دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 دی 1395 - 10:12
رئیس دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با آنا:

با این بودجه در سال بعد هم 4 تا 5 درصد وضعیت بدتر از امسال می‌شود/ لزوم تفکیک جدول 14 و اضافه شدن آن به بودجه دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه علم و صنعت معتقد است که 10 یا 15 درصد افزایش بودجه، وضعیت فعلی دانشگاه‌ها را تغییر نمی‌دهد و با توجه به جدا بودن جدول بودجه پژوهشی معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار این بودجه باشد.
کد خبر : 146389

دکتر محمدعلی برخورداری، رئیس دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: «بودجه دانشگاه علم و صنعت براساس لایحه بودجه سال 96، حدود 9درصد رشد داشته است. اصل داستان کم‌بودن بودجه در سال 94، 95 و سال 96 است. ما هر سال با مشکل دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم. حالا برای سال بعد هم 9درصد افزایش داشته‌ایم اما حقوق‌ها هم 10درصد افزایش پیدا می‌کند و مهم‌تر اینکه سایر هزینه‌ها هم بیشتر از 10درصد افزایش می‌یابند.»


برخورداری گفت: «مشکل از همین الان شروع شده است که درصد بودجه دانشگاه‌ها پائین است. سازمان مدیریت و برنامه و بودجه در چند سال گذشته بررسی کرده است که بودجه دانشگاه‌ها حدود 60درصد کمتر است از چیزی که معمول است و باید باشد. بنابراین به نظر من 10درصد و 15 درصد وضعیت قبلی را عوض نمی‌کند. قطعا برای سال بعد هم دانشگاه مشکل دارد، وقتی هزینه‌ها هم افزایش پیدا کرده است و 9درصد رشد بودجه داریم، یعنی بازهم 4 تا 5درصد بدتر از امسال خواهیم شد. البته مشخص هم نیست که همه بودجه را هم بدهند یا ندهند.»


رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران درباره بودجه سال 95 هم گفت: «انصافا تاکنون براساس ماه‌های سال، بودجه سال 95 را به دانشگاه‌ها داده‌اند. سال گذشته 10 درصد بودجه را ندادند و ما به خاطر همان، تاکنون هم بدهکار هستیم. قرار بوده است امسال جبران کنند که امیدواریم تا پایان سال محقق شود و کل بودجه را در اختیار دانشگاه بگذارند.»


برخورداری درباره جدول 14 و تخصیص اعتبار پژوهشی به مراکز تحقیقاتی کشور هم افزود: «جدول 14 بحث مفصلی دارد و ما به دنبال آن هستیم که این جدول از همین الان تفکیک و به خود دستگاه‌ها اختصاص داده شود چون بعدا تقسیم می‌شود و به جاهایی می‌رود که معلوم نیست چه اتفاقی می‌افتد. این بودجه فقط به دانشگاه‌ها تعلق ندارد بلکه برای کل مراکز تحقیقاتی کشور در دستگاه‌ها و دانشگاه‌های مختلف است. اگر الان تفکیک کنند و بر روی بودجه‌ها گذاشته شود و به دانشگاه‌ها بدهند که خوب است اما جدا بودن این بودجه معلوم نیست چه اتفاقی را برایش رقم بزند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته