دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1394 - 11:48
وزیر آموزش و پرورش در همایش هفته سلامت:

تامین سلامت اجتماعی و روانی دانش‌آموزان سرمایه‌گذاری برای آینده است

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حفظ سلامت یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشری است، گفت: ارتقاء سلامت اجتماعی و روانی دانش آموزان یک نوع سرمایه گذاری برای نسل آینده به حساب می‌آید.
کد خبر : 14815

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در همایشی که به مناسبت هفته سلامت برگزار شد با اشاره به اینکه حفظ سلامت یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین حقوق و نیازهای بشری است، اظهار کرد: دست یافتن به بالا‌ترین سطح سلامت جزئی از اهداف اجتماعی تمام دولت‌ها به حساب می‌آید.


وی افزود: در تمامی کشورهای در حال توسعه یا توسعه یافته، دولت برنامه‌های فراوانی را برای تامین سلامت اجتماعی و روانی دانش آموزان در نظر دارد.


وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه ارتقاء سلامت دانش آموزان یک نوع سرمایه‌گذاری برای نسل آینده است، بیان کرد: در سند تحول بنیادین به ارتقاء سلامت دانش آموزان توجه ویژه‌ای شده است.


وی ادامه داد: تدوین سند تحول بنیادین نظام آموزشی از سال ۸۲ آغاز و در سال ۹۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.


وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در این سند به شش ساحت تربیتی، علمی و فناوری، اخلاقی و دینی، زیبا‌شناسی، اقتصادی، سیاسی و تربیت بدنی اشاره شده است. همین طور در این سند سعی شده به ارتقاء سلامت دانش آموزان توجه بیشتری شود زیرا کودکان و نوجوانان آینده سازان کشور هستند.


وی با اشاره به اینکه توجه به سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی دانش آموزان تضمین کننده سلامت حال و آینده جامعه است، اضافه کرد: دانش آموزان جمعیت کثیری از جامعه را به خود اختصاص می‌دهند و همین طور از استعداد بالایی برخوردار هستند پس می‌توان فرهنگ سالم زیستن را در این گروه نهادینه کنیم تا به وسیله آن بتوان سلامت جامعه را تضمین کرد.


وی با اشاره به اینکه اگر دانش آموزان تغذیه سالم را به طور صحیح آموزش ببینند می‌توانند به سایر خانواده نیز این موضوع را آموزش دهند، گفت: آگاهی از رفتار تغذیه صحیح و اصلاح الگوی مصرف غذایی به منظور جلوگیری از بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت می‌تواند ناشی از یادگیری فرهنگ تغذیه سالم باشد.


فانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۱۳/۵ میلیون دانش آموز در مدرسه‌ها فرصت طلایی را برای آموزش سلامت به وجود آورده‌اند، بیان کرد: اگر فرهنگ تغذیه سالم در دانش آموزان و نسل آینده نهادینه شود به طور حتم در آینده در خانواده‌ها شاهد بیماری کمتری هستیم و بیان این نکته ضروری است که اکثر بیماری‌ها با تغذیه مناسب قابل پیشگیری است.


وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه این وزارتخانه سیاست همکاری و مشارکت بین بخشی با سایر دستگاه‌ها همچون وزارت بهداشت را در دستور کار خود دارد، گفت: ما تلاش کرده‌ایم برنامه‌هایی طراحی کنیم که به ارتقاء سلامت دانش آموزان کمک کند در همین راستا در سال ۹۳ تفاهم‌نامه‌هایی امضا شد.


فانی به تشریح مفاد این تفاهم‌نامه‌ها پرداخت و گفت: افزایش و ارتقاء مفاهیم بهداشتی در کتب ابتدایی و متوسطه و استفاده از منابع کمکی آموزشی مثل مجلات رشد در اتقاء سطح سواد سلامت دانش آموزان یکی از مفاد این تفاهم‌نامه‌ها است.


وی ادامه داد: با توجه به نقش فعال دانش آموزان در انتقال مفاهیم تشکیل تشکل دانش آموزی سفیران سلامت در ۱۰ درصد از مدارس کشور باعث شد تا آموزش‌های لازم سلامت به خانواده‌های دیگر دانش آموزان انتقال یابد.


وزیر آموزش و پرورش افزود: همین طور تهیه و ابلاغ دستور العمل پایگاه‌های تغذیه سالم و ترویج فرهنگ تغذیه مناسب از اقدامات دیگری است که در بوفه‌های مدارس صورت گرفت و بر اساس آمار تا به امروز تنها ۲ درصد از بوفه‌های مدارس از این دستورالعمل تخطی کرده‌اند.


وی به یکی دیگر از مفاد این تفاهم‌نامه‌ها اشاره کرد و گفت: راه اندازی طرح سلامت دهان و دندان دانش آموزان با راه اندازی کمیته‌های سیار با همکاری وزارت بهداشت یکی دیگر از فعالیت‌های آموزش و پرورش بوده است.


وی خاطر نشان کرد: طرح مکمل آهن‌یاری در دو میلیون و ۲۵۰ هزار دانش آموز دختر در مدارس متوسطه و همین طور طرح ارائه ویتامین D به یک میلیون دانش آموز در مدارس سایر استان‌های کشور از جمله فعالیت‌های دیگری بوده است که با مشارکت وزارت بهداشت انجام شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته