دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 دی 1395 - 17:13
معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد:

سهم مردم در حل فقر مددجویان ۲۵ درصد است/استقرار خیریه‌ها در مناطق متمکن

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد گفت: در شرایطی هستیم که قیمت تمام شده برطرف کردن فقر در خانواده‌ها بالا بوده و سهم مردم در حل فقر مددجویی در حال حاضر ۲۵ درصد است.
کد خبر : 145890

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از کمیته امداد امام خمینی(ره)، علی محمد ذوالفقاری در سفر به استان کرمان در جلسه تعامل اتاق بازرگانی، اصناف و فعالان اقتصادی و جلسه هم اندیشی موسسات خیریه و مراکز نیکوکاری شرکت کرد.


وی با بیان اینکه کمیته امداد با توجه به مسئولیتی که دارد، بخشی از فقرای جامعه را پوشش می‌دهد، گفت: امروز، در شرایطی هستیم که قیمت تمام شده برطرف کردن فقر در خانواده‌ها بالا است و فقری که کمیته امداد مسئول برطرف کردن آن است درگرو داشتن سرمایه و منابع است.


وی یکی از برنامه‌های کمیته امداد را افزایش مشارکت اجتماعی دهک‌های بالای اقتصادی جامعه در محرومیت زدایی عنوان کرد و افزود: خیران در مسیر محرومیت زدایی بوده و مشتریان طلایی سازمان‌های حمایتی محسوب می‌شوند.


ذوالفقاری با بیان اینکه سهم مردم در حل فقر مددجویی در حال حاضر ۲۵ درصد است، افزود: کمک‌های مردمی برای نیازمندان تحت حمایت کمیته امداد به صورت نقدی، کالایی و خدمات ۹۰۰ میلیارد تومان در ۹ ماهه امسال بوده است. این در حالی است که این میزان جوابگوی تمامی مشکلات جامعه هدف کمیته امداد نیست.برطرف نشدن مسائل و مشکلات اولیه خانواده‌های نیازمند باعث بروز مشکلات بزرگ و غیرقابل جبران در بین این خانواه‌ها خواهد شد.


وی با اشاره به راه‌اندازی خیریه‌های متعدد در اصناف و پراکنده عمل کردن این موسسات، گفت: مخالفتی با ایجاد خیریه‌ها نداریم، اما باید بتوانیم این ظرفیت‌ها را تجمیع کرده و برای خدمت به فقرا استفاده کنیم؛ قصد ما این است که با هماهنگی به عمل آمده، نذورات به مستمندان و فقرای واقعی جامعه برسد، اعمال مسئولیت اجتماعی سبب می‌شود که شیرینی عدالت اجتماعی در مناطق محروم و سایر مناطق به محرومان چشانده شود.


معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با بیان اینکه هر چند دولت به بخشی از وظایف خود در حوزه محرومیت‌زدایی عمل کرده است، اما برای زدودن فقر اعتبارات بیشتری لازم است، افزود: در حال حاضر کمیته امداد امکانات کافی برای پاسخگویی به تمامی مشکلات نیازمندان ندارد؛ خیر حق دارد مسیر مصرف کمک‌های اهدایی خویش را بداند و نتایج حاصل از خیراندیشی خود را لمس کند و کمیته امداد وظیفه دارد با شفاف‌سازی فرآیندهای اجرایی، نتایج حاصل از مشارکت خیر در خدمت‌رسانی را به آنان گزارش دهد.


شیوه خدمت رسانی به فقرا باید تجربه محور و علمی باشد


وی همچنین در جلسه هم اندیشی موسسات خیریه و مراکز نیکوکاری که با محوریت کمیته امداد برگزار شد، با اشاره به اینکه کمیته امداد امروزه مسئولیت پاسخگویی به بخشی از نیازهای نیازمندان را برعهده دارد، گفت: چرا که بخشی از نیازمندان به دلیل مشکلات تخصصی، مهمان سایر سازمان‌ها هستند و بخشی از آنان تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.


ذوالفقاری در ارتباط با همکاری کمیته امداد با موسسات خیریه‌ها اظهار کرد: کمیته امداد در هر شرایطی از نیازمندان واجد شرایط حمایت می‌کند و در این بین آمادگی دارد با همکاری خیریه‌هایی که حسابداری شفاف و خط مشی مشخصی داشته باشند برای تحقق این موضوع گام بردارد.


وی با بیان اینکه توزیع خدمات خیریه‌ها متناسب با نیاز فقرا نیست، گفت: خیریه‌ها در مناطقی مستقر شده‌اند که متمکنان حضور دارند و در نقاطی که فقر شدید و نیازمندی دارند خیریه‌ای وجود ندارد.برخی موسسات خیریه‌ مهارت جذب اعتبار ندارند، به همین جهت آمادگی داریم شیوه جذب مشارکت‌های مردمی را در اختیار خیریه‌ها قرار دهیم؛ امروزه چگونه مصرف کردن و در اولویت بودن نیازهای نیازمندان مهم است، باید خدمت‌های برتر شناسایی شوند و با برنامه ریزی درست کمک رسانی به تمامی نیازمندان انجام شود و این طور نباشد که فردی از چند خیریه کمک دریافت کند.


معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد در ادامه سفر خود در جمع تعدادی از خانواده‌های کارکنان کمیته امداد استان کرمان با اشاره به اینکه نیروی انسانی در کمیته امداد اساسی‌ترین و اصلی‌ترین نقش را در خدمت رسانی بر عهده دارد، گفت: اگر بخواهیم سرمایه‌های خود را در نظر بگیریم سرمایه‌ای بالاتر از نیروی انسانی نداریم؛ کارمندانی که در کمیته امداد کار می‌کنند نسبت به کارمندانی که در سایر ادارات مشغول فعالیتند از فرسودگی بالاتری برخوردار هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب