سردار نقدی: مساله حضور دشمن و ایجاد شبهات را نباید نادیده بگیریم
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا از ایسنا، سردار محمدرضا نقدی ظهر امروز در همایش دعوت که با موضوع تبلیغ و جهاد فرهنگی در دانشگاه امام صادق برگزار شد، اظهار کرد: ما برای اینکه میزان تاثیرگذاری تبلیغات خود را متوجه شویم باید این روند را آسیب شناسی کرده و با شیوه تبلیغات انبیاء مقایسه کنیم. یکی از آسیبهای تبلیغات تضاد بین قول و عمل است، که این آسیب جامعه مخاطب را دچار تناقض میکند. نمیشود ما دیگران را به نماز جماعت، خیرات و جهاد دعوت کنیم و خودمان در آنها حضور نداشته باشیم.
نقدی ادامه داد: ما همچنین باید در مواردی که از حوزه اختیارات ما خارج است امر به معروف و نهی از منکر کنیم. به طور مثال اگر مسئولان زندگی اشرافی درست کردهاند ما باید با نهی از منکر مخالفت خود را با این نوع از زندگی اعلام کنیم. امر به معروف و نهی از منکر بخصوص در مسائل سیاسی و مدیریت کلی کشور برای یک مبلغ جایگاه ویژهای دارد.
معاون فرهنگی فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه پیامبر اسلام (ص) مسائل را برای مردم به صورت انتزاعی بیان نمیکرد، گفت: خطبهها و سخنرانیهای پیامبر(ص) خیلی کوتاه است، اما در متن زندگی مردم تبلیغات پیامبر انجام میشود. در واقع این تبلیغات با حوادث و زندگی مردم پیش میرود و شان نزول در تبلیغ پیامبر نقش مهمی دارد. ما هم باید از این الگو استفاده کنیم. به طور مثال فایده ای ندارد اگر مردم درگیر یک مساله هستند و ما راجع به یک موضوع دیگر صحبت کنیم. نباید وقتی مردم درگیر آفت زدگی محصولات خود هستند، درباره توحید صحبت کنیم. زیرا این تبلیغ فایدهای ندارد. خود مبلغ در این مورد باید وارد شود و به حل این مشکل مردم کمک کند. در این صورت یک جمله مبلغ، کار یک دهه سخنرانی را انجام میدهد. مبلغ باید در متن زندگی مردم حرکت کند زیرا صرف سخنرانی تاثیر محدودی بر مردم دارد.
نقدی یادآور شد: تاثیر پزشکان مسیحی از مبلغان آنها در مسیحی کردن مردم آفریقا خیلی بیشتر بوده است. ما باید از این الگو استفاده کنیم و مبلغان در متن زندگی مردم باشند. مهم این است که چگونه عمل میکنیم نه اینکه چگونه سخنرانی میکنیم.
وی با بیان اینکه تبلیغات ما نباید یک طرفه باشد تصریح کرد: دشمن شبهات خود را علیه تبلیغات ما بیان میکند و ذهن مخاطب ما را پر از سوال و شبهه میکند. دشمن در این زمینه خیلی جدی است و نباید نادیده گرفته شود. ما نباید در این تبلیغات به شبهات دشمن بی توجه باشیم و فقط صحبت خود را بیان کنیم.
معاون فرهنگی فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: در طول دوران جنگ سرد یک رادیو به اسم آزادی وجود داشت که پیامهای نظام سرمایه داری را برای بلوک شرق ارسال میکرد. در حالی که امروز فقط 80 کانال رادیویی، 200 کانال تلویزیونی و هزاران کانال در شبکههای اجتماعی به زبان فارسی علیه ارزشهای ما تبلیغ میکنند. این تهاجم بی سابقه است.
نقدی در پایان گفت: من وقتی برای سخنرانی به مدارس میروم، میبینم شبهات زیادی در ذهن دانش آموزان وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود. مساله حضور دشمن و ایجاد شبهات را نباید نادیده بگیریم.
گفتنی است، حجتالاسلام میرلوحی، نیز در این برنامه با اشاره به وضعیت منطقه خاورمیانه، گفت: این منطقه بیش از هر زمانی به کار تبلیغاتی نیاز دارد. اکنون زمان رفتن به وسط میدان شبهات فکری است. اکنون خداوند زمینه را فراهم کرده است که ما حرف خود را بزنیم. خاورمیانه به کمک فکری و تبلیغاتی ما نیاز دارد.
وی افزود: اکنون امکانات تبلیغاتی مناسبی در اختیار ما قرار گرفته است که باید از این وسیله برای انتقال پیام خود استفاده کنیم. نباید ما از این فرصت غافل شویم و از هر فرصتی در دانشگاه، مدارس، مساجد، رسانهها و خانوادهها برای تبلیغ بهره ببریم. طلبهها هر جا هستند باید کار تبلیغاتی خود را انجام دهند.
انتهای پیام/