دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1394 - 12:20
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد

اصفهان، تهران، یزد، خراسان رضوی و خوزستان بیشترین صنایع آلاینده را دارند

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال ۹۳، تعداد صنایع آلاینده اعلام شده توسط استان‌ها 3 هزار و 264 صنعت بوده است که استان‌های اصفهان، تهران، یزد، خراسان رضوی و خوزستان از حیث دارا بودن بیشترین صنایع آلاینده در صدر این جدول قرار دارند.
کد خبر : 14824

به گزارش گروه اجتماعی آنا، شینا انصاری با بیان اینکه سازمان محیط‌ زیست کشور بر اساس «تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده» موظف به اعلام فهرست صنایع آلاینده مشمول عوارض آلایندگی به سازمان امور مالیاتی کشور است، گفت: به استناد همین تبصره، واحدهای آلاینده محیط‌ زیست طبق تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط‌ زیست مشمول پرداخت یک درصد از فروش خود به عنوان عوارض آلایندگی هستند.


انصاری درباره نحوه معرفی صنایع آلاینده، توضیح داد: با شروع هر فصل، ابتدا لیست صنایع مورد بررسی استان و برنامه بازدید‌ها تعیین شده و پایش‌ها توسط ادارات کل یا از طریق خوداظهاری و آزمایشگاه‌های معتمد صورت می‌گیرد.


وی با تاکید براینکه فصل مراجعه به صنعت و تشخیص آلودگی آن به عنوان «دورة آلایندگی صنعت» محسوب می‌شود، افزود: نوع آلودگی بر مبنای «ضوابط و استانداردهای ملاک عمل سازمان حفاظت محیط زیست» تعیین شده و مدارک و مستندات شامل آنالیزهای آزمایشگاهی و اخطارنامه آلودگی و سایر مستندات تهیه و پس از احراز آلودگی، نام صنعت در فهرست صنایع آلاینده درج می‌شود.


انصاری در خصوص اینکه هدف سازمان محیط‌ زیست در مدیریت قبلی، کاهش ۴۰ درصدی صنایع آلاینده کشور ظرف مدت یکسال بود، گفت: نگاه ما باید واقع‌بینانه و با توجه به شرایط و واقعیت‌های جامعه باشد. ضمن آنکه تاثیر تحریم‌ها در دسترسی به تکنولو‍‍ژی‌های کنترلی مناسب و محدودیت در واردات قطعات و ملزومات با کیفیت مطلوب غیر قابل انکار است.


وی ادامه داد: با این وجود اکنون رویکرد سازمان محیط‌ زیست کشور بر محور شناسایی، پایش و سنجش و کنترل آلودگی‌های صنایع متمرکز است و به همین علت با تشکیل کمیته صنایع آلاینده تلاش دارد تا صنایع آلاینده را به حداقل برساند و با استفاده از فناوری‌های روز دنیا هم در زمینه پایش و هم در کنترل و پالایش آلاینده‌ها بتواند خود را با استانداردهای جهانی تطبیق دهد.


مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر اینکه وجود ساز و کارهای مکمل تشویقی و تنبیهی به موازات یکدیگر می‌توانند زمینه‌ساز رفع آلودگی‌های زیست‌محیطی و اجرای مطلوب سیاست‌های حفاظت از محیط‌ زیست باشد، یادآور شد: وجود عوارض آلایندگی فی‌نفسه در ایجاد انگیزه برای صاحبان صنایع در کنترل و مهار آلودگی‌های محیط‌ زیست و ترغیب سرمایه‌گذاری به منظور استفاده از فناوری‌های نوین و تجهیزات کاهنده آلودگی تاثیرگذار بوده است؛ اما موارد اصلاحی توسط سازمان محیط‌ زیست مطرح شده که امیدواریم با توجه به پایان مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده، دائمی شدن این قانون مدنظر قرارگیرد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته