دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نایب‌رئیس انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران اعلام کرد:

سهم 2درصدی مصرف شرب از آب های تصفیه شده/ 98 درصد آب تصفیه شده صرف شستشو می شود

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: نزدیک به 2 درصد از آب‌های تصفیه‌شده، سهم شرب مردم است و بقیه به شستشو اختصاص پیدا می کند.
کد خبر : 145717

به گزارش گروه اقتصادی آنا از پایگاه اطلاع رسانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، سیدناصر رئیسی اضافه کرد: از آنجا که بازار عرضه و تقاضا در حوزه آب‌های بسته‌بندی‌شده مشکل دارد و فرهنگ استفاده از آب‌های بسته‌بندی‌شده، هنوز نهادینه نشده است، اکنون سهم آب بسته‌بندی‌شده در کشور حدود 2 درصد است.
وی ادامه داد: آب آشامیدنی و بسته‌بندی آن، اولویت آخر دولت است و برنامه‌ریزی های راهبردی بیشتر به آب‌های مصرفی در حوزه صنعت، کشاورزی و خانگی توجه دارد.
عضو کمیسیون آب، محیط ‌زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران گفت: دولت سالیانه مبالغ بسیار هنگفتی را صرف آب تصفیه‌شده می‌کند، اما حدود چند درصد از این آب در حوزه مصرف فردی استفاده می‌شود اما بقیه آب به مصارف دیگری می‌رسد که به آب تصفیه‌شده در آن حوزه، نیازی نیست.
رئیسی گفت: حدود 100 کارخانه آب‌معدنی در ایران فعالیت می‌کنند که همه آن‌ها با بازار فروش مشکل‌دارند؛ بازار عرضه و تقاضا در حوزه آب‌های بسته‌بندی‌شده مشکل دارد و به دلیل تقاضای پایین، توان رقابت وجود ندارد.
نایب‌رئیس انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران، سهم آب بسته بندی شده در آب مصرفی کشور را نزدیک به 2 درصد اعلام کرد و گفت: این میزان در ترکیه حدود 20 درصد است.
در حالی مردم از آب های تصفیه شده برای مصارف غیرشربی استفاده می کنند که کشورمان در سال های اخیر در بحران آبی قرار گرفته است.
چندی پیش وزیر نیرو در گفت وگویی اعلام کرد کاهش بارندگی، افزایش دمای هوا، افزایش تبخیر و افزایش جمعیت، منابعی آبی کشور را کاهش و مصرف آنها را افزایش داده و براین اساس میزان منابع آب در اختیار هر ایرانی نسبت به گذشته محدودتر شده است.
«حمید چیت چیان» افزود: مطابق گزارش های سازمان ملل همه مناطقی که سالیانه کمتر از یک هزار و پانصد مترمکعب آب تجدیدشونده داشته باشند وارد مرحله بحران شده اند و با این اوصاف ایران اینک در وضعیت بحرانی آب قرار دارد.
همچنین مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز اواسط آذرماه در «کارگاه بین المللی ظرفیت سازی مدرسان حوزه خبر در زمینه تغییر اقلیم و مدیریت آب»، تاکید کرد، بحران آب باید به عنوان یک چالش ملی و نه منطقه ای مطرح و با کمک رسانه ها به یک گفت وگوی ملی تبدیل شود.
سیدمحمد حاج رسولی ها تصریح کرد که در این برهه حساس، دغدغه مند کردن جامعه درباره مساله آب یک ضرورت است تا مردم هر چه بیشتر بحران آب را جدی گرفته و از عواقب مسایلی همچون نشست زمین و کمبود آب مطلع شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب