دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چین در پی تسخیر فوتبال

چینی‌ها امسال خیلی جدی‌تر از سال‌های گذشته به شکار بازیکنان روآورده‌اند؛ پیش‌تر در سال ٢٠١١ و ٢٠١٢، دیدیه دروگبا و نیکولا آنلکا، ستاره‌های سرشناسی بودند که حضور در این لیگ را تجربه کردند، ولی به نظر می‌رسید سناریوی آن زمان تا شرایط کنونی، زمین تا آسمان متفاوت است.
کد خبر : 146990

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از شرق، هنوز ١٠ روز نمی‌شود که مسی قراردادش با بارسلونا را تمدید کرده و به قول خوسپ بارتومئو، رئیس باشگاه کاتالان‌ها، تبدیل به گران‌قیمت‌ترین بازیکن دنیا شده بود. ماجرا از این قرار بود که قبل از تمدید قرارداد مسی با بارسلونا، رئال مادرید قرارداد کریستیانو رونالدو، برنده چهار توپ طلای دنیای فوتبال را تمدید کرده بود؛ آن هم با دستمزد سالانه ٢٣,٤ میلیون یورو در سال. بارتومئو بااین‌حال می‌گوید: «نمی‌توانم درباره دستمزد مسی رقم دقیق را بگویم، ولی همان‌طور که می‌دانید مسی بهترین بازیکن دنیاست و طبیعی است که بیشترین دستمزد را هم بگیرد». بیشترین دستمزد با توجه به تمدید قراردادهای قبلی این دو بازیکن بعید است که بیشتر از ٢٥ یا ٢٦ میلیون یورو در سال باشد؛ رقمی که البته برای خودش در باشگاه‌های اروپایی یک رکورد است. بااین‌حال هنوز امضای آن تمدید قرارداد خشک نشده بود که خیلی سریع فوتبال دنیا یک «گران‌قیمت‌ترین» بازیکن دیگر به خود دید! این‌بار کارلوس تِوس بازیکن باشگاه بوکاجونیورز به شایعات یکی، دو هفته پیش پایان داد و با دستمزدی نجومی با باشگاه شانگهای شینهوای چین قرارداد بست. دستمزد تِوس در این باشگاه چینی تقریبا یک‌ونیم برابر دستمزد مسی و رونالدو در باشگاه‌های اسپانیایی‌شان است: سالی ٣٨ میلیون یورو! توس ٣٢‌ساله در شرایطی که به آرژانتین برگشته بود تا روزهای پایانی فوتبالش را در زادگاهش سپری کند و بعد هم برای همیشه از دنیای فوتبال خداحافظی کند، با پیشنهادی نجومی از سوی چینی‌ها روبه‌رو شد؛ پیشنهادی که «نه» گفتن به آن کار هرکسی نبود؛ او در آرژانتین و باشگاه بوکا، سالی دو میلیون یورو دستمزد می‌گرفت و حالا آن هم به صورت کاملا ناگهانی با ٢٠برابرشدن دستمزدش، قرار است سالی نزدیک به ٤٠ میلیون یورو در شانگهای بگیرد. فعلا این بازیکن آرژانتینی که سابقه بازی‌کردن در تیم‌های مطرح اروپایی را دارد، گران‌قیمت‌ترین بازیکن دنیا است تا اینکه شاید چینی‌ها یک ستاره دیگر را وارد کنند.


رونالدو به چین «نه» گفت
کمی بعد از انتقال رسمی تِوِس به شانگهای بود که ژرژ مندس، مدیر برنامه‌های مشهور کریس رونالدو در گفت‌وگو با «اسکای اسپرتس»، دست به افشای حقایق درخورتوجهی زد. این پرتغالی از پیشنهاد نجومی برای کریس رونالدو از سوی چینی‌ها خبر داد: «خب کریس از چین پیشنهاد جدی داشت. آنها حاضر بودند برای رضایت رئال مادرید ٣٠٠ میلیون یورو به این باشگاه بدهند و برای خود رونالدو هم ١٥٠ میلیون یورو (با پاداش) در سال در نظر گرفته بودند. بااین‌حال برای رونالدو پول همه چیز نیست؛ او واقعا عاشق رئال مادرید است». این خبر را باید گذاشت کنار شایعه‌ای که چینی‌ها همین چند وقت پیش در مذاکره با باشگاه بارسلونا حاضر شده بودند ٥٠٠ میلیون یورو برای خریدن مسی بپردازند و او را تبدیل به گران‌قیمت‌ترین بازیکن تاریخ کنند. پیشنهادی که البته خیلی سریع از سوی سران بارسا رد شد.


تغییر خرید
چینی‌ها امسال خیلی جدی‌تر از سال‌های گذشته به شکار بازیکنان روآورده‌اند؛ پیش‌تر در سال ٢٠١١ و ٢٠١٢، دیدیه دروگبا و نیکولا آنلکا، ستاره‌های سرشناسی بودند که حضور در این لیگ را تجربه کردند، ولی به نظر می‌رسید سناریوی آن زمان تا شرایط کنونی، زمین تا آسمان متفاوت است. چینی‌ها پیش‌تر به دنبال راهی رفتند که آمریکایی‌ها رفته بودند: اینکه بازیکنان مسنی را که نزدیک به پایان دوران فوتبالشان هستند، به خدمت بگیرند. حالا موضوع عوض شده؛ آنها همین هفته گذشته اسکار، ستاره جوان و برزیلی باشگاه چلسی را با پرداخت ٧٠ میلیون یورو از چلسی خریدند و قرار است دستمزد سالانه ٢٤ میلیون یورو را هم به او بپردازند. در کنار خریدن اسکار باید به جکسون مارتینس ٢٢‌ساله هم اشاره شود تا مشخص شود چینی‌ها اصلا به دنبال خریدن بازیکن تاریخ مصرف گذشته نیستند. خریدن بازیکنان طراز‌اول تنها دغدغه باشگاه‌های چینی نیست؛ چون آنها یکی، دو سالی است که با پرداختن هزینه‌های سرسام‌آور پای مربیان بزرگ را هم به لیگشان باز کرده‌اند؛ از مانوئل پیگرینی گرفته تا همین مارچلو لیپی که در میانه‌های راه، مسیرش را عوض کردند و با دستمزد سالانه ٢٠‌میلیون‌یورویی او را مربی تیم ملی کردند. حالا هم آن طور که رسانه‌های چینی خبر داده‌اند آرسن ونگر، هدف بعدی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته