مکان از نتایج این ویژگی‌های سه‌گانه است. اما نکته مهم دیگر در توسعه سرمایه‌گذاری در این حوزه که بانک‌ها باید نسبت به آن حساسیت داشته باشند، بحث امنیت است. بدین معنا که ارائه خدمات ارزان، سریع و فراگیر با حداکثر امنیت بایستی هدف اصلی بانک‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری در تلفن‌های همراه باشد.


همچنین مشاور معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در این همایش با بیان اینکه امضای دیجیتال و یا هویت دیجیتال، یک واقعیت غیرقابل انکار است و در آینده،قطعا بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی کشور، باید به سمت استفاده از این ابزار نوین حرکت کنند، گفت: در غیر این صورت بانک‌ها و موسسات اعتباری از فناوری‌های نوین دنیا دور خواهند شد.


محمد گرکانی‌نژاد با بیان اینکه یکی از نقاط مثبت موجود در ساختار قانونی کشور، به رسمیت شناخته شدن امضای دیجیتال در قوانین است، افزود: قانون تجارت الکترونیک در سال ۸۳ به خوبی به این مسئله اشاره داشته است. البته تاکنون به میزان مناسبی از این فرصت قانونی در نظام بانکی کشور استفاده نشده و لازم است در آینده استفاده از این ابزار جدید توسعه یابد.


وی اظهار کرد: بدون شک توسعه امضای دیجیتال و تشخیص هویت دیجیتال، پیش‌نیاز ورود به صنعت تجارت جهانی است و بدون استفاده از این شیوه، قطعا ورود اقتصاد کشور به اقتصاد بین‌الملل در آینده با چالش مواجه خواهد شد.


گرکانی‌نژاد بیان کرد: نباید فراموش کرد که هویت‌سنجی دیجیتال نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت غیرقابل انکار است و صنعت بانکداری الکترونیک در جهان با سرعت زیادی در این رابطه در حال پیشرفت است. نظام بانکی کشور نباید از این رقابت عقب بماند. به تعبیر دیگر، اگر بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی فعال در نظام بانکی کشور از هویت‌سنجی دیجیتال استفاده نکنند، قطعا در بلندمدت دچار مشکل خواهند شد.


معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک نیز در این همایش با تاکید بر اینکه رشد بانکداری و فناوری دیجیتال در کشور واقعیتی غیر قابل انکار است، عنوان کرد: به عنوان مثال در حال حاضر ۱۵۰ میلیون سیم کارت در کشور ایران وجود دارد که حدود ۷۰ میلیون آنها فعال است. علاوه بر این، ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور حدود 100 درصد است. البته نباید تصور کرد که این مسئله مختص کشور ایران است؛ بلکه سایر کشورهای نیز در این رابطه پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی را شاهد بوده‌اند. در این رابطه کشورهای توسعه‌یافته با سرعت بالائی در حال حرکت هستند و کشورهای در حال توسعه نیز در این روند ورود کرده‌اند.


فائز ادامه داد: برخی تحقیقات بین‌المللی با مطالعات کیفی و میدانی در زمینه توسعه استفاده از تلفن‌های همراه و گوشی‌های هوشمند، نشان داده‌اند که میانگین استفاده از تلفن‌های همراه در یک روز حدود 3 تا 4 ساعت است؛ که عددی بسیار قابل توجه بوده و نیازمند تحلیل‌های کارشناسی است. علاوه بر این، مطالعات دیگری نشان داده‌اند که میزان استفاده از تلفن همراه، از ابزارهای ارتباطی سنتی مانند تلویزیون و رادیو نیز پیشی گرفته است.


وی ضمن تاکید بر اینکه در کشور ایران به بحث شیوه‌های سنجش هویت دیجیتال به خوبی پرداخته شده است، تاکید کرد: خوشبختانه بانک‌های کشور تا کنون روش‌های مختلفی را جهت هویت‌سنجی دیجیتال کاربردی کرده‌اند که استفاده از رمزهای گوناگون، توکن و غیره، نمونه‌هایی از آن‌ها هستند. اما مشکلی که وجود دارد آن است که این روش‌های هویت‌سنجی در کشور دارای استاندارد نبوده و هر یک از بانک‌ها الگوی مخصوص به خود را دارند.


معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک خاطر نشان کرد: علاوه بر این، از روش‌های جدید و مهمی چون امضای دیجیتال (و به طور کلی‌تر هویت‌سنجی دیجیتال) به شیوه صحیح استفاده نمی‌شود. این در حالی است که در سایر کشورها یک روش استاندارد به عنوان الگوی واحد انتخاب شده و توسط تمام موسسات به صورت یکسان استفاده می‌شود. به عنوان مثال در آلمان، امضا همراه، استاندارد یکسان بین تمامی موسسات است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب