دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کامرز بانک آلمان پیش بینی کرد؛

ادامه رشد قیمت مس در سال 2017 میلادی

بر اساس مطالعات انجام شده بر روی قیمت های جهانی فلز مس، بعد از جهش حدود 1000 دلاری در سه ماه آخرسال 2016 ، قیمت این فلز در حال حاضر به 5515 دلار در هر تن رسیده است. البته در ماه اخیر به دلیل افزایش میزان تولید جهانی و به خصوص افزایش تولید کشور پرو شاهد کاهش قیمت 255 دلاری این فلز بودیم که از شدت فزاینده قیمتی آن در بازار جهانی کاسته است.
کد خبر : 147540

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، بعد از بحران فراگیر جهانی محصولات معدنی، آمارها نشان می‌دهد که در دو سال گذشته شیب شاخص‌های مختلف بازار محصولات معدنی به شکلی بوده است که فعالان این عرصه توانستند بعد از مدتی به سود دهی قابل قبولی دست یابند، اگرچه شاید همه چیز به حالت ایده‌ال خود به قبل از کاهش تقاضای عمده چین در بازار محصولات معدنی باز نگشته است.


در همین راستا پیش بینی موسسات معتبر دنیا در خصوص قیمتهای آینده این فلز گرانبها نیز روندی صعودی را نشان میدهد. در سال گذشته کامرز بانک آلمان بهترین پیش‌بینی قیمت برای مس را در سال 2016 داشت به طوری که دقت پیش بینی قیمت مس توسط این بانک آلمانی با دقت 99.25 درصد محقق شد. این بانک در آستانه ورود به سال 2017 میلادی برای سال آینده قیمت 5700 دلاری را پیش بینی کرده است.


از سوی دیگر جدیدترین گزارش موسسه مطالعات بین المللی مس حاکی از رشد 6 درصدی تولید معادن مس جهان است که بر اساس این مطالعات انجام شده تولید جهانی معادن مس در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۱۶ شاهد رشد شش درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است که عمدتا به دلیل افزایش ۴۴ درصدی به مقدار ۵۳۰هزار تنی تولید معادن پرو در دو سال اخیر اعلام شده است.
این آمارها میتواند بازار رو به رشد این فلز را تا حدی متعادل کند و مانعی در جهت روند فزاینده قیمتها در بازار جهانی باشد. اما با توجه به برنامههای عمرانی دولت آینده آمریکا که هزینههای عمرانی را به شدت افزایش خواهد داد و همچنین توسعه صنعت هوا فضا در کشور چین، میتوان انتظار افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش مجدد قیمت این فلز در بازارهای جهانی را در سال آینده داشته باشیم.


لازم به ذکر است که در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۱۶، در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۵ تولید معادن مس در آمریکا هفت درصد، آسیا ۹ درصد و اقیانوسیه هفت درصد افزایش یافت و در عین حال تولید مس در آفریقا با چهار درصد کاهش و در اروپا بدون تغییر اعلام شد.
همچنین آمارها نشان می دهد که تولید کنسانتره مس نیز طی 9 ماهه سال 2016 با ۷.۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است. میزان تولید مس کاتد مس نیز با سه درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ میلیون و ۴۴۶ هزار تن به ثبت رسید که طی این مدت تولید مس ۲.۵ درصد و تولید قراضه مس۵.۵ درصد افزایش یافت.


رشد 700 تومانی مس کاتد در بورس کالای ایران


تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران نیز در روز جاری شاهد عرضه 22 هزار و 600 تن انواع مس بود که در نهایت 1620 تن از این فلز به قیمت 223.122 ریال معامله شد. این رقم نشان دهنده رشد نزدیک به 700 تومانی برای هر تن از این فلز نسبت به آخرین معامله است.



انتهای پیام/

برچسب ها: بورس کالا مس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته