دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس شورای پژوهشی استان کرمان در گفت‌وگو با آنا:

7 مرکز رشد در واحدهای دانشگاهی استان کرمان فعال هستند/ ثبت بیش از 1400 خدمت آزمایشگاهی در «ساها»

رئیس شورای تخصصی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان می‌گوید اکنون سه شرکت دانش‌بنیان توسط واحدهای استان کرمان به ثبت رسیده و در این زمینه تلاش‌هایی در دست انجام است که تا پایان سال جاری طبق برنامه موجود، تعداد این شرکت‌ها به ۱۰ مورد خواهد رسید. 7 مرکز رشد نیز در واحدهای دانشگاهی استان کرمان فعال هستند.
کد خبر : 145612

مسعود لشکری، خبرنگار خبرگزاری آنا- طرح‌های سرمایه‌گذاری (با رویکرد دانش‌بنیان) از اهم اولویت‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان است و تقریباً همه واحد‌های استان در این زمینه فعالیت دارند.


برخی از این فعالیت‌ها شامل طرح نیروگاه CHP توسط واحدهای رفسنجان و سیرجان، طرح‌های تولید نئوپان از الیاف نخل و تولید کیک خرمایی بدون شکر توسط واحد جیرفت، طرح تولید ماهی قزل آلا توسط واحد شهربابک و طرح‌های تولید زعفران و کاشت نهال توسط واحد زرند و ... است.


اکنون در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان ۷ مرکز رشد واحدهای فناوری در واحدهای دانشگاهی انار، بافت، بم، جیرفت، رفسنجان، زرند و کرمان فعال است و تا پایان سال ۱۳۹۵ همه واحدهای استان ملزم به راه اندازی مراکز رشد هستند

از آنجا که در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، دانشگاه آزاد اسلامی با تکیه بر توان علمی و انسانی خود و با تبعیت از منویات مقام معظم رهبری در راستای برنامه‌های اقتصاد دانش‌بنیان با برنامه عمل کرده و شورای پژوهشی استان‌ها و معاونت‌های پژوهشی و فن آوری اطلاعات واحدهای دانشگاهی سراسر کشور مجری سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد دانش‌بنیان هستند؛ از فرصت استفاده کرده و با دکتر علی امیری رئیس شورای پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان به گفت‌وگو نشستیم و فعالیت‌های پژوهشی و علم و فناوری این استان‌ را جویا شدیم.


عملکرد‌ پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان که بیشتر در قالب تجاری‌سازی علم و فناوری و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان است، موضع این گفت‌وگو قرار گرفت.


مشروح گفت‌وگو با امیری که سکان معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه‌ آزاد اسلامی واحد زرند نیز بر عهده وی هست را پی می‌گیریم:


* با توجه به جایگاه شورای تخصصی پژوهش و فن‌آوری در استان کرمان، عمده فعالیت‌های این شورا چیست؟


- دامنه اصلی فعالیت شورای پژوهش و فناوری استان نظارت بر فعالیت‌های پژوهشی واحدهای دانشگاهی و در موارد خاص، حل و فصل موردی مسائل پژوهشی این واحد‌ها در چارچوب مقررات و دستورالعمل‌های سازمان مرکزی به عنوان اسناد بالادستی است.


- چه تعداد طرح پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان انجام شده یا در حال اجراست؟



- بین سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ مجموعاً ۱۶۱۶ طرح تحقیقاتی توسط پژوهشگران واحدهای دانشگاهی استان به پایان رسیده و نزدیک به نصف این تعداد در واحدهای استان در حال انجام است.


* چند شرکت دانش‌بنیان در این دانشگاه به ثبت رسیده است؟


- اکنون فقط سه شرکت دانش‌بنیان توسط واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان به ثبت رسیده و این تعداد به هیچ عنوان در شأن دانشگاه نیست با تأکیدات فراوان رئیس استان، در این زمینه تلاش‌هایی در دست انجام است و تا پایان سال جاری طبق برنامه موجود، تعداد این شرکت‌ها به ۱۰ مورد خواهد رسید.


* چه طرح‌های اقتصادی و درآمدزایی در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان قرار دارد؟


- طرح‌های سرمایه گذاری (با رویکرد دانش بنیان) از اهم اولویت‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان است و تقریباً همه واحد‌ها در این زمینه فعالیت دارند. برخی از این فعالیت‌ها شامل طرح نیروگاه CHP توسط واحدهای رفسنجان و سیرجان، طرح‌های تولید نئوپان از الیاف نخل و تولید کیک خرمایی بدون شکر توسط واحد جیرفت، طرح تولید ماهی قزل آلا توسط واحد شهربابک و طرح‌های تولید زعفران و کاشت نهال توسط واحد زرند است.


بین سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ مجموعاً ۱۶۱۶ طرح تحقیقاتی توسط پژوهشگران واحدهای دانشگاهی استان به پایان رسیده و نزدیک به نصف این تعداد در واحدهای استان در حال انجام است

* نظر شما درباره همراهی شورای تخصصی پژوهش و فن‌آوری و شورای تخصصی اقتصاد دانش‌بنیان چیست؟


- بین این دو شورا ارتباط بسیار نزدیک و تنگاتنگی وجود دارد و فعالیت‌های متعددی به صورت مشترک بین این دو نهاد طراحی، نظارت و اجرا می‌شوند. برای مثال، برای تأسیس شرکت‌های دانش بنیان، ابتدا محتوای علمی ایده توسط شورای پژوهش و فناوری استان بررسی و کنترل می‌شود و در صورت مثبت بودن این بررسی، مسائل مربوط به امکان سنجی و زمینه‌های مالی و اقتصادی آن توسط شورای برنامه ریزی و اقتصاد دانش بنیان کنترل می‌شود و چنانچه نظر این دو شورا مثبت باشد، موضوع صدور مجوز تأسیس شرکت در دستور کار هیأت امنای استان قرار می‌گیرد.


* درباره مراکز رشد و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان هم بگویید.


- اکنون در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان ۷ مرکز رشد واحدهای فناوری در واحدهای دانشگاهی انار، بافت، بم، جیرفت، رفسنجان، زرند و کرمان فعال است و تا پایان سال ۱۳۹۵ همه واحدهای استان ملزم به راه اندازی مراکز رشد هستند. مراکز رشد واحدهای زرند و جیرفت با مجوز پارک علم و فناوری استان و موافقت اصولی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راه اندازی شده و سایر واحد‌ها از طریق سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند. واحدهای جیرفت و زرند قدیمی‌ترین مراکز رشد استان را دارند.


در مراکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان تعداد ۵۹ واحد فناور مستقر شده‌اند که از این تعداد، ۱۷ مورد پس از طی دوره رشد از این مراکز خارج شده‌اند و ۴۲ واحد در حال گذراندن دوره‌های پیش رشد و رشد هستند.



با توجه به شرایط نسبتاً دشوار راه اندازی مراکز تحقیقاتی، از جمله نیاز به اعضای هیأت علمی و امکانات ساختاری خاص در واحد متقاضی (برای مثال حداقل ۱۵ عضو هیأت علمی استادیار به بالا در یک رشته تخصصی خاص در واحد متقاضی)، تاکنون در هیچ یک از واحدهای استان مرکز تحقیقاتی دایر نشده است. اما تلاش فعلی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان، حرکت به سمت ایجاد قطب‌های علمی است که در آینده نزدیک محقق خواهد شد.


* چه تعداد از آزمایشگاه و کارگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان در سامانه آزمایشگاه‌های همکار آزاد به ثبت رسیده‌اند؟


در مراکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان تعداد ۵۹ واحد فناور مستقر شده‌اند که از این تعداد، ۱۷ مورد پس از طی دوره رشد از این مراکز خارج شده‌اند و ۴۲ واحد در حال گذراندن دوره‌های پیش رشد و رشد هستند

سامانه آزمایشگاه‌های همکار دانشگاه آزاد اسلامی که به اختصار به طرح سا‌ها شناخته می‌شود، یکی از ابتکارات مدیریت جدید دانشگاه است که از طریق ایجاد یک شبکه به هم پیوسته از آزمایشگاه‌های سراسر کشور ایجاد شده و هدف آن دسترسی آسان، ارزان و همگانی برای پژوهشگران کشور اعم از پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه‌های دولتی و نهادهای دیگر است.


وضعیت طرح سا‌ها در استان کرمان به این صورت است که اکنون مجموعاً تعداد ۲۵۹ آزمایشگاه و کارگاه آموزشی و تحقیقاتی، ۲۵۲۲ مورد تجهیزات آزمایشگاهی و ۱۴۶۴ مورد خدمات آزمایشگاهی در سامانه یادشده به ثبت رسیده و مرتباً بروز رسانی می‌شوند. تلاش برای دریافت گواهی‌های استاندارد برای فعالیت این آزمایشگاه‌ها نیز یکی از مهم‌ترین اولویت‌های طرح سا‌ها در استان کرمان است.


* سیاست شورای تخصصی پژوهش و فن‌آوری در برگزاری همایش‌ها چیست؟


- در مورد برگزاری همایش‌های علمی، اکنون سیاست دانشگاه بر کاهش تعداد همایش‌های بی‌کیفیت و افزایش همایش‌های کاربردی و معتبر است. در این راستا، تلاش بر استفاده از اعضای هیأت علمی و امکانات مشترک واحد‌ها در برگزاری همایش‌های علمی است.


* و کلام آخر...


- کلام آخر اینکه توجه به حوزه پژوهش در شرایط رقابتی فعلی یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که دانشگاه آزاد اسلامی را رقابت پذیر می‌کند و خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی این شرایط را به خوبی درک کرده و در این راستا سیاست گذاری و برنامه ریزی‌های منسجمی انجام داده است.


توجه به تولیدات دانش بنیان، راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان، توسعه زیرساخت‌های حمایت از مراکز رشد و واحدهای فناوری از طریق راه اندازی شهرک‌های فناوری (طرح شفا) و به طور خلاصه تولید ثروت از طریق فعالیت‌های پژوهشی از جمله مهم‌ترین راهبردهای مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی بوده که مجدانه به آنها پرداخته شده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: دانش بنیان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته