دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 دی 1395 - 15:54

دانش آشتیانی: دانش آموزان پایه اول و دوم نباید از یکدیگر تفکیک شوند

وزیر آموزش و پرورش محیط تعلیم و تربیت را فرا‌تر از مدرسه دانست و عنوان کرد: کودک در خانواده و در جامعه از گروه همسالان خود یادگیری دارد، از این رو اعتقادم این است که دانش آموزان پایه اول و دوم نباید از یکدیگر تفکیک شوند تا فرآیند یادگیری بهتر اتفاق بیفتد.
کد خبر : 148129

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در مراسم معارفه سرپرست معاونت آموزش ابتدایی در ساختمان مرحوم علاقمندان اظهار کرد: دوره ابتدایی یکی از بهترین دورانهایی است که معلم می‌تواند در آن خدمت کند، زیرا کودکان صادق هستند و معلم نیز با آن‌ها صادق می‌ماند.


وی راز جوان ماندن معلمان دوره ابتدایی را صداقت بچه‌ها دانست و افزود: هر اتفاق تربیتی که قرار است برای انسان رخ دهد، باید در دوره ابتدایی پی ریزی شود.


دانش آشتیانی تصریح کرد: زمینه رشد کودک باید قبل از دوره پیش دبستانی فراهم شود و با توسعه مشاوره به این دوره باید آموزش‌های لازم به مادران در زمینه تربیت کودکان را ارائه دهیم.


وزیر آموزش و پرورش محیط تعلیم و تربیت را فرا‌تر از مدرسه دانست و افزود: کودک در خانواده و در جامعه از گروه همسالان خود یادگیری دارد، از این رو اعتقادم این است که دانش آموزان پایه اول و دوم نباید از یکدیگر تفکیک شوند تا فرآیند یادگیری بهتر اتفاق بیفتد.


عضو کابینه تدبیر وامید با اشاره به چندگانه بودن هوش و استعدادهای انسان، خاطرنشان کرد: اگر فرد در بزرگسالی توان استفاده از تمامی استعداد‌هایش را نداشته باشد، علت آن است که شرایط شکوفایی و بسترهای رشد در دوران کودکی برایش مهیا نشده است.


وی با اشاره به اهمیت رعایت حقوق کودکان افرود: چنانکه شایسته است، باید حقوق کودکان را رعایت کنیم.


دانش آشتیانی سرعت یادگیری در دوره ابتدایی را بالا دانست و افزود: این سرعت در بزرگسالی کاهش می‌یابد، بنابراین شرایط یادگیری در دوره ابتدایی فراهم‌تر است، البته با ارائه کتاب‌هایی با محتوای متعدد و متنوع در این دوره نباید جلوی رشد هوش‌های چندگانه دانش آموزان گرفته شود.


وزیر آموزش وپرورش تصریح کرد: برای پرورش استعدادهای کودک باید محیط مدرسه را شبیه محل زندگی کنیم تا دانش آموز احساس راحتی و آرامش کند و مدرسه از فضای خشک و سکون، به فضای شاد و مفرح تبدیل شود.


وی صمیمیت را مهم‌ترین مسئله در فضای آموزشی توصیف کرد و افزود: محیط مدرسه باید به گونه‌ای شاد و صمیمی باشد که دانش آموز از تعطیلی مدرسه ناراحت شود.


عضو کابینه تدبیر وامید گفت: بالا‌تر از مدرسه محوری، جامعه محوری است زیرا دانش آموز تنها ۶ ساعت در مدرسه است و بیشتر آموزش‌ها را در جامعه فرا می‌گیرد که این نیاز به آشنایی بیشتر اولیا با مسائل تعلیم وتربیت دارد.


وزیر آموزش وپرورش گفت: مسائل و صنوف مختلف جامعه از جمله هنرمندان، ورزشکاران و... در تربیت بچه‌ها نقش دارند و هر حرکتی در اجتماع رخ دهد در تربیت کودکان و نوجوانان تأثیرگذار خواهد بود.


وی فرآیند تعلیم وتربیت را فرا‌تر از دستگاه آموزش و پرورش دانست وافزود: دانشکده‌های علوم تربیتی در دانشگاه‌ها در فرآیند تعلیم وتربیت مؤثرند و با این نگاه است که برخی مدیران را از دانشگاه‌ها انتخاب کرده‌ام.


دانش آشتیانی افزود: هنر ما در آموزش وپرورش این است که همه دستگاه‌ها را در فرآیند تعلیم و تربیت مشارکت دهیم تا تربیت دانش آموزان به بهترین شکل صورت پذیرد.


وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر شرایطی مهیا شود که حق انتخاب داشته باشم، تدریس در دوره ابتدایی را ترجیح می‌دهم زیرا کار در این دوره لذت بخش و فضا، سرشار از صداقت است.


گفتنی است؛ در این مراسم دکتر دانش آشتیانی حکم انتصاب رضوان حکیم‌زاده به سمت سرپرست معاونت ابتدایی را به وی اهدا و از زحمات محمد دیمه ور تقدیر کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته