دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آماری آنا از نیم فصل اول لیگ برتر

سرخپوشان تهران و تبریز در صدر ترین‌ها/ رویش 2 گل در هر بازی

با اتمام نیم فصل اول لیگ برتر، آمار تیم‌ها نشان دهنده عملکرد خوب آنها در خط حمله است.
کد خبر : 145802

امیرحسین فلاح، گروه ورزشی- نیم فصل اول رقابت‌های لیگ برتر فوتبال کشور در حالی پنچشنبه هفته جاری با بازی تیم های ماشین سازی و سایپا به پایان می رسد که تیم فوتبال پرسپولیس تهران با 32 امتیاز به عنوان قهرمان نیم فصل لیگ برتر معرفی شد و تراکتورسازی تبریز هم با 30 امتیاز در مکان دوم جدول جای گرفت.


نیم فصل اول لیگ برتر فراز و نشیب زیادی برای برخی از تیم‌ها داشت و بعضی از تیم‌ها هم توانستند از اول فصل ثبات خودشان را به دست بیاورند و تا انتهای فصل در یک مسیر روبه رشد قرار داشته باشند.


استارت هفته اول لیگ برتر در روز 4 مرداد ماه 95 خورد و بعد از حدود 5 ماه و 2 روز نیم فصل اول لیگ برتر به پایان رسید. البته در ابتدای فصل و بخاطر بازی‌های تیم ملی وقفه‌های بلند مدتی در بازی‌های لیگ بوجود آمد که باعث گلایه برخی از سرمربیان تیم‌ها شد.


در این گزارش به بررسی آمارهای مختلف لیگ برتر در نیم فصل اول می‌پردازیم.


بیشترین و کمترین برد


در بین تیم‌هایی که بیشترین برد را در نیم فصل اول به دست آوردند، پرسپولیس با کسب 9 برد از این نظر در رتبه اول قرار دارد و تیم‌های صبای قم و ماشین سازی تبریز هم با کسب تنها یک برد کمترین پیروزی نیم فصل اول لیگ برتر را کسب کردند.



بیشترین و کمترین باخت


در تعداد باخت‌ها هم همانطور که پیش بینی می‌شد دو تیم تراکتورسازی تبریز و پرسپولیس تهران با یک باخت در مکان نخست قرار دارند و ماشین سازان تبریزی هم با 10 باخت، آمار بیشترین باخت نیم فصل اول لیگ را از آن خود کردند.


بیشترین و کمترین تساوی


تیم فوتبال گسترش فولاد تبریز در بین 16 تیم لیگ برتری بیشترین مساوی را به دست آورد و بیش از نصف بازی‌های خودش در لیگ را با مساوی به پایان رساند. گسترشی‌ها با 8 مساوی رکورددار بیشترین تساوی در نیم فصل اول لیگ برتر هستند. دو تیم ذوب‌آهن و ماشین سازی تبریز هم با داشتن 3 مساوی کمترین تساوی را در بین سایر تیم‌ها کسب کرده‌اند.


بهترین و بدترین خط حمله


در بین تیم‌هایی که بهترین خط حمله لیگ را در اختیار دارند تراکتورسازان تبریز با زدن 24 گل بهترین خط حمله لیگ را از آن خودشان کردند و ماشین سازی هم با زدن تنها 8 گل بدترین خط حمله لیگ را در اختیار دارد.



بهترین و بدترین خط دفاع


تیم فوتبال پرسپولیس با درخشش خط دفاعی خودش تنها 5 گل در نیم فصل اول لیگ خورد و از این نظر بهترین خط دفاعی لیگ را دراختیار دارد و ماشین سازی تبریز هم با خوردن 23 گل بدترین خط دفاعی لیگ را به نام خودش ثبت کرد.


بیشترین کلین شیت


در بین تیم‌های لیگ برتری تیم فوتبال پرسپولیس تهران رکورد فوق العاده ای از نظر تعداد کلین شیت دارد. این تیم از 15 بازی نیم فصل اول لیگ موفق شد در 10 بازی دروازه خودش را بسته نگه دارد. پرسپولیسی‌ها با خوردن 5 گل در 15 بازی و میانگین هر 3 بازی یک گل رکورد خوبی را به ثبت رسانده‌اند اما نتوانستند رکورد فصل قبل استقلال خوزستان را جابجا کنند. استقلالی‌ها در فصل قبل با خوردن 4 گل در نیم فصل اول رکورد خارق العاده‌ای از خودشان به جا گذاشتند.


بهترین گلزنان لیگ


در بین بهترین گلزنان لیگ نام مهاجم فولاد در صدر می‌درخشد. ساسان انصاری که در ابتدای فصل به پرسپولیس رفت اما بعد از گذشت 3 هفته به تیم سابقش برگشت و از هفته چهارم لیگ در ترکیب فولاد جای گرفت. انصاری گلزنی‌اش را از هفته ششم آغاز کرد و نکته جالب‌تر این است که این بازیکن موفق شد در 8 بازی متوالی برای فولاد گلزنی کند و از این نظر رکورد جدیدی را در فوتبال ایران به ثبت برساند.




انصاری با 12 گل زده در مکان نخست بهترین گلزنان نیم فصل اول لیگ قرار دارد. بعد از این بازیکن مرتضی تبریزی بازیکن تیم فوتبال ذوب‌آهن با زدن 9 گل در مکان دوم قرار دارد.


بهترین پاسور لیگ


در بین بازیکنانی که در نیم فصل اول موفق شدند پاس‌های گل را برای همبازیان خودشان ارسال کنند، ایمان مبعلی با 7 پاس گل به عنوان بهترین پاسور نیم فصل اول لیگ برتر معرفی شد. مبعلی که در خط هافبک نفت تهران همه کاره این تیم است با دادن این تعداد پاس گل نقش به سزایی را در نتیجه گیری نفت تهران در نیم فصل اول لیگ داشت.


مقایسه نیم فصل اول لیگ شانزدهم و لیگ پانزدهم


در مقایسه جدول امسال و سال گذشته به این نکته می‌رسیم که امتیازهای دو تیم صدر جدول و تیم‌های دوم شبیه هم است.فصل گذشته دو تیم استقلال خوزستان و استقلال تهران در پایان نیم فصل اول به ترتیب با 32 و 30 امتیاز در مکان اول و دوم لیگ جای گرفتند و در این فصل هم دو تیم پرسپولیس و تراکتورسازی با همین تعداد امتیازات در مکان‌های اول و دوم جدول جای گرفتند.از نکات جالب توجه لیگ برتر قرار گرفتن سپاهان با 22 امتیاز در مکان هشتم جدول است. زردپوشان اصفهانی در فصل قبل هم با 22 امتیاز در مکان هشتم جای گرفتند.با نگاهی به 5 تیم برتر نیم فصل اول لیگ شانزدهم و لیگ پانزدهم متوجه می‌شویم که تیم‌های پرسپولیس و ذوب‌آهن در هر دو فصل در بین 5 تیم برتر لیگ جای گرفتند. تیم استقلال خوزستان که موفق شد قهرمان نیم فصل اول لیگ پانزدهم شود نیم فصل اول لیگ امسال را با قرار گرفتن در مکان نهم به پایان رساند و از این نظر سقوط عجیبی داشت. تراکتورسازی تبریز در فصل قبل نیم فصل اول را در مکان هفتم جدول به پایان رساند اما در این فصل با قرار گرفتن در مکان دوم یکی از مدعیان قهرمانی به حساب می‌آید.تیم فوتبال استقلال تهران هم که در فصل قبل عملکرد خوبی در نیم فصل اول داشت و موفق شد در مکان دوم جدول جای گیرد این فصل را با قرار گرفتند در جایگاه هفتم به پایان رساند.


تغییر مربیان در نیم فصل اول


در بین تیم های لیگ برتری در نیم فصل اول سه تیم در کادر فنی خودشان دست به تغییرات زدند. ذوب‌آهن اصفهان که فصل را با یحیی گل محمدی شروع کرد در میانه‌های فصل این مربی جایش را به دستیارش مجتبی حسینی داد و این مربی هم نتایج بسیار خوبی را با این تیم کسب کرد.تیم سیاه جامگان هم به دلیل مشکلات مالی فراوان سرمربی خودش را از دست داد.


فرهاد کاظمی که در نیم فصل دوم سال گذشته در سیاه جامگان شروع به کار کرد در اواخر نیم فصل اول لیگ امسال از این تیم استعفا داد و خداداد عزیزی به عنوان مدیرفنی جای او را پر کرد.تیم ماشین سازی تبریز هم بعد از کسب نتایج ضعیف با رسول خطیبی، فرهاد کاظمی را جایگزین این مربی کرد.


آمارهای کلی نیم فصل اول لیگ شانزدهم


از مجموع 120 بازی برگزار شده در نیم فصل اول 257 گل از خط دروازه‌ها عبور کرد که به طور میانگین در هر بازی 2/1 گل به ثمر رسید.در هفته هفتم رقابت‌های لیگ بیشترین گل به ثمر رسید. در این هفته تیم‌ها 25 بار دروازه حریفان را باز کردند که میانگین گلزنی در هر بازی 3/1 بود.کمترین گل زده رقابت‌های نیم فصل اول هم در هفته دوم رقم خورد. در این هفته تنها 12 گل از خط دروازه‌ها عبور کرد ک آمار ضعیفی برای لیگ ما محسوب می‌شود.هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر رکورددار بیشترین تساوی در لیگ است و در این هفته از 8 بازی برگزار شده 6 بازی به تساوی کشیده شد.هفته سوم رقابت‌ها رکورددار بیشترین برد است. در این هفته از مجموع 8 بازی برگزار شده 7 بازی با برد پایان یافت.




انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب