دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«تقابل قرآن با جریان‌های غیرتوحیدی» منتشر شد

کتاب تقابل قرآن با جریان‌های غیر توحیدی اثر دکتر علیرضا حسنی دبیر هیأت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شد.
کد خبر : 148064

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نویسنده در این اثر ارزشمند به بررسی موضوعاتی چون: فرهنگ واژگانی قرآن دربارهٔ جریان‌های غیرتوحیدی و تفاوت آن با واژگان جاری زمان، زمان و ساز و کار مواجه قرآن با جریان‌های غیرتوحیدی، زمینه‌ها و انگیزه‌های موضع گیری قرآن کریم در مواجهه با جریان‌های غیرتوحیدی پرداخته است.


این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی که حافظ کل قرآن کریم نیز هست در این کتاب موضع گیری قرآن در برابر جریان‌های غیرتوحیدی عصر نزول را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد.


بخش نخست این کتاب «فضای عصر نزول، جریان‌های غیرتوحیدی و مراحل عمومی دعوت قرآن» نام دارد، دارای سه فصل است. در فصل اول این بخش که «ترسیم فضای عصر نزول» نام دارد، به ضرورت بحث از اوضاع عمومی اعتقادی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شبه جزیرهٔ عربستان تا اوایل نزول قرآن و شکل گیری حرکت اسلام در آنجا پرداخته شده است.


در فصل دوم این بخش، با مشخص کردن جریان‌های غیر توحیدی، آنها را با توجه به عنوان کتاب به دو گروه جریان‌های فعال و غیر فعال تقسیم و معرفی شده است. جریان‌های غیرفعال سه جریان، دهریون و مجوس و صابئان هستند و مشرکان و یهود و نصاری جریان‌های فعال هستند.


فصل سوم این بخش نیز مراحل عمومی دعوت قرآن را در برابر جریان‌های غیرتوحیدی تبیین و تشریح کرده است.


بخش دوم این کتاب با عنوان «موضع گیری‌های قرآن در برابر جریان‌های غیر توحیدی»، در سه فصل مجموع برخورد‌های قرآن را با جریان‌های فعال غیر توحیدی و در سه قسمت برخوردهای بینشی، برخورد‌های انگیزشی و برخورد‌های واکنشی را مورد بحث قرار داده است. در قسمت برخوردهای بینشی برهان، موعظه، جدل و تمثیل آمده است. اعتراض و جهاد نیز با عنوان دو برخورد واکنشی قرآن در موضع گیری در برابر این جریان‌ها آمده است.


در آخرین بخش این کتاب نیز با عنوان «جهاد و قتال در قرآن، مهم‌ترین شبهات مستشرقان و پاسخ‌های قرآنی آنها» مهم‌ترین آرا و شبهات مستشرقان و پاسخ‌های آنان بیان شده است.


این کتاب به عنوان منبعی بسیار مهم و کاربردی برای پژوهندگان معارف غنی کلام وحی به شمار می‌رود. روابط عمومی دانشگاه ازاد اسلامی بیرجند با ارج گذاری به تلاش ارزشمند نویسندهٔ این کتاب، بهره برداری عالمانه از این اثر ارزشمند را به همهٔ استادان، پژوهشگران و جویندگان دانش و معرفت ناب توصیه می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته