دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 دی 1395 - 16:54
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی

تشکیلات دولتی بروکراتیک آمادگی جذب و پذیرش نخبگان را ندارد/ سیستم اداری نیاز به تغییرات دارد

برنامه مناظره رادیو گفت‌وگو با موضوع "آسیب‌شناسی الگوهای تعامل و حمایت از نخبگان با تمرکز بر اهداف راهبردی بنیاد ملی نخبگان" با حضور دکتر داوود طالبی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدبهشتی و رئیس کمیسیون زمینه‌سازی برای اثر‌گذاری نخبگان در بنیاد ملی نخبگان و دکتر غلامرضا معمارزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس کمیته نخبگان و خرده فرهنگ‌ها در کمیسیون نخبگان و چشم‌انداز دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.
کد خبر : 145878

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از رادیو گفت‌وگو، داوود طالبی، عضو هیات علمی دانشگاه شهیدبهشتی در ابتدا در بیان هدف اصلی سند راهبردی نخبگان گفت: «اصلی‌ترین ماموریت این سند زمینه‌سازی برای اثرگذاری افراد و اجتماعات نخبگانی در کشور است.»


او گفت: «در اواخر سال 89 یعنی چهار سال بعد از شکل‌گیری بنیاد ملی نخبگان، رهبر معظم انقلاب گفتند برای رسیدگی هدفمند به امور نخبگان نیازمند یک سند هستیم. بر همین اساس این سند پس از یک سال مطالعه و کارهای تحقیقاتی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و بعد از آن نیز در اواخر سال 91 ابلاغ شد. البته به دلیل تغییر دولت یک وقفه شش ماهه تا یک ساله ایجاد شد.»


عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدبهشتی به اقدامات دولت یازدهم درباره سند ملی نخبگان اشاره کرد و افزود: «در این دولت شورای راهبری ستاد سند و همچنین ستاد اجرائی‌سازی آن شکل گرفت که این اقدام براساس راهبردهای مندرج در سند بود. این سند دارای پنج راهبرد و 70 اقدام است. البته بدیهی است در آنچه که اتفاق می‌افتد با آنچه که در سند آمده است، تفاوت‌هایی وجود دارد.»


در ادامه غلامرضا معمارزاده، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره میزان موفقیت اجرائی‌شدن راهبردهای سند گفت: «شواهد نشان می‌دهد در استفاده از نخبگان و جذب آنها توفیق نداشته‌ایم و اساسا آمادگی پذیرش نخبگان را نداریم.»


او گفت: «در ایران سازمان و تشکیلات زیادی داریم، با وجود این همه بستر برای حضور نخبگان ولی حضور آنها را عملیاتی نکرده‌ایم. در حال حاضر درصد زیادی از مواد خام را صادر می‌کنیم زیرا قادر نیستیم این مواد خام را تبدیل به مواد مصرفی کنیم. نخبه نیز یک ماده خام است که اگر مورد بهره‌برداری قرار نگیرد و جذب نشود، قابل نگهداری نیست.»


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «نخبه متفکر است و سریع راه‌حل مشکل خودش را پیدا می‌کند و منتظر ما نمی‌ماند. در حقیقت ما آمادگی پذیرش و جذب نخبگان را نداریم و این تشکیلات دولتی بروکراتیک، نه الان که هیچ‌گاه توان استفاده از نخبگان را ندارد.»


رئیس کمیته نخبگان و خرده فرهنگ‌ها در کمیسیون نخبگان و چشم‌انداز دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «سیستم اداری اساسا دشمن نخبه است زیرا تفکر را از انسان می‌گیرد. اساس، تشکیلات دولتی نیست بلکه اساس، کار و وظیفه است. بنابراین برای استفاده از نخبگان باید در نظام اداری انقلاب صورت گیرد و تا تشکیلات وارداتی اصلاح نشود و نظام اصیل جایگزین نشود، قادر به استفاده از نخبگان نیستیم.»


معمارزاده ادامه افزود: «انقلاب در یک سیستم رخ می‌دهد و سیستم نیز تعریف خودش را دارد، سیستم متشکل از اجزائی است که با هم تعامل دارند و با وجود اینکه هر کس وظیفه خاصی دارد، اما همگی در یک مسیر حرکت می‌کنند. انقلاب ایران یک انقلاب سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بود ولی انقلاب اداری رخ نداد. همه آرمان‌های یک جامعه به دست بروکراسی محقق می‌شود.»


او گفت: «نمی‌شود به نخبه تحمیل کرد بلکه باید کشش وجود داشته باشد؛ تا "جذب" نداشته باشیم، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.»


طالبی مشکل جذب نخبگان را انحصار در نظام اداری ندانست و گفت: «اینکه نظام اداری‌مان نیاز به اصلاحات و تغییرات دارد، تردیدی نیست ولی اگر آن جهت‌گیری را در نظر بگیریم، با مقاومت یک بدنه کارشناسی در ادارات روبه‌رو می‌شویم. زیرا گمان می‌کنند نخبگان قرار است جای آنها را بگیرند. این نگرانی وجود دارد که همین مقداری که نظام اداری از نخبگان حمایت می‌کند را هم کاهش دهد زیرا افراد نگران هستند صندلی‌شان را از دست بدهند.»


او در پایان گفت: «نظام اداری را انسان‌ها تشکیل می‌دهند، اگر نظام اداری به این اعتقاد فکری نرسد که با نخبگان می‌تواند جایگاه خودش را نیز ارتقا دهد، قطعا از هر نسخه دیگری هم استفاده کنیم، شکست می‌خورد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته