دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 دی 1395 - 10:24
در راستای اجرای طرح‌های ماندگار فرهنگی صورت گرفت؛

نکوداشت «شعله تنگستانی» در دانشگاه آزاد اسلامی اهرم

همایش نکوداشت شاعر شهیر اهرمی زنده‌یاد محمد سلیمانی معروف به شعله تنگستانی با حضور علاقه‌مندان، شاعران، میهمانان و مسئولان استان بوشهر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهرم برگزار شد.
کد خبر : 147657

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهرم در سومین اقدام و تجربه خود در راستای نکوداشت مفاخر و مشاهیر ایران زمین و در قالب طرح‌های ماندگار فرهنگی، همایش نکوداشت شاعر شهیر اهرمی زنده یاد محمد سلیمانی معروف به «شعله تنگستانی» را برگزار کرد.


پخش مستندی از زندگی زنده‌یاد شعله تنگستانی، سخنرانی دکتر سید جعفر حمیدی استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران و فرشید جان احمدیان نویسنده و به همراه شعرخوانی شاعران محمد قایدی، مجید اجرایی، محسن محمدزاده، معصومه خدادادی و اجرای موسیقی سنتی از سوی گروه موسیقی «دل آرا» از برنامه‌های اجرا شده در این مراسم بود.


در پایان این مراسم از با اهدای لوح قدردانی و تندیس از خانواده زنده یاد شعله تنگستانی تجلیل شد.


حجت‌الاسلام عیسی راستگو امام جمعه اهرم، عادل دهدشتی فرماندار تنگستان، حمیده ماحوزی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، روزبه ابراهیمیان رئیس شورای اسلامی شهر اهرم، غلامی‌زاده بخشدار مرکزی تنگستان، حجت‌الاسلام حق‌شناس، حمید زارعی رئیس ارشاد خورموج و جمعی از مسئولان اداره‌ها و نهادهای تنگستان از جمله مهمانان حاضر در این مراسم بودند.


به گزارش آنا، محمد سلیمانی با تخلص شعری شعله تنگستانی، شاعر، نویسنده و آرتیست جنوبی، در سال ۱۳۰۷ خورشیدی در اهرم تنگستان متولد شد. او به واسطه تجارب دوره کوتاه حیات و البته به مدد روح عصیانگرش همواره خواستار اعتلای فردی و اجتماعی زحمتکشان و فرودستان بود. این نکته در آثار مکتوب و غیر مکتوب وی نیز خود را به روشنی بازنمایانده است. سلیمانی در سال ۱۳۴۵ نخستین اثر خود، رمان مدرن «گذری در کلبه» را منتشر کرد. این اثر به نوبه خود، کاری شگفت و در خور اعتنا در آن سال‌ها محسوب می‌شود اما متاسفانه به سبب توزیع محدود آن، هم در دوره حیات شاعر و هم پس از آن، از نگاه موشکافانه منتقدان دور مانده است.


دومین اثر مکتوب شعله، منظومه «دهقان و خان» در سال ۱۳۵۳ به چاپ رسید. این اثر، اوج نگاه برابری طلبانه شاعر است. از مقدمه خواندنی این کتاب که حدود یکسال پیش از مرگ او منتشر شده چنین بر می‌آید که شعله از اوان کودکی در بستری از تضادهای گوناگون بالیده است و عناصر متضادی که در زندگی شخصی او تبلوری پررنگ دارد، در طول زمان نیز در جای جای حیات اجتماعی‌اش، کارکرد خود را، اما در لباس‌های مختلف، حفظ کرده‌ است. به همین خاطر برخی معتقدند که شعر و داستان شعله، در حیطه ایدئولوژی کارگری قابل واکاوی است. شعله تنگستانی در سال ۱۳۵۵ خورشیدی در 48 سالگی درگذشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته