دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 دی 1395 - 16:51
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم خبر داد:

سه برابر شدن رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در سه سال اخیر

جلسه هیات‌ امنای استانی برای بررسی بودجه سال 96 استان قم عصر امروز به ریاست دکتر حمید میرزاده برگزار شد.
کد خبر : 147225

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمد سالار کسرایی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در این نشست گزارشی از وضعیت این دانشگاه ارائه کرد و گفت: در استان قم در مجموع 47 دانشگاه و موسسه آموزش عالی وجود دارد که 20 درصد دانشجویان این شهر در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند. از این تعداد 28درصد دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند.


کسرایی گفت: ما 231 عضو هیات علمی و یک شرکت دانش‌بنیان داریم و تاکنون توانسته‌ایم 320 مقاله ISI را منتشر کنیم.


او افزود: نسبت استاد به دانشجو به صورت غیرهمگن یک به 35 و به صورت همگن یک به 60 است. ما در مقطع دکتری 390 دانشجو، در مقطع دکترای تخصصی 985، کارشناسی ارشد 2538 و در مقطع کارشناسی 784 دانشجو داریم. روند رشد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان قم از سال 92 تا 95 از 10هزار به بیش از 13هزار افزایش یافته است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم ادامه داد: همچنین تعداد دانشجویان شاهد و ایثارگر این دانشگاه 1062 نفر است که در مجموع 6میلیارد و 500 میلیون تومان از بنیاد شهید طلب داریم. همچنین از این دانشگاه تاکنون 39هزار نفر فارغ‌التحصیل شده‌اند.


او در ادامه گفت: از سال 92 تا 95 از 63 رشته به 184 رشته افزایش داشته‌ایم و روند ارتقای اعضای هیات علمی این استان از سال 93 شروع شده است. در بخش پژوهش مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی استان قم دارای 5 هسته فن‌آور و 5 واحد فن‌آور است. سوپر جاذب پایه پتاسیم، عایق حرارتی، رنگ ترافیکی و سانتریفیوژ تفکیک‌کننده صنعتی بعضی از محصولات این دانشگاه است. همچنین در سال جدید 2 مرکز کشت بافت و مرکز تکثیر و نگهداری حیوانات آزمایشگاهی راه‌اندازی شده است.


کسرایی در پایان گفت: همه املاک این دانشگاه دارای سند مالکیت هستند و 5 طرح عمده یعنی محوطه‌سازی مسجد و تکمیل یادمان شهدای گمنام، مرکز رشد، خرید خوابگاه، پروژه شفای استان قم و دانشکده علوم‌پزشکی و علوم‌پایه، تعدادی از طرح‌های در دست اقدام است. در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان هم تفاهمنامه‌هایی منعقد شده است و درآمدهایی هم برای دانشگاه داشته است و امیدواریم بودجه سال بعد دانشگاه نسبت به سال 95 حدود 20 درصد افزایش داشته باشد.


گفتنی است در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان گفت، اگر دانشگاه آزاد اسلامی بتواند در قم حوزه فلسفه غرب را تقویت کند، مطمئنا مشتاقان زیادی خواهد داشت.


مصوبات جلسه هیات امنای استان قم


در پایان این جلسه تصویب شد بودجه همه حوزه‌های دانشگاه نسبت به سال 95 حدود 20 درصد افزایش پیدا کند.


همچنین موضوع فروش املاک و اراضی مازاد استان قم برای بازخرید کارکنان مازاد دانشگاه آزاد اسلامی با دریافت نظر معاون اداری و مالی دانشگاه و تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام و دریافت نظر معاون عمرانی دانشگاه و رعایت مقررات و آیین‌نامه مالی و معاملاتی و صرفه و صلاح دانشگاه به تصویب اعضا رسید.


در پایان مقرر شد برای اجرای بودجه در استان، رعایت فرآیند تامین اعتبار، تخصیص و پرداخت براساس بودجه مصوب مطابق دستورالعمل ابلاغی مشترک معاونت‌های برنامه‌ریزی و امور اقتصادی و معاونت اداری- مالی دانشگاه در سازمان مرکزی ضروری و الزامی است و باید متناسب با منابع درآمدی و نقدینگی پرداخت‌ها تعهد شود و رئیس استان برای تحقق درآمدها باید برنامه عملیاتی واحد قم را تنظیم و این برنامه و درآمدها را محقق نماید.


همچنین رئیس استان و رؤسای واحدها و مراکز آموزشی استان قم موظف شدند نسبت به تحقق درآمدهای غیرشهریه‌ای از طریق تبدیل به احسن اموال مازاد، فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، تقویت طرح ساها، جذب کمک‌های مردمی، آموزش‌های کاربردی کوتاه‌مدت و سایر روش‌های اقتصادی براساس مقررات دانشگاه اقدام و نتیجه را در جلسه بعدی هیات امنای استان ارائه کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب