دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 دی 1395 - 11:17
در گفت‌وگو با آنا

استاندار سمنان: رونمایی از منشور حقوق شهروندی دست مریزاد دارد، نه حمله

استاندار سمنان با تأکید بر اینکه «رونمایی از منشور حقوق شهروندی باعث ارتقای ایران در دنیا شده است»، گفت: به جای اینکه آقایان به رئیس‎جمهوری بگویند دست مریزاد و احسنت بر شما که این نقصیه چندین ساله را جبران کردید، به وی حمله می‏‌کنند.
کد خبر : 148003

محمدرضا خباز استاندار سمنان در گفت‎وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره اظهارات اخیر آیت‎الله محمد یزدی که گفته است «منشور حقوق شهروندی با قانون اساسی مغایرت دارد و رونمایی از آن اقدامی انتخاباتی و نمادین از سوی حسن روحانی است»، واکنش نشان داد و افزود: زمانی که سخنان ایشان را در روزنامه خواندم واقعاً تعجب کردم چون آقای یزدی یکی از فقهای شورای نگهبان است و در گذشته نیز رئیس قوه قضاییه بودند. گاهی فردی از روی ناآگاهی مطالبی را بیان می‏‌کند و می‏‌گوییم که اطلاعات آن شخص کم است، اما آیت‌الله یزدی فقیه شورای نگهبان به حساب می‎آید و من واقعاً در تعجبم که چرا ایشان درباره حقوق شهروندی چنین اظهاراتی را بیان کرده است؟


این چهره سیاسی اصلاح‌طلب، منشور حقوق شهروندی را یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: بعد از رونمایی از حقوق شهروندی، رتبه کشورمان ارتقا پیدا کرد و جهانیان متوجه شدند که ایران بعد از 38 سال توانسته است منشوری را تحت عنوان حقوق شهروندی تهیه کند. رونمایی از منشور حقوق شهروندی نه تنها باعث کسر شأن و جایگاه کشورمان نشده است بلکه ایران را در دنیا عزتمند و بزرگ کرده است.


استاندار سمنان در ادامه تصریح کرد: به عقیده من، منشور حقوق شهروندی بر سر یاوه‎گویان زد تا دیگر نگویند جمهوری اسلامی ایران از حقوق شهروندانش دفاع و حمایت نمی‌‏کند. منشور حقوق شهروندی مانع از برخی سوءاستفاده‎ها شد به این دلیل که دیگر کسی حقوق بشر را مانند چماق بر سرمان نمی‎زند.


وی، از مخالفان منشور حقوق شهروندی انتقاد کرد و گفت: به جای اینکه آقایان به رئیس‎جمهوری بگویند دست مریزاد و احسنت بر شما که این نقصیه چندین ساله را جبران کردید به وی حمله می‏‌کنند و اقدام مهم آقای روحانی را بی‎ارزش نشان می‌دهند. در گذشته رؤسای جمهوری ایران مانند آیت‎الله هاشمی و سید محمد خاتمی به دنبال منشور حقوق شهروندی بودند، اما شرایط فراهم نشد و موفق به این کار نشدند.


خباز با اشاره به اینکه «حسن روحانی یکی از حقوقدانان برجسته کشور به شمار می‎رود»، تأکید کرد: خوشبختانه رئیس دولت تدبیر و امید توانست منشور حقوق شهروندی را آماده و آن را رونمایی کند. من نمی‎دانم کجای اقدام رئیس‎جمهوری برای کشور ضرر دارد؟


این چهره سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: جای تعجب دارد که چرا شخصیت‎های علمی، حرف‎های غیرعلمی و غیرحقوقی می‌‏زنند؟ پهلوانان حقوقی و علمی کشور، منشور حقوق شهروندی را یک عزت معرفی کردند. برخی انتقاد می‎کردند چرا منشور حقوق شهروندی دیر آمد؟ یعنی از تأخیر چندین ساله این منشور گلایه داشتند و با محتوای آن مخالف نبودند، اما آن وقت بعضی افراد به آقای روحانی حمله می‎کنند که چرا این منشور مهم را رونمایی کرده است.


وی در پایان گفت: حقوقدانان برجسته کشور، از منشور حقوق شهروندی دفاع و حمایت کردند؛ آن وقت می‏‌گویند که منشور حقوق شهروندی خلاف قانون اساسی است. یعنی آن همه حقوقدان از حقوق چیزی نمی‎فهمیدند؟


گفت‌وگو از علی فراهانی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته