دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 دی 1395 - 23:52

رئیس جمهوری از اجرای کدام تعهد ایران در فردو سخن گفت؟

حسن روحانی ساعتی پیش در گفت و گوی زنده با صدا و سیما از اجرای آخرین تعهد ایران در سالروز اجرای برجام در فردو خبرداد که این تعهد شامل جمع‌آوری برخی اقلام در فردو است.
کد خبر : 147605

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در گفت‌و‌گوی تلویزیونی که ساعتی پیش با مردم کشور داشت خبر داد که ایران در سالروز اجرای برجام (27 دی ماه) آخرین تعهد خود مربوط به اجرای برجام را در سایت هسته‌ای فردو اجرا خواهد کرد.


بر اساس متن برجام در بخش (ج) از پیوست 5 مربوط به «روز اجرا» در بند 12-15 ذکر شده است: «در یک سال از روز اجرا، ایران اقدامات مصرح در بندهای 2-47 و 2- 48 از بخش (ح) راجع به کارخانه غنی سازی سوخت فردو را کامل خواهد کرد.»


بر این اساس بندهای مذکور تعهدات ایران چنین هستند:


«47-2 ایران همچنین کابل‌های برق زنجیره، تابلوهای مخصوص کنترل زنجیره و پمپ‌های خلا را جمع آوری خواهد کرد. تمام این ماشین‌های سانتریفیوژ اضافی و زیر ساخت‌های آنها در سالن B نطنز تحت نظارت پیوسته آژانس انبار خواهد کرد.


2- 48 همچنین متعاقبا کابل‌های برق زنجیره، تابلوهای مخصوص کنترل زنجیره، پمپ‌های خلا و سکوهای نصب سانتریفیوژ را جمع‌آوری خواهد کرد. تمام این ماشین‌های سانتریفیوژ اضافی و زیر ساخت‌های آنها در سالن B نطنز تحت نظارت پیوسته آژانس انبار خواهد کرد.»


از جمله اقداماتی که ایران در قبال لغو تحریم‌ها به منظور آغاز اجرای برجام پیش از دی ماه سال گذشته انجام داده بود جمع‌آوری 4500 سانتری‌فیوژ از دو سایت هسته‌ای نطنز و فردو بود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب