اعمال محدودیتهای جدید برای دارندگان گواهینامه رانندگی از ماه آینده/ پلیس خودروهای آمریکایی را شمارهگذاری نمیکند
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سردار تقی مهری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به آمار تصادفات و تلفات رانندگی در ۹ ماه گذشته سال ۹۵ گفت: رسانهها نقش غیرقابل انکاری در فرهنگسازی ترافیک داشتهاند.
وی افزود: در سال ۸۴ بیش از ۲۷ هزار و ۷۰۰ نفر تلفات تصادفات رانندگی داشتیم و این آمار در سال ۹۴ به ۱۶ هزار و ۵۸۶ نفر کاهش یافت و در مجموع ۱۱ هزار نفر در طی این سالها جان خود را از دست دادهاند.
مهری عنوان کرد: طرح نوروزی، طرح ترافیکی مراسم ارتحال امام، طرح تابستانه و طرح آغاز سال تحصیلی و طرح ترافیکی اربعین از ماموریتهای مهم پلیس راهور است و امسال در طرحهای ترافیکی اربعین هم در تسهیل رفت و آمد و هم در کاهش آمار تلفات بسیار خوب عمل کردهایم.
به گفته وی، هماکنون نیز طرح زمستانه راهور با هماهنگی همه دستگاههای امدادی و خدماتی دنبال میشود و تا ۲۰ اسفند این طرح ادامه دارد و اگر در آن زمان شرایط جوی بطلبد باز هم طرح ادامه دارد.
وی به کاهش ۱۷ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و افزود: امسال نزولات آسمانی زیادی داشتهایم و با اعمال محدودیتهای تردد در این ایام در راه مانده نداشتیم و خوشبختانه شرایط مناسبی را در ۸ ماهه سال 95 نسبت به سال گذشته داشتیم. در همین مدت با کاهش ۲۳۶ نفری جانباختگان روبهرو بودهایم و این نشان میدهد که قوانین و مقررات به درستی رعایت شده و امیدواریم این روند کاهشی ادامه داشته باشد.
سرعت غیر مجاز در صدر علل تصادف
رئیس پلیس راهور ناجا بیشترین علت وقوع تصادفات را بیتوجهی به جلو، سرعت غیرمجاز دانست و گفت: سرعت غیرمجاز علت ۷۱ درصد از تصادفات منجر به فوتی در جاده های کشور بوده است.
وی بیشترین ساعات وقوع تصادف را ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب دانست و اظهار کرد: بیشترین سهم وسایل نقلیه در تصادفات مربوط به سواری با ۵۵ درصد و موتورسیکلت با ۳۱ درصد است. همچنین از نظر فوت در صحنه و انتقال به بیمارستان تعداد فوت شدگان ۵۱ درصد در صحنه بوده و ۴۹ درصد در راه انتقال جان خود را از دست دادهاند، همچنین ۲۱ درصد از جان باختگان عابران پیاده و ۲۶ درصد موتورسیکلت سواران و ترک سواران آنها بودهاند.
رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد:در شهرها هم ۸۲ درصد از جان باختگان عابران پیاده و موتورسیکلت سواران بودهاند که باز هم از نظر آماری از این تعداد ۴۹ درصد عابران پیاده بودهاند. بر اساس آمار ۸۷ درصد جان باختگان آقایان بودهاند که از این تعداد ۵۱ درصد از جانباختگان بین ۲۱ تا ۵۰ سال سن داشتهاند که نیروی کار جامعه محسوب میشوند.
افزایش ۴۰ درصدی شماره گذاری خودروها
مهری تصریح کرد: شماره گذاری خودروها در این مدت ۴۰ درصد افزایش یافته است و شاهد افزایش 13 درصدی شماره گذاری خودروهای وارداتی نسبت به سال گذشته بودهایم. میزان رشد شماره گذاری خودروهای داخلی ۵۰ درصد است و این نشان میدهد که خودروهای داخلی با اقبال بیشتری مواجهه بودهاند.
اجرایی شدن محدودیت در آیین نامه جدید از ماه آینده
مهری افزود:در ۹ ماهه سال ۹۵ نسبت به سال گذشته حدود یک درصد کاهش صدور گواهینامه داشتهایم که این موضوع به خاطر کاهش موالید است.
وی گفت: درباره گواهینامه نیز بر اساس دستورالعمل جدید ابلاغی از وزیر کشور برای کسانی که گواهینامه پایه سوم دارند، محدودیتهایی در آیین نامه جدید پیش بینی شده که باید مورد توجه قرار گیرد.
مهری با بیان اینکه از ماه آینده این دستورالعملها اجرایی میشود، توضیح داد: این محدودیتها شامل ممنوعیت رانندگی تا سه ماه به تنهایی است و باید فردی که گواهینامه دارد، در کنار کسی باشد که به تازگی گواهینامه دریافت کرده است. این افراد از ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح حق رانندگی ندارند و نکته سوم اینکه این افراد در مسیرهای خارج از شهر اجازه رانندگی ندارند، مگر در بزرگراههای بین شهری آن هم حداکثر در مسیری ۲۵ کیلومتری و باید یک لوگوی راننده تازه گواهینامه گرفته که حالت مثلث زرد رنگ است، روی خودروی سواری نصب کنند تا دیگر رانندگان مراعات حال این راننده نو گواهینامه را بکنند و اگر رانندگان نوشماره در تصادفات مقصر شناخته شوند گواهینامه آنها ضبط میشود و راننده موظف است تا یک ماه مراجعه و ۴۰ ساعت به صورت عملی و تئوری آموزشها را طی کند تا بار دیگر برایش گواهینامه صادر شود. این محدودیتها برای رانندگان جدید در نظر گرفته شده و لازم الاجراست و امیدواریم با این اعمال محدودیتها شاهد کاهش تلفات رانندگی باشیم.
رئیس پلیس راهور ناجا درباره دارنندگان گواهینامه موتورسیکلت اضافه کرد: کسانی که تازه گواهینامه موتور گرفتهاند، حق ندارند از موتورهای بیشتر از ۱۲۵ سی سی استفاده کنند، همچنین موتورسواری بین ساعت ۱۰ شب تا ۵ صبح در خیابان ممنوع است.
اعمال محدودیتهای جدید برای خودروهای فرسوده در کلانشهرها
مهری با اشاره به مصوبه اخیر دولت درباره خودروهای فرسوده گفت: براساس این مصوبه برای تردد خودروهایی که در سن فرسودگی قرار دارند در هشت کلانشهر تهران، کرج، تبریز، اصفهان، مشهد، شیراز، اهواز و اراک جریمه صادر خواهد شد و این خودروهای فرسوده در صورت تردد در این کلانشهرها در هر 24 ساعت 50 هزار تومان جریمه میشوند.
وی درباره سن فرسودگی خودروها در کلانشهرها توضیح داد: سن فرسودگی سواری شخصی در کلانشهرها 20 سال، وانت 15 سال، تاکسی 10 سال، مینیبوس 10 سال، میدلباس 12 سال، اتوبوس شهری هشت سال، اتوبوس برونشهری 12 سال، کامیون و کشنده 20 سال و موتورسیکلت هشت سال است؛ این طرح فعلا توسط همکاران در شهرها به صورت دستی آغاز شده و به دنبال اجرای مکانیزه آن توسط دوربینها هستیم.
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در سطح کشور یک میلیون و 350 هزار خودرو در سن فرسودگی قرار دارند، اضافه کرد: حدود 3 تا 4 میلیون موتورسیلکت در سطح کشور در سن فرسودگی قرار دارند و مصرف سوخت در هر 100 کیلومتر تا 10 لیتر چهار دستگاه، 10 لیتر به بالا 6 دستگاه و زیر پنج لیتر یک دستگاه باید اسقاط شود همچنین معاینه فنی امسال نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.
مهری با بیان اینکه در داخل شهرها 32 درصد در 9 ماهه سال 95 نسبت به سال گذشته افزایش اعمال قانون داشتهایم، خاطرنشان کرد: در تهران در محدوده زوج و فرد اعمال قانون توسط دوربینها انجام گرفته است و از این بعد برای خودروهای فاقد معاینه فنی به صورت 24 ساعته در تمام نقاط کشور به صورت دستی و مکانیزه اعمال قانون جریمه میشوند.
وی به مصوبه مجلس مبنی بر بخشودگی جرائم دو برابری اشاره و اضافه کرد: براساس مصوبه مجلس از خرداد ماه امسال تا پایان آذر ماه کسانی که جرایمشان را در سال 94 پرداخت نکرده بودند آن دسته از جرائم که دو برابری به آنها تعلق گرفته بود، بخشیده شد اما پس از پایان این مهلت دیرکرد جرائم به جای خود برگشته است البته این موضوع مربوط به جریمههای تسلیمی، خودداری و الصاقی بود و مردم از این طرح استقبال خوبی کردند.
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در شهر تهران کمتر از 5 درصد از وسایل نقلیه در سن فرسودگی قرار دارند، خاطرنشان کرد: در این آمار، اتوبوسهای داخل شهری بیشترین فراوانی را دارند در کل کشور بین 18 تا 19 میلیون وسیله نقلیه داریم که حدود یک میلیون 350 هزار خودرو در سن فرسودگی قرار دارند که این ارقام بیشتر مربوط به سواری و وانت است.
مهری با بیان اینکه در سال 95، 700 تا 800 دستگاه دوربین ثبت تخلف در سطح جادهها نصب میشود، عنوان کرد: تعداد رانندگان متخلف که منجر به تصادفات فوتی میشوند، کم است؛ سال گذشته 16 هزار و 586 نفر در تصادفات در سطح کشور جان باختند که مربوط به 6 هزار و 300 تصادف فوتی بوده است.
وی ادامه داد: از این تعداد 50 درصد مقصر و 50 درصد غیرمقصر بودند که در مجموع 3 هزار و 200 راننده متخلف از میان 25 میلیون نفری که گواهینامه فعال دارند و حدود 18.5 میلیون خودرو وجود دارد همچنین سال گذشته در هر روز 45 نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند و 800 نفر نیز مجروح شدند.
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه اگر خودروساز، متولیان جاده یا راننده در تصادف مقصر شناخته شود به دستگاه قضایی معرفی میشود، اظهار کرد: برابر قوانین و مقررات، خودروهای وارداتی در کشور شمارهگذاری میشوند و فرقی نمیکند که خودرو لوکس یا غیرلوکس باشد البته خودروهای لوکس تخلفاتی مانند حرکات نمایشی، سرعتهای غیرمعمول که همراه با مصرف مشروبات الکلی و مواد روانگردان است را انجام میدهند که پلیس هم در تهران و هم در سایر شهرها با آنها برخورد میکند.
رئیس پلیس راهور ناجا درباره تعریف خودروهای لوکس گفت: خودروی که میزان قیمت آن به اندازه یک دوم دیه یک نفر در سال در ماههای حرام باشد خودرو لوکس محسوب میشود؛ اکنون که دیه در ماههای حرام 2566 میلیون تومان برای هر نفر است نصف این مبلغ در تعریف خودرو لوکس گنجانده شده است.
مهری در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات رئیس صدور گواهینامه ناجا در رابطه با کنکوری شدن صدور گواهینامه گفت: به دنبال این هستیم که در شهرها به صورت متمرکز آزمون صدور گواهینامه را برگزار کنیم.
وی درباره شمارهگذای خودروهای یورو 4 نیز توضیح داد: هماکنون خودروهایی که شمارهگذاری میشوند، یورو 3 و 4 هستند قبلا در مورد موتورسیکلتها نیز شمارهگذاری آنها یورو 2 بود اما اکنون فقط موتورسیکلتهای انژکتوری شمارهگذاری میشوند.
رئیس پلیس راهور ناجا درباره ترافیک شهر تهران نیز تصریح کرد: در تهران و کلانشهرها افزایش خودرو، کوتاه شدن زمان در زمستان از نظر ساعت روز نسبت به تابستان، برودت هوا و استفاده از خودروهای تکسرنشین ترافیک را افزایش داده است؛ ترافیک تهران موضوعی چند وجهی است و به نظرم راه حل اساسی برای حل مشکل ترافیک تمرکز در حمل و نقل عمومی، بازسازی حمل و نقل عمومی به ویژه مترو و اتوبوسهای شهری است و به دنبال این هستیم که سرویس رفت و آمد کارکنان مانند گذشته از وسایل نقلیه عمومی استفاده شود همچنین پیشنهاد خروج نمایشگاه بینالمللی از تهران و تجدیدنظر در ساخت و ساز در معابر کم عرض و اصلاح هندسی برخی معابر را دادهایم.
مهری ادامه داد: در تهران 15 محور ورودی وجود دارد و طی چند سال گذشته ساخت تونلها و بزرگراهها افزایش پیدا کرده اما باز شاهد ترافیک هستیم، باید به این سمت برویم که کسانی که قصد زندگی در تهران را دارند سال فرسودگی خودروی آنها کاهش پیدا کند و سن فرسودگی خودرو از 20 سال کمتر شود.
وی با اشاره به اینکه مخدوش کردن پلاک خودرو جریمه دارد، تاکید کرد: مخدوش کردن پلاک جرم نیز است و متخلفان به مراجع قضایی معرفی میشوند.
رئیس پلیس راهور ناجا درباره قانون سند مالکیت خودرو گفت: برابر قانون، پلیس مدارکی که تحت عنوان سند مالکیت خودرو صادر میکند، جنبه قانونی دارد و قانونگذار تکلیف مسئولیت صدور سند مالکیت خودرو و گواهینامه را به پلیس داده است؛ در کمیسیون اصل 90 مجلس، نمایندگان نیروی انتظامی و سازمان ثبت اسناد حضور داشته و استماع کردند و هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده و پلیس در این زمینه کار غیرقانونی انجام نداده است.
پلیس خودروهای آمریکایی را شمارهگذاری نمیکند
مهری درباره شمارهگذاری خودروهای آمریکایی خاطرنشان کرد: امسال برای خودروهایی که ساخت آمریکا و تحت عنوان برند آمریکا باشند به مناطق آزاد ابلاغ شد که از ورود آنها جلوگیری شود و پلیس از شمارهگذاری خودروهایی با نام و نمای آمریکایی جلوگیری میکند؛ آمریکا به مواضع خود بر ضد ملت ایران پایبند بوده است.
وی درباره جرائم رانندگی که به صورت ایستگاهی توسط پلیس صادر میشود و بعضا به صورت تسلیمی است، اظهار کرد: جرائمی که توسط پلیس در سراسر کشور صادر میشود، بخشی به صورت دستی و بخشی به صورت دوربین است؛ جرائم دستی امکان خطا دارد و شهروندان میتوانند در مراکز اجرائیات پلیس راهنمایی و رانندگی اعتراضات خود را در هر شهرستان رسیدگی کنند و اگر قانع نشدند اعتراض را از دیگر مکانهای قانونی مانند پلیس +10 رسیدگی کنند.
انتهای پیام/