سند توسعه صنایعدستی تدوین میشود/ قبل از تولید صنایعدستی باید به فکر فروش آن باشیم
وی با اشاره به تعداد زیاد فعالانی که وارد حوزه صنایعدستی شدهاند گفت: «متاسفانه انباشت تولید و کم بودن کشش بازار موجب شد که میان تولید و فروش رابطه متناسبی وجود نداشته باشد، از طرفی ما هنوز در بحث بازاریابی، بستهبندی، کاربردی و مصرفی کردن صنایعدستی مشکلاتی داریم.»
نامور مطلق با تأکید بر توجه ویژه زهرا احمدیپور به حوزه صنایعدستی گفت: «شما معاونان صنایعدستی و فعالان این حوزه باید از چنین ظرفیتی استفاده کنید زیرا نقش شما در پویایی صنایعدستی نقشی بیبدیل است.»
وی با اعلام این خبر که قرار است بر اساس نظرسنجی از معاونان صنایعدستی به صورت نمادین تجلیل شود گفت: «افراد و عملکرد آنها در این حوزه بسیار موثر است، ما ساختارهای ضعیفی داریم، در نتیجه وقتی ساختارها ضعیف باشد، نقش افراد پررنگتر میشود.»
معاون صنایعدستی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری ادامه داد: «بسیاری از حوزهها نظیر زیورآلات، فرش و... امروز از صنایعدستی منفک شدهاند یا ارتباط آنها با این حوزه بسیار ضعیف است، این امر باعث شده که گردش مالی این حوزهها پایین بیاید، در حالیکه میتوان از ظرفیت سایر حوزهها استفاده برد. به عنوان مثال کشور ترکیه معادل یک چهارم درآمد نفتی ایران از زیورالات درآمد کسب میکند. ما بضاعتهای خوبی در این حوزهها داریم اما به خاطر ساختارهای معیوب و بیتوجهی، بعضی از بخشهای صنایعدستی تضعیف شده است.»
وی با اشاره به اینکه وارد مرحله پایانی دولت یازدهم شدهایم از معاونان صنایعدستی استانها خواست تا برنامههایی را که در بازهزمانی 3 ماه آخر سال و 3 ماه اول سال آینده قابلیت اجرایی و تکمیل شدن دارند مشخص کنند، زیرا اولویت اصلی معاونت صنایعدستی اتمام پروژههای نیمهتمام است.
نامورمطلق از تدوین سندی برای توسعه صنایعدستی خبر داد و افزود: «انتظار میرود ارتباط استانها با ستاد بیشتر شود، از شما میخواهم که نظرات، پیشنهادها و انتقادات خود را برای ستاد ارسال کنید تا از این نظرات در تدوین این سند استفاده کنیم.»
وی افزود: «ما تاکنون به قضایا اکوسیستمی نگاه نکردیم، باید اکوسیستم را کامل مورد توجه قرار دهیم. در حال حاضر باید بیشتر روی خروجی (بخش بازرگانی و تجارت) تمرکز کنیم، البته اهمیت این بخش نیز وابسته به مقطع زمانی است. اگر معاونان صنایعدستی نگاهی اقتصادی و تجاری نداشته باشند وضعیت صنایعدستی بهبود پیدا نمیکند.»
معاون صنایعدستی گفت: «اولین تعهد ما، نسبت به قشر هنرمند است، اگر به دنبال این هستیم که وضع هنرمندان بهبود پیدا کند باید روی بازرگانی صنایعدستی تمرکز کنیم. اکنون در هر مجتمع تجاری، فروشگاههای صنایعدستی وجود دارد، این نشاندهنده تنوع و زیاد بودن محصول در این حوزه است، در نتیجه باید برای فروش این محصولات تدابیری بیندیشیم.»
وی با تأکید بر این نکته که پارادایمها عوض شده و باید بر گفتمانسازی، دانشافزایی و... تأکید کنیم گفت: «امروزه مصرفکننده بیش از هر چیزی در این حوزه اهمیت پیدا کرده است، در نتیجه باید قبل از تولید صنایعدستی به فکر فروش آن باشیم. از طرفی اگر دسترسی فروش بیشتر شود، فروش صنایعدستی حداقل 30 درصد بالا خواهد رفت.»
نامورمطلق با اشاره به اینکه با نمایشگاههای کتاب و شهرکتابها رایزنیهایی برای فروش صنایعدستی در آنها انجام شده است گفت: «بحث بازارچههای صنایعدستی نیز برای ما اهمیت بالایی دارد، اکنون 30 بازارچه دائمی داریم، باید بررسی کنیم که ظرف 3 یا 6 ماه آینده این تعداد بازارچه را تا چه تعدادی میتوانیم افزایش دهیم، معاونت صنایعدستی نیز کمکهای لازم را برای افزایش این بازارچهها ارائه میکند.»
وی همچنین تأکید کرد: «علاوه بر اتمام پروژههای نیمهتمام، ایجاد کارگاههای بزرگ که اشتغال را به دنبال خواهد داشت از سایر اولویتهای معاونت صنایعدستی است.»
معاون صنایعدستی با اشاره به اینکه حوزه صنایعدستی دچار ضعف نظری است گفت: «درست است که میزان فروش از تولید کمتر است، اما یکی از علل اصلی فروش پایین صنایعدستی، طراحی محصولات صنایعدستی است، باید در طراحی و تولید محصولات نیازهای بازار شناسایی شود.»
وی از معاونان صنایعدستی خواست که بحث نوروز 96 را جدی بگیرند تا همزمان با شعار نوروز متفارت در حوزه گردشگری، نوروزی متفاوت نیز در حوزه بازارچههای صنایعدستی داشته باشیم.
انتهای پیام/