دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1394 - 09:29

برگزاری دومین مراسم یادواره شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان

نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان شب گذشته در مراسم یادواره دو شهید گمنام در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان گفت: شهدا از آن گروهی هستند که بر رفتار آنها عقل حاکم بوده‌ و عقل بر شهوت پیشی گرفته است.
کد خبر : 14753

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، آیت‌الله عباسعلی سلیمانی با توجه به تفاوت ارزش‌گذاری انسان‌ها با ارزش‌گذاری فرشتگان و حیوانات گفت: ارزش‌گذاری فرشتگان صرفاً در گرو عبادت و اطاعت است زیرا فرشتگان موجوداتی هستند تک‌بعدی، موجود تک‌سرمایه چه سرمایه مثبت باشد چه منفی، موجودی است که نرخ ‌ذاری آن کار آسانی است چون تکلیف، تکلیف روشنی است. نقطه مقابل بهائم هستند، بهائم نیز مانند فرشتگان تک‌سرمایه هستند و آنچه حیوان را وادار به تلاش و فعالیت می‌کند، غریزه است.


امام جمعه زاهدان افزود: اما ارزشمندی انسان با فرشتگان و حیوانات متفاوت است، انسان تنها موجودی است که از هر دو سرمایه برخوردار است، هم عقل و هم شهوت. دو پدیده متضاد در نهاد انسان نهفته است.


سلیمانی عنوان کرد: انسان همیشه بین این دو سرمایه در کش و قوس و جزر و مد و مبارزه است و به تعبیر پیامبر اکرم(ص) در جهاد اکبر است. تمایلات عقلانی آدمی را به سمت کمالات عالیه هدایت می‌کند، تمایلات نفسانی انسان را به سمت پستی هدایت می‌کند.


نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان گفت: انسان سرمایه‌ای دارد که قرآن از این سرمایه به عنوان روح الهی یاد کرده است که این روح الهی در فرشتگان و حیوانات نیست. این روح الهی تنها از آن انسان است، ذات حق روحش را و بخشی از کمالات خود را به انسان داد به همین دلیل به انسان صفت خلیفه داده‌ شد. خلیفه بودن انسان به دلیل برخورداری از روح خداوند است.


وی خاطرنشان کرد: انسان جانشین خداوند است بر روی زمین است و جانشین باید آن کاری را انجام بدهد که اگر خود شخص بود انجام می‌داد. یک معاون در نبود رئیس باید آن کاری را انجام بدهد که وقتی رئیس حضور دارد انجام می‌داد.








انسان سرمایه‌ای دارد که قرآن از این سرمایه به عنوان روح الهی یاد کرده است که این روح الهی در فرشتگان و حیوانات نیست. این روح الهی تنها از آن انسان است، ذات حق روحش را و بخشی از کمالات خود را به انسان داد به همین دلیل به انسان صفت خلیفه داده‌ شد

امام جمعه زاهدان بیان کرد: ما انسان‌ها همیشه و در همه جا خلیفه خدا در زمین هستیم، اما تنها در یک مورد خداوند خلیفه است. پیامبر آن یک مورد را به شرح زیر بیان فرمودند:‌ وقتی رزمنده از منزل به سمت جبهه حرکت می‌کند اگر دارای زن و فرزند باشد خداوند می‌فرماید من خلیفه مجاهد هستم در زندگی او، من خلیفه رزمنده هستم برای فرزندان او.


سلیمانی تاکید کرد: وقتی کسی در این مراسم، یعنی مراسم یادواره شهدای گمنام قرار بگیرد قطعا شرمنده و متأثر می‌شود چون خودش را با این دو شهید گرانقدر مقایسه می‌کند، شهدا از آن گروهی هستند که بر رفتار آنها عقل حاکم بوده و عقل بر شهوت پیشی گرفته است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان در بخش دیگری از این مراسم گفت: هر آنچه امروز داریم اعم از امنیت، آرامش، تعالی علمی و پژوهشی همه را مدیون و مرهون ایثارگری شهدا در طول دوران دفاع مقدس هستیم.


سیدمحمدرضا حسینی طباطبایی حضور شهدای گمنام را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان مایه افتخار دانست و افزود: وظیفه ما به عنوان قشر دانشگاهی جامعه در راستای ترویج ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب به نسل جوان بیش از دیگر ارگان‌ها و سازمان‌هاست.


دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد: یکی از وظایف مهم ما در جامعه زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع است و حضور این شهدای گمنام در واحد زاهدان باعث شده‌ است ما در این زمینه موفق عمل کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته