یدالله صمدی: اگر فیلمی خط قرمزها را رعایت کند و ممیزی نداشته باشد فیلم خوبی است؟/ جواد طوسی: فیلمهای اصغر فرهادی افق آرمانی ندارد
به گزارش گروه فرهنگی آنا، پنجمین برنامه «سینما دو» با حضور یدالله صمدی کارگردان سینمای ایران و بررسی آثار وی شب گذشته پنجشنبه نهم دی ماه از شبکه دوم پخش شد. در این برنامه محمد خزاعی به عنوان مجری، جواد طوسی به عنوان منتقد و حسین خطیبی در قامت جامعهشناس هم حضور داشتند.
محمد خزاعی در ابتدای این میزگرد با اشاره به اینکه در هر دورهای مشکلات اجتماعی وجود داشته است گفت: «قطعا فیلمسازان دلسوز در دورههای مختلف مشکلات اجتماعی جامعه خود را میدیدند و براساس رسالتی که داشتند آن را نشان میدادند. اما مهم این است که در پایان فیلمها علاوه بر آنکه مشکلات را نشان میدهیم راههای امیدی نیز نشان تماشاگر بدهیم.»
خزاعی افزود: «قطعا فیلمی که بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند وبه اصطلاح خوب بفروشد میتواند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.»
متاسفانه بعد از چند دهه هنوز فرهنگ آپارتماننشینی در تهران نهادینه نشده
یدالله صمدی کارگردان سینمای ایران نیز با اشاره به اینکه از زمان ساخت فیلم آپارتمان شماره ۱۳ به مسائل اجتماعی و زندگی شهری توجه داشته است گفت: «متاسفانه بعد از بیش از چند دهه آپارتمان نشینی در تهران هنوز فرهنگ آپارتمان نشینی کاملاً نهادینه نشده است و همسایهها به حقوق یکدیگر آشنا نیستند و آن را رعایت نمیکنند.»
صمدی با اشاره به اینکه سینما در ایران کاملا متکی به دولت و دستگاههای دولتی است گفت: «به نظر من با توجه به شوراهایی که وجود دارد و نظارتهایی که میشود ما فیلمساز مستقل به آن تعریفی که از مستقل وجود دارد نداریم البته این حرف به این معنی نیست که باید اجازه داده شود تا هرکسی هرچه میخواهد بسازد.»
اگر فیلمی خط قرمزها را رعایت کند و ممیزی نداشته باشد فیلم خوبی است؟
این کارگردان ادامه داد: «درست است که شوراها بر فیلمها نظارت میکنند آیا اگر فیلمی فقط خط قرمزها را رعایت کند و ممیزی نداشته باشد فیلم خوبی است؟ ما باید به عنوان فیلمساز و مدیر فرهنگی بیندیشیم که با ساخت یک فیلم چه تاثیری میگذاریم و برعکس اگر فیلمی را نسازیم چه اشکالی به وجود میآید.»
انگار امروز در حال مسابقه دادن هستیم
صمدی افزود: «برای من تفاهم، آشتی و دوست داشتن یکدیگر در فیلمها بسیار مهم است و به نظر من در گذشته ما شاهد آشتی و تفاهم یبشتری بودیم ولی انگار امروز در حال مسابقه دادن هستیم و دائم دنبال بردن از یکدیگر هستیم. در این میان تکلیف عشق و محبت روشن نیست.»
صمدی با یادی از علی حاتمی و ناصر تقوایی گفت: «در گذشته نسلهای مختلف فیلمسازی با هم دوست و مهربان بودند و امیدوارم این وضعیت دوستی در نسل جدید فیلمسازان نیز وجود داشته باشد.»
وی با اشاره به لزوم حفظ هویت ایرانی در فیلمها گفت: «فیلمهایی که ما به عنوان فیلمساز و به عنوان یک ایرانی میسازیم باید فرهنگ، هویت ما را نشان بدهد و به اصطلاح عطر و بوی خودمان را داشته باشد نه آنکه عطر و بوی فرنگیها و غربیها را بدهد.»
جواد طوسی منتقد سینما طی سخنانی گفت: باید در فیلمهایی که به طبقه متوسط میپردازد شخصیت این طبقه کاملاً مشخص و هدفمند نشان داده شود. هرچند بعضی از سینماگران این طبقه را در میانه فیلم و یا پایان آن رها میکنند.
فیلمهای اصغر فرهادی افق آرمانی ندارد
جواد طوسی با اشاره به فیلمهایی از اصغر فرهادی گفت: «به طور مثال فیلمهایی که اصغر فرهادی ساخته افق آرمانی ندارد و طبقهای که در فیلمهای وی نشان داده میشود شناسنامهای دارد که در آن پنهانکاری و دروغ نمایش داده میشود. چنین طبقهای آیا میتواند برای خود برنامه و آینده فرهنگی داشته باشد.»
طوسی با اشاره به سینمای صمدی گفت: «صمدی در فیلمهای خود از یک روایت و قصه جذاب استفاده میکند و در کنار این روایتپردازی متعادل پایانبندی را نشان میدهد که اصلاً تلخ نیست.»
ساختار اجتماعی نقش زیادی در شکلگیری افکار هنرمند و آثارش دارد
حسین خطیبی، جامعهشناس نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه یک هنرمند از مفاهیم اطراف خود الهام میگیرد گفت: «جامعهای که هنرمند در آن زندگی میکند و ساختار اجتماعی که با آن روبرو است نقش زیادی در شکلگیری افکار هنرمند و همچنین آثاری که میسازد دارد.»
وی ادامه داد: «نمیتوان با حکم و دستورالعمل به هنرمندان گفت که درباره مشکلات اجتماعی فیلم نسازند و یا فیلمهای سیاه نسازند زیرا هر فیلمسازی برای خود یک فرد مستقل است.»
خطیبی با اشاره به لزوم گسترش فرهنگ شهرنشینی گفت: «احترام به حقوق دیگران باید ابتدا از خود فرد شروع شود و نیاز به یک بلوغ فکری کامل دارد به همین دلیل و به علت نبود بلوغ فکری کامل ما امروز شاهد هستیم که برخی افراد مثلا در اداره کارمند خوبی هستند اما در منزل پدر خوبی نیستند.»
انتهای پیام/