دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 دی 1395 - 11:43

سخنگوی وزارت امور خارجه: تقسیم سوریه به حوزه‌های نفوذ ایران و دیگر کشورها کذب محض است

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با رسانه‌ها پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران بود.
کد خبر : 147695

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل آنا، بهرام قاسمی درباره ادعای خبرگزاری رویترز درباره توافق بر سر تقسیم سوریه به حوزه‌های نفوذ میان ایران و دیگر دولتها گفت: «این ادعا حرفی است مزخرف، بی‌ربط و نادرست. مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به همه کشورهای منطقه کاملا روشن است. ما از تمامیت ارضی سوریه دفاع کردیم، سوریه کشوری مستقل است و باید مستقل باقی بماند و ما اجازه نخواهیم داد سوریه به جایی برای حوزه نفوذ سایر کشورها تبدیل شود. تغییر مرزها و نقض حاکمیت ملی دولتها کاری اشتباه است و نباید به این موضوعات رسانه‌ای توجه کرد.»


وی همچنین در این‌باره که آیا ایران در کنار روسیه و ترکیه تضمین‌کننده آتش‌بس در سوریه است، بیان کرد: «یکی از ثمرات نشست سه‌جانبه مسکو حضور و هماهنگی سه کشور بود که در سوریه نقش اساسی داشتند و تلاش خود را تجمیع کردند که بتوانند آتش‌بس جدی در سوریه به وجود بیاورند و به راه‌حل سیاسی و تفاهمات سیاسی کمک کنند که ایران از ابتدا به این راه حل سیاسی در سوریه اعتقاد داشت. امیدواریم با تلاش سه کشور بتوانیم این نقش را به اندازه لازم در صلح و ثبات در سوریه ایفا کنیم و این تلاش ادامه دارد. با توجه به اینکه تاریخ اجلاس آستانه مشخص نیست جزئیات امر مشخص نشده است، در این خصوص نمیتوانم صحبت کنم.»


قاسمی تاکید کرد: «امیدوارم شرایط لازم بین دولت و معارضان سوری پیش بیاید و بتواند برای مردم سوریه مثمر ثمر باشد، ما پیش‌شرطی برای نشست آستانه نداریم و این را به عهده دولت سوریه می‌گذاریم که با معارضان مذاکره خواهد کرد و به تفاهماتی خواهد رسید.»


بهرام قاسمی در پاسخ به سئوالی درباره سفر ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه و یک مقام امنیتی این کشور به تهران گفت: «تحولات منطقه بسیار سریع است و لحظه به لحظه و روز به روز با مسائل جدیدی روبه‌رو هستیم. طی ماه‌های گذشته و روزهای اخیر همواره رایزنی‌هایمان را با همه کشورهای منطقه و از جمله سوریه به صورت مرتب، منظم و مکرر داشته‌ایم و هرگاه احساس به نیازی بوده است، با یکدیگر صحبت کردیم.»


لازم بود مواضعمان با سوریه را مستقیما مبادله کنیم


سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه سفر ولید معلم به تهران در چارچوب این رایزنی‌های مستمر بوده است، اظهار داشت: «سفر آقای معلم در این چارچوب انجام شد و ایشان به تهران آمدند و با برخی از مقامات ما دیدارهایی داشتند و درباره آخرین تحولات منطقه و سوریه و به ویژه وضعیت سوریه پس از آزادی حلب و اجلاس مسکو که اجلاس بسیار موفقی بود و توانست به نتایج مشخصی هم برسد، بحث‌هایی صورت گرفت.»


قاسمی با تاکید بر اینکه لازم بود در برخی از مسائل خاص مجدد با یکدیگر صحبت کنیم، افزود: «لازم بود ما مواضع خودمان را مستقیم بگوییم و مواضع طرف مقابل را هم مستقیما بشنویم تا نهایتا هماهنگی‌های لازم را رقم بزنیم. سفر آقای معلم از نظر زمانی، سفر بجایی بود و مباحث خوبی در آن مطرح شد. امیدواریم حاصل این سفر بتواند در شرایط آتی سوریه و مسائل منطقه و تحولاتی که پیشرو خواهد بود،در راستای هماهنگی‌های ما کارساز و موثر باشد.»


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی درباره آزادسازی حلب و موصل بیان کرد: «بحث حلب به مراحل خوبی رسید و تا حد زیادی پاکسازی شد. امیدواریم تا حدی بتواند وضعیت موجود تثبیت شود و شاهد آرامش و ثبات در حلب و سایر نفاظ سوریه باشیم و ببینیم مردم منطقه از آرامش برخوردار باشند.»


وی افزود: « بحث موصل تا حدی به جلو حرکت مرده ولی موانعی دارد، تا حدی به زمان نیاز داریم و باید منتظر بمانیم که وضعیت موصل هم به سرمنطل مقصود تأمل بیاید و از وجود تروریسم خلاصی پیدا کند و کشور عراق به عنوان کشور دوست شاهد روزهای نوین باشد.»


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تذکر به وزیر امور خارجه و تخریب دستاوردهای وزارت امور خارجه بیان کرد: « ایران کشوری دموکراتیک است که گروه‌های مختلف و جریان های مختلف در آن زندگی می‌کنند و تلاش سیاسی دارند. مباحث تا حدی قابل قبول است. انتقاد وجود دارد و نمی‌توانیم خرده بگیریم و باید این را از بعضی جریان‌هایی که تمایل بسیاری دارند که مسائل را سیاه‌نمایی کنند و دستاوردهای دولت و نظام را مخدوش کنند، سوال کرد. در موارد جدید موضع گیری‌ها اعلام شده، مواضع ما روشن و آشکار است و نیازی به توضیح بیشتر نمی‌بینیم.»


پیوستن عمان به ائتلاف سعودی ارتباطی با روابط با ایران ندارد


قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره پیوستن عمان به ائتلاف ضدتروریسم سعودی و تأثیر آن بر روابط عمان و ایران اظهار داشت: «ما شناخت دقیقی از پادشاهی عمان داریم. روابط خوبی از گذشته دور تا امروز با عمان داشته‌ایم و در موافقط مختلف که منطقه دچار فراز و نشیب فراوان بوده، روابط سازنده بوده است و در صورتی که عمان به ائتلاف سعودی پیوشته باشد منافاتی با روابط ما ندارد.عمان می‌تواند این نوع همکاری ها را سامان دهد که تأثیری بر روابط با دوستانش نداشته باشد.»


مناقشه گازی با ترکمنستان را سیاسی نمی‌دانیم


سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مناقشه گازی ایران و ترکمنستان نیزگفت: «بحث همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در حوزه گاز موضوع جدیدی نیست و به سال 1375 باز می‌گردد که اولین همکاری‌ها را آغاز کردیم. در سال 1385 به یک نقطه خاص از این نوع همکاری‌ها رسیدیم که طرف ترکمن قیمت‌های خود را افزایش داد و ما هم آن را پذیرفتیم. مذاکرات در دوران اخیر در جریان بود و برای ما یک نگاه‌خوش بینانه وجود داشت که بتوانیم به نتایجی برسیم. اما این موضوع که نتوانیم به تفاهم برسیم نیز قابل پیش‌بینی بود و به همین دلیل وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران تمهیدات لازم برای بدبینانه‌ترین حالت را در نظر گرفته بودند و ما با این فرض که تفاهمی حاصل نشود به ویژه در مناطق شمالی تمهیدات لازم را در نظر گرفته بودیم.»


وی ادامه داد: «میزان دریافت گاز ما از ترکمنستان 2 تا 3 درصد است که با صرفه‌جویی قابل جبران است. ما این موضوع را سیاسی نمی‌دانیم و من نمی‌خواهم امروز از نگاه وزارت امور خارجه به آن توجه کنم. این بحث فنی بین دو شرکت گازی است که امیدواریم با درایت موجود بتوانیم با کشور همسایه خود ترکمنستان به تفاهم برسیم.»


عربستان دعوت‌نامه نفرستاده است


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که عربستان اعلام کرده است که برای حضور ایران در مراسم حج دعوت‌نامه ارسال شده و آیا این نشانه‌ای از تمایل عربستان برای ترمیم روابط با ایران است، گفت: «هیچ دعوت‌نامه‌ای از دولت عربستان برای حج دریافت نکردیم، چنین دعوت‌نامه‌ای وجود ندارد. کماکان در وضعیت سابق هستیم. این دعوت‌نامه وجود خارجی ندارد و اطلاعات من نشان می‌دهد که عربستان برای 80 کشور دعوت‌نامه ارسال کرده و ایران هنوز مستثنی است.»


وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره مذاکرات سوری-سوری در آستانه قزاقستان اظهار داشت: «رایزنی‌های دو جانبه کماکان بین ما و سایر شرکای نشست مسکو و دولت سوریه ادامه دارد و خواهد داشت و ما با هر عامل و فاکتوری که بتواند به صلح و ثبات در سوریه کمک کند مشکلی نداریم. آنچه تا امروز مشخص است این است که سه کشور اصلی می‌توانند در این وضعیت دخالت کرده و این روند را ادامه دهند. ایران، روسیه و ترکیه خواهند بود که قرار است در اجلاس آستانه بنشینند و باید به جلو رفت و وضعیت را دید.»


واکنش به انتخاب سفیر سوریه


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اخبار مربوط به انتخاب محسن ترک آبادی به عنوان سفیر ایران در سوریه گفت: «من هیچ چیزی را تأیید نمی‌کنم، پروسه تعیین سفیر در همه جای دنیا پیچیده و طولانی زمان‌بر است مگر در مواقع استثنایی فرد در معرفی نخواهد شد تا مراحل طی شود و اگر طی شد و به سرانجام رسید در مقطع نهایی نام سفیر برده می‌شود، اینکه رسانه‌ها اسم افراد را مطرح می‌کنند بدون آنکه مراحل خود را طی کرده باشد،‌ می‌تواند درست نباشد یا در مرحله‌ای تغییر وضعیت دهد و کار درستی به لحاظ اخلاقی نیست.»


قاسمی در پاسخ به پرسشی در خصوص برجام بابیان اینکه ما نقض‌کننده برجام نیستیم و متعهد به تعهداتمان هستیم خاطرنشان کرد: «ما شروع‌کننده نقض برجام نخواهیم بود و تا جایی که بتوانیم به تعهداتمان به‌عنوان دولت مستقل پایبند خواهیم بود. در مورد تعهدات دیگر طرف‌ها، در بخش‌های زیادی تعهداتی که باید انجام می‌شده، انجام شده. البته شاید در حوزه بانکی با مشکلاتی مواجه بودیم و کندی‌هایی بوده که باید رفع شود که بخشی از آنها به کارشکنی‌ها و بدعهدی‌ها برمی‌گردد و بخشی هم می‌تواند به سایر عواملی بازگردد که نمی‌خواهم آن را باز کنم.»


قاسمی اضافه کرد: «این روند راه خودش را طی کرده و در بخش‌های عمده‌ای از مسائل بیمه، کشتیرانی، نفت و سایر حوزه‌ها موفقیت‌های زیادی حاصل شده که بعد از سالیان زیاد که یک سیستم هوشمند و قوی تحریم علیه ایران اعمال شده بود، باز شدن همه گره‌ها در یک مقطع حتی اگر اراده لازم باشد تاحدی دشوار می‌کند.»


وی گفت: «بخشی را می‌توان طبیعی دید و بخشی را به حساب کارشکنی‌ها و بدعهدی‌های آمریکا تلقی می‌کنیم. ما مصر هستیم تعهداتمان را انجام دهیم و هرجا که احساس کنیم بدعهدی یا نقضی صورت می‌گیرد دست ما باز است و اقدامات خود را در مورد فردو و سایر بخش‌ها انجام می‌دهیم.»


سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اظهارات مدیرکل تعزیرات حکومتی مبنی بر دستگیری یک تبعه عربستانی به دلیل قاچاق ارز و پیگیری‌های وزارت خارجه در این خصوص عنوان کرد: «ما در این زمینه پیگیری نکردیم و از طرف دولت عربستان هم پیگیری در این خصوص صورت نگرفته است. این فرد اقدامی خلاف قانون صورت داده و بیش‌ازحد مجاز و در حدود 47 هزار و اندی دلار به همراه داشته است.»


قاسمی بابیان اینکه این موضوع اصلاً جدید نیست و مربوط به امروز هم نیست، خاطرنشان کرد: «این موضوع به 6 ماه پیش برمی‌گردد و متأسفانه اینکه دوباره این مطلب به رسانه‌ها کشیده شده را نمی‌فهمم.»


وی درباره پناهجویان ایرانی محبوس در اردوگاه‌های استرالیا که سؤال یکی دیگر از خبرنگاران بود، بابیان اینکه مدت‌هاست تماس‌های زیادی بین ما و سفارت استرالیا در تهران و همچنین سفارت ایران در کانبرا و همچنین دولت این کشور وجود دارد، اظهار داشت: دولت استرالیا و دولت‌های غربی از مدت‌ها پیش به این امر وقوف یافتند که بخشی از پناهندگان در سال‌های گذشته به این کشورها مهاجرت کرده یا به‌طور غیرقانونی و از طریق شبکه‌های مافیایی به این کشورها رفته‌اند سیاسی نیستند و بخشی پناهندگان اقتصادی و اجتماعی هستند که به دنبال مدینه فاضله و زندگی بهتر از جان خود گذشته و با ریسک بالا خود را به آن مناطق رساندند.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص بازگشت این افراد به ایران عنوان کرد: «همواره موضع ما این بوده که ما برای بازگشت ایرانیان به کشور محدودیتی نداریم منوط به اینکه اتباع ایرانی بعد از احراز هویت‌شان و با اراده خود به کشور بازگردند و ما اجباری در این زمینه صورت نمی‌دهیم و اجازه هم نخواهیم داد که به‌اجبار یک ایرانی را به کشور برگردانند. ما طی ماه‌های گذشته مذاکراتی زیادی با استرالیا داشتیم.»


وی در خصوص حادثه‌ای که برای دو تبعه ایرانی اتفاق افتاده و به دلیل شرکت در مراسم ژانویه مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته‌اند گفت: «ما پیگیر این موضوع هستیم و اعتراضات لازم را به‌عمل خواهیم آورد.»




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته