دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شب باشکوه آزادگان جنگ در تالار وحدت

شب گذشته، آیین رونمایی از پوئم سمفونی سرزمین دلاوران در تالار وحدت برگزار شد.
کد خبر : 148178

به گزارش گروه فرهنگی آنا، در آیین رونمایی از پوئم سمفونی، صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات‌، علی مرادخانی،‌ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اکبر صفی‌پور، مدیرعامل بنیاد رودکی، فریدون شهبازیان رهبر ارکستر ملی و جمعی از اسرای آزاده هشت سال جنگ تحمیلی حضور داشتند.


پوئم سمفونی سرزمین دلاوران تازه‌ترین ساخته موسیقیدان و آهنگ ساز احمد پژمان است. این سمفونی که در پنج قطعه تنظیم شده به پاسداشت رشادت‌های آزادگان هشت سال جنگ تحمیلی و به سفارش موسسه فرهنگی پیام آزادگان و بنیاد رودکی ساخته شده است. گروه کر شهر تهران و ارکستر سمفونی تهران به رهبری شهرداد روحانی اجرای این سمفونی را برعهده داشتند و همچنین عبدالجبار کاکایی اشعاری را کهدر این سمفونی خوانده شد سروده است.


در ابتدای این رونمایی، خوب نژاد٬ مدیر موسسه پیام آزادگان ضمن تشکر از حضور علاقه‌مندان و دوست‌داران در مراسم رونمایی گفت: به رسم ادب از جانب آزادگان عزیز از تمام کسانی که در این سه سال در خلق این اثر تلاش کردند تشکر می کنم. وی درباره انگیزه ساختن این پوئم سمفونی گفت: موسسه پیام آزادگان تولیدات خوبی در حوزه‌های مختلف فرهنگی از جمله ادبیات داشته است اما در زمینه موسیقی به دنبال یک اثر فاخر بودیم که حاصل آن «سرزمین دلاوران» بود. و چون دوست داشتیم در این زمینه بهترین کار ممکن را خلق کنیم به سراغ شماره یک‌های این حوزه رفتیم. برادر عزیزم احمد پژمان علاقه داشتند در باره رشادت‌های رزمندگان اثری تولید کنند و خوشبختانه از پیشنهاد ما استقبال کردند. همچنین آقای کاکایی نیز سرودن اشعار آن را با جان و دل پذیرفتند و در نهایت آقای شهراد روحانی با گروه ارکستر سمفونی تهران ما را در اجرای این اثر ارزشمند و بزرگ یاری کردند.


مدیر موسسه پیام آزادگان درباره علت انتخاب دی‌ماه برای رونمایی افزود: این اجرا برای آنکه اهمیت ویژه ای داشت خارج از برنامه موسیقی فجر و به شکل جداگانه رونمایی شد.


او در پایان از همسران آزادگان و فرزندان آن‌ها که در مراسم حضور داشتند به عنوان کسانی که با صبر و استقامت خود در پشت جبهه به مبارزه پرداختند و تشکر کرد.


در ادامه گروه ارکستر سمفونیک تهران به اجرای اثر فاخر سرزمین دلاوران پرداختند. این اثر در پنج قطعه اجرا شد و با استقبال و تشویق حضار مواجه شد.


یکی از ویژگی‌های کارهای احمد پژمان شناخت او از موسیقی ایرانی و موسیقی ارکسترال غربی و ترکیب آن‌ها با همدیگر است که این ویژگی منحصر به فرد در قطعه چهارم به اوج خود رسید. استفاده از دف و تنبک به عنوان دو ساز کوبه‌ای ایرانی در اجرای قطعه چهارم به مراه سازهای ارکسترال غربی موجب ایجاد حال و هوای متماز و منحصر به فرد پوئم‌سمفونی سرزمین دلاوران شد.


در پایان این اجرا، روحانی، رهبر ارکستر سمفونیک تهران درباره اجرای کار گفت: خوشحالم توانستم در اجرای موسیقی‌ای نقش داشته باشم که برای آزادگان ساخته شده است. مردان شجاعی که با رشادت‌های خود نگذاشتند یک وجب از خاک ایران عزیزمان به دست دشمن بیفتد. روحانی همچنین افزود: امیدوارم که این سمفونی در تمام شهرهای ایران اجرا شود و همین‌طور در خارج از ایران. ممنونم به خاطر تمام حمایت‌هایی که از موسیقی می‌شود و می‌دانم که لازم است حمایت‌های بیشتری صورت بگیرد. وی همچنین از احمد پژمان دعوت کرد تا به روی سن رفته و درباره کاری که خلق کرده صحبت کند. پژمان با حضور بر روی سن با تشویق ممتد حضار مواجه شد. او از تمام کسانی که کمک کردند تا کار او اجرا شده و شنیده شود تشکر کرد و در ادامه تاکید کرد: موسیقی ما نیاز به حمایت‌های بیشتری دارد و امیدوارم که این اتفاق بیفتد.


در پایان این مراسم از تمام کسانی که در این اجرا نقش‌آفرینی کرده بودند تجلیل به عمل آمد.


انتهای پیام/

برچسب ها: تالار وحدت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته