دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 دی 1395 - 12:27

افشای بخشی از جزئیات آتش بس سوریه

یک روزنامه چاپ ترکیه با افشای بخشی از سند همکاری ترکیه و روسیه در سوریه نوشت دو طرف بر ایجاد نقاط مشترکی برای نظارت بر آتش‌بس میان حکومت سوریه و معارضان مسلح سوری توافق کردند.
کد خبر : 148288

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت شبکه اسکای‌نیوز عربی، نسخه انگلیسی روزنامه حریت چاپ ترکیه امروز چهارشنبه در گزارشی نوشت به نسخه‌ای از سندی دست یافته است که جزئیات ابزارهای نظارت بر آتش‌بس سوریه و همچنین جدول کاری مذاکرات صلح را بیان می‌کند. در این سند نقاط مشترک میان ترکیه و روسیه در خاک سوریه بیان شده است.


این روزنامه نوشت: «ترکیه و روسیه به‌عنوان حامیان برقراری آتش‌بس در سوریه بر ایجاد نقاط مشترکی برای نظارت بر آنش‌بس میان حکومت سوریه و معارضان مسلح سوری توافق کردند.»


طبق این سند که 29 دسامبر (9 دی) صادر شده است، در راستای رصد و ثبت موارد نقض آتش‌بس، دو طرف در امتداد خطوط تقابل میان طرف‌های درگیر، به ایجاد نقاط نظارتی در مناطق مسکونی اقدام می‌کنند و این موضوع، با هدف اطمینان از برقراری آتش‌بس میان طرف‌ها انجام می‌شود.


یک مسئول ترک به روزنامه حریت گفت که به‌زودی مسئولان ترکیه و روسیه با هدف فعالیت در راستای نظارت بر آتش‌بس، در مناطق مختلف سوریه مستقر می‌شوند.


یکی دیگر از مسئولان ترکیه تاکید کرد: «آنکارا و مسکو به‌زودی مراکز نظارتی مشترک برای پیگیری توافق آتش‌بس در سوریه ایجاد می‌کنند. ترکیه قرار است از پایگاه هوایی اسکیشهر در 250 کیلومتری آنکارا و روسیه از پایگاه هوایی حمیمیم در غرب سوریه استفاده کند.»


کمیته نظارت بر آتش‌بس


در این توافق، درباره ابزارهای ثبت و رصد موارد نقض آتش‌بس آمده است: «دو کشور کمیته مشترکی با عنوان کمیته مرکزی بررسی شکایت‌ها و موضوعات مربوط به موارد نقض آتش‌بس ایجاد می‌کنند. این کمیته به طرف‌های مشخص در درگیری با هدف مجازات مجرمان و ناقضان آتش‌بس پیشنهادات و توصیه‌هایی می‌کند؛ اگر طرفی نقض آتش‌بس کرد و این موضوع اثبات شد، این کمیته می‌تواند تحریم‌هایی علیه آن اعمال کند.»


طبق این سند، در صورت نقض آتش‌بس اگر طرف ناقض اقدام به پاسخگویی به موارد درخواستی از سوی کمیته مشترک نکرد، ترکیه و روسیه می‌توانند با ابزارهای خود، طرف ناقض را مجبور به پذیرش و اجرای آتش‌بس کنند.


علاوه بر این، آنکارا و مسکو بر تهیه نسخه اصلاح‌شده‌ای از توافق‌نامه آتش‌بس با هدف بهبود و افزایش کیفیت بندهای آن، توافق کردند؛ در این راستا مقرر شد کارشناسان دو طرف روزهای 8 و 9 ژانویه (19 و 20 دی) برای هماهنگی توافق آتش‌بس و موضوعات مربوط به مذاکرات صلح آستانه با یکدیگر دیدار کنند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب