دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 دی 1395 - 13:27
معاون حقوقی سازمان محیط زیست؛

انتشار دانشنامه محیط زیست در راستای سیاست‌های رهبری است

معاون حقوقی سازمان محیط زیست گفت: انتشار دانشنامه محیط زیست در راستای اجرایی شدن سیاست های ابلاغی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری است.
کد خبر : 146109

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از سازمان حفاظت محیط زیست، محمد مجابی در جلسه اعضای شورای علمی دانشنامه محیط زیست با بیان اینکه تهیه و انتشار دانشنامه محیط زیست در راستای اجرایی شدن سیاست‌های ابلاغی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری است،افزود: اقدامات دیگری نیز برای اجرایی شدن سیاست‌های ابلاغی صورت گرفته است که در فواصل منظم، گزارش آن ارائه خواهد شد.


همچنین جلال شایگان، دبیر علمی دانشنامه محیط زیست با ارائه گزارشی از روند فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته از آذرماه ۱۳۹۳ تاکنون برای انتشار دانشنامه محیط زیست، گفت: دانشنامه دارای ۱۴ مدخل اصلی است.


وی آب، پسماند، هوا و آلودگی، جنگل و مرتع، اقتصاد و محیط زیست، کویر و بیابان، کشاورزی، انرژی، صنعت و معدن، حیات وحش، آلودگی صوتی و امواج و حرارتی را از جمله مداخل اصلی دانشنامه برشمرد و افزود: هر کدام از این مداخل دارای زیر مدخل‌های فراوانی است و تلاش شده تا تمامی مباحث محیط زیست پوشش داده شود.


منوچهر اکبری، رئیس بنیاد دانشنامه نگاری ایران و از دیگر اعضای شورای علمی دانشنامه محیط زیست نیز در ادامه با اشاره به ضرورت‌های تهیه و تدوین دانشنامه در حوزه محیط زیست، در خصوص شیوه و چارچوب تعریف شده برای مقاله نویسی و داوری مقاله‌ها در این دانشنامه، همچنین سابقه فعالیت‌های بنیاد دانشنامه نگاری در ایران گزارشی ارائه کرد.


وی با استقبال از پیشنهاد ابتکار برای انتشار نسخه آنلاین و اینترنتی دانشنامه، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بنیاد دانشنامه نگاری ایران، خروج آثار منتشره از حالت صرفا مکتوب است و به همین دلیل اقدامات رایزنی‌های مختلفی برای اجرایی شدن این موضوع صورت گرفته و به زودی شاهد نتایج آن خواهیم بود.


محمد حسن پنجه شاهی از دیگر اعضای شورای علمی دانشنامه محیط زیست پیشنهاد داد: برای ایجاد ارتباط و پیوستگی موضوعات مطروح شده در دانشنامه محیط زیست، پیشگفتار به نحوی تدوین شود که گویای ارتباط و پیوستگی موضوعات مختلف باشد.


سیمین ناصری از دیگر اعضای شورای علمی دانشنامه محیط زیست نیز با بیان اینکه دانشنامه محیط زیست می‌تواند به نماد و مرجع این حوزه برای جستجوهای علمی و تخصصی تبدیل شود، خواستار افزایش همکاری‌های علمی و تخصصی کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست در تدوین این دانشنامه شد.


جلسه شورای علمی دانشنامه محیط زیست با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست صبح دیروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته