دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 دی 1395 - 13:16

بشار اسد: شاهد تولد کشور جدیدی خواهیم بود

رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه با یک روزنامه ایتالیایی گفت با بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان، سوریه جدیدی متولد خواهد شد.
کد خبر : 146857

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری انا از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بشار اسد در مصاحبه با روزنامه ال ژورنال چاپ ایتالیا گفت: «مسئولان اروپایی باید حمایت از تروریست‌ها را متوقف کنند و معتقدم اقدام آن‌ها در منع سفر شهروندان سوری به اروپا تنها به‌دلیل تروریسم نیست.»


وی افزود: «من یقین دارم بعد از پایان یافتن جنگ، بسیاری از سوری‌ها به کشورشان بازمی‌گردند و شاهد تولد جدید این کشور خواهیم بود. زمانی که تروریست‌ها در سوریه نباشند نهادهای این کشور قدرتمندتر از گذشته فعالیت می‌کنند و با توجه به درس‌هایی که از جنگ آموخته‌اند، عملکرد بهتری خواهند داشت.»


بشار اسد تاکید کرد هر فردی دوست دارد در کشور خودش زندگی کند و اتباع سوری نیز که به‌دلیل جنگ به اروپا رفته‌اند بعد از پایان درگیری‌ها به کشورشان بازخواهند گشت.


رئیس‌جمهوری سوریه درباره این موضوع که «تحلیلگران سیاسی معتقدند معارضان سوری خط لوله گاز پیشنهاد قطر را که یکی از عوامل وقوع درگیری‌ها در سال 2011 بود توسعه خواهند داد»، تصریح کرد: «(توسعه خط لوله گاز) قطر یکی از عوامل اصلی آغاز جنگ است، ولی آن‌ها تاکنون این موضوع را علنی نکرده‌اند. من معتقدم که معارضان سوری نقشه‌ای در سر دارند. در حال حاضر دو محور انتقال گاز در سوریه وجود دارد، یکی از آن‌ها خط لوله شمال به جنوب مربوط به قطر و دیگری خط لوله شرق به غرب از دریای مدیترانه تا عراق و سپس ایران است. این در حالی است که ما خط لوله غرب به شرق را داریم و می‌خواهیم آن را توسعه دهیم.»


وی تاکید کرد: «خیلی از کشورها چشم دیدن سوریه را به‌عنوان مرکز انرژی منطقه ندارند، خواه این محوریت در برق یا نفت باشد و یا حتی نقطه تلاقی خطوط راه‌آهن منطقه. طبعا این یکی از عوامل (بروز درگیری و تنش) بود، ولی تاکنون به‌طور مستقیم هیچ پیشنهادی به ما برای توسعه خط لوله شمال به جنوب و ارتباط آن با قطر نشده است.»


بشار اسد درباره کمک سوریه به اروپا برای مقابله با تروریسم گفت: «این موضوع ساده و آشکار است. من می‌گویم می‌توانم به شما کمک کنم، اگر شما بخواهید به خودتان کمک کنید. ولی اگر شما نخواهید به خودتان کمک کنید، من چگونه می‌توانم یاور شما باشم؟ مشکل ما با اروپایی‌ها این است که آن‌ها نمی‌خواهند کسی به آن‌ها کمک کند و همیشه خلاف منافع خود و ملت‌هایشان گام برمی‌دارند. آن‌ها از تروریسم حمایت می کنند و اگر این حمایت در منطقه ما باشد، چگونه می‌توانیم به آن‌ها برای مقابله با حملات تروریستی در اروپا کمک کنیم؟ آن‌ها با اطلاعاتی و نظامی کردن فضای منطقه نمی‌توانند اهداف خود را محقق کنند و به نتیجه دست یابند. اگر اروپا سیاست‌هایش را در این‌زمینه تغییر دهد، حاضر به کمک کردن آن‌ها هستیم.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته