دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس بنیاد مستضعفان خبر داد:

پیشرفت 76 درصدی قطعه نخست آزاد راه تهران شمال/ ساماندهی 70 درصد از شرکت‌های زیر مجموعه بنیاد

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه قطعه نخست آزاد راه تهران شمال بهار سال آینده به بهره برداری خواهد رسید، گفت: تاکنون 76 درصد از پروژه انجام شده و امیدواریم 24 درصد باقی مانده هم در زمان باقیمانده به انجام برسد.
کد خبر : 147098

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، محمد سعیدی‌کیا امروز در نشست خبری از برنامه‌ریزی برای ساماندهی شرکت‌های زیرنظر بنیاد مستضعفان خبر داد و افزود: طبق برنامه‌ریزی باید ۷۰ شرکت از مجموعه بنیاد مستضعفان کم می‌شد که آنها یا ادغام شدند یا به فروش رسیدند یا در صورت نیاز منحل خواهند شد. در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از کار واگذاری این شرکت‌ها انجام شده و تنها یک شرکت هنوز مشتری خاصی پیدا نکرده که در صورت تداوم این شرایط منحل خواهد شد.


وی همچنین با بیان اینکه بنیاد 15 سال قبل مالیات شرکت‌های خود را به صورت شفاف پرداخت می‌کرد، گفت: در 11 سال گذشته 4 هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده‌ایم. تسویه حساب مالیات سال 93 را از وزارت اقتصاد گرفته‌ایم و برای مالیات سال 94 اواخر شهریور فهرست داده‌ایم که پس از بررسی بلافاصله تسویه حساب می‌کنیم.


مصوبه مجمع مهمترین سند شفافیت مالی بنیاد است


وی درباره ارائه اطلاعات مالی بنیاد به بورس بیان کرد: مهمترین شفافیت مالی ما مصوبه مجمع است. مجمع سال 94 بنیاد در شهریور ماه برگزار شد و به صورت شفاف به 2 زبان روی سایت ما مشخص است.


رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور حسابرسی ما را انجام می دهد،افزود: این شرکت هر ساله برای همه دستگاه‌های اجرایی بحث نظارت را انجام می‌دهد.


سعیدی کیا همچنین در رابطه با تعیین تکلیف پورت اپراتور سینا در بندر شهید رجایی بیان کرد: شرکت سینا در بنادر بوشهر، امام خمینی (ره)، نوشهر و بندر شهید رجایی فعال است.


وی با بیان اینکه برنامه توسعه‌ای برای شرکت سینا در نظر گرفتیم، بیان کرد: فعلاً سینا در حوضچه شماره یک بندر شهید رجایی فعال است،همچنین در مناقصه سرمایه‌گذاری و بهره برداری حوضچه شماره 2 شرکت می‌کنیم گه اگر برنده شویم همزمان سرمایه گذاری دو اپراتور را عملیاتی می‌کنیم.


رئیس بنیاد مستضعفان گفت: در بندر شهید رجایی با شرکت خارجی برای سرمایه‌گذاری و اپراتوری شریک (جویند) شده‌ایم.


وی ادامه داد: تا پیش از این حدود 8 درصد سود بنیاد برای محرومیت‌زدایی به بنیاد علوی اختصاص می‌یافت. اما طبق مصوبه هیأت امنا در سال اول برنامه پنجم بنیاد (سال 95) 30 درصد سود بنیاد بابت محرومیت زدایی به بنیاد علوی اختصاص یافت.


سعیدی‌کیا همچنین درباره‌ی آخرین وضعیت ساخت آزادراه تهران – شمال نیز عنوان کرد: قطعه نخست این آزادراه که ۳۲ کیلومتر طول دارد در حال حاضر پیشرفتی ۷۶ درصدی را پشت سر گذاشته است. ۳۳۰۰ نفر با ۹۸۰ ماشین سنگین این پروژه را پیگیری می‌کنند و ما انتظار داریم طبق برنامه‌ریزی‌ها در بهار سال آینده قطعه نخست به بهره‌برداری برسد.


اجرای طرح مسیرآرایی برای نخستین‌بار در آزادراه تهران شمال


رئیس بنیاد مستضعفان با بیان این‌که برای نخستین‌بار در این آزادراه طرح مسیرآرایی اجرایی می‌شود، توضیح داد: یک شرکت ایتالیایی که در توافق‌ها اجرای این کار را برعهده گرفت کار خود را آغاز کرده و برای نخستین بار طراحی مسیر در کشور اجرایی می‌شود.


وی درباره قطعه دوم نیز توضیح داد: طبق وعده بنیاد قطعه دوم نیز باید حدود دو سال پس از افتتاح قطعه نخست به بهره‌برداری برسد. در حال حاضر پیمانکار این قطعه انتخاب شده و انتظار داریم مراحل عقد قرارداد تا قبل از پایان سال نهایی شود و به مرحله‌ تجویز کارگاه برسیم.


تونل البرز که طولانی‌ترین تونل راهی ایران به حساب می‌آید نیز در قطعه دوم واقع شده که یکی از محورهای آن پیشرفت قابل توجهی داشته و در محور دوم کار برای انتخاب نهایی پیمانکار ادامه دارد.


سعیدی‌کیا بیان کرد: سرمایه‌گذاری سالانه بنیاد مستضعفان هزار میلیارد تومان است که در برنامه پنجم بنیاد مصوب شده است.


وی با اشاره به سرمایه گذاری های جدید بنیاد، افزود: سرمایه‌گذاری‌های جدیدمان را در مناطق محروم انجام می‌دهیم.


برای فعالیت در حوزه نفت منتظر پاسخ وزارت نفت هستیم


وی درباره فعالیت بنیاد در حوزه نفت و گاز گفت: در این حوزه درخواست صلاحیت به وزارت نفت داده‌ایم و مطمئنیم توانای فعالیت در حوزه نفت و گاز داریم و منتظر پاسخ وزارت نفت هستیم.


سعیدی‌کیا درباره فروش هتل‌های بنیاد بیان کرد: مزایده برای فروش این هتل‌ها برگزار شده است که هتل گچسر به فروش رفت و هتل آزادی و اوین هم به مزایده رفته است که هنوز خریدار نتوانسته پول خود را جور کند.


وی درباره فروش و درآمد بنیاد توضیح داد: درآمدها و فروش بنیاد امسال نسبت به پارسال 8 درصد رشد داشته است. فروش بنیاد 1.5 درصد اقتصاد کشور است، ما سیاست‌گذار نیستیم و در اقتصاد کشور هم چندان بزرگ نیستیم.


سعیدی‌کیا گفت: درآمد بنیاد در 8 ماهه سال گذشته 15 هزار و 600 میلیارد تومان بوده است و امسال به 16 هزار و 900 میلیارد تومان در 8 ماهه اول امسال رسیده است.


وی همچنین درباره‌ی آخرین آمارها از واگذاری زمین‌های زیرنظر بنیاد علوی نیز تاکید کرد: در طول سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ حدود ۸۰۰۰ واحد سند دائم صادر شده و این رقم در سال ۱۳۹۴ به ۱۵ هزار واحد رسیده است. در سال جاری نیز برنامه‌ریزی ما این بوده که حدود ۲۰ هزار سند واگذار شود که تا امروز این رقم به بیش از ۱۵ هزار واحد رسیده و امیدواریم تا آخر سال رقم ۲۰ هزار را نیز رد کنیم.


سعیدی‌کیا ادامه داد: ارزش کارشناسی این املاک حدود ۴۳۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود و ۱۵۰۰ هکتار زمین را در بر می‌گیرد. ما از مردم این تقاضا را داریم که با تشکیل پرونده و ثبت این زمین‌ها به بنیاد مستضعفان کمک کنند هرچه زودتر نسبت به تعیین تکلیف این اراضی اقدامات جدی انجام دهد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته