دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 دی 1395 - 12:14
در واکنش به ادعای مداخله روسیه در انتخابات 2016 آمریکا

اوباما دستور اخراج و تحریم اشخاص و آژانس‌های امنیتی روسی را صادر کرد

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا دستور اخراج 35 تبعه روس متهم به جاسوسی علیه آمریکا و 2 آژانس اطلاعاتی روسی که متهم به هک سیستم انتخابات آمریکا هستند را صادر کرد.
کد خبر : 146836

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، این اقدامات که می‌تواند از آخرین اقدامات باراک اوباما در مدت حضورش در کاخ سفید باشد، نشان‌دهنده جنگ سرد جدید میان روسیه و آمریکا است.


پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نهادهای اطلاعاتی این کشور با انتشار گزارش‌هایی مدعی دخالت دولت روسیه در روند انتخابات شدند.


در این گزارش‌ها آمده بود که آژانس‌های اطلاعاتی روسیه عامل هک ایمیل‌های کمیته مرکزی حزب دموکرات هستند. این ایمیل‌ها فاش می‌کرد که کمیته مرکزی به شکلی غیرقانونی از هیلاری کلینتون در مقابل برنی ساندرز، رقیب درون‌حزبی او حمایت کرده است.


اوباما پیش‌تر وعده داده بود اقداماتی علیه دولت روسیه به دلیل هک و تاثیرگذاری بر انتخابات سال 2016 انجام دهد. دولت وی معتقد است که شخص ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری دستور هک کردن سیستم‌های انتخاباتی در آمریکا را صادر کرده است.


رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای که از هاوایی صادر کرد، گفت: «این اقدامات در پی هشدارهای عمومی و خصوصی مکرر ما به دولت روسیه انجام می‌شود. این دستورات اقداماتی مناسب و ضروری برای حمایت از منافع آمریکا در مقابل اقداماتی است که مغایر با هنجارهای بین‌المللی شناخته می‌شوند. همه مردم آمریکا باید متوجه اقدامات روسیه باشند.»


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا که در ایام کارزار ریاست جمهوری بارها از پوتین تمجید کرده بود، هنوز نگفته است که چه واکنشی به دستور باراک اوباما خواهد داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته