دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 دی 1395 - 13:41
کارشناس والیبال در گفت‌و‌گو با آنا؛

استویچف با کواچ قابل مقایسه نیست/ تیم ملی بدون لوزانو هم به المپیک صعود می‌کرد

کارشناس والیبال کشورمان گفت: تجربه استویچف با کواچ برای هدایت تیم ملی ایران به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست چرا که استویچف 13 سال است که کار مربیگری را انجام می دهد.
کد خبر : 145427

جهانگیر سیدعباسی کارشناس والیبال در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی آنا درباره وضعیت تیم ملی والیبال و انتخاب سرمربی برای این تیم گفت: «تیم ملی شرایط بسیار حساسی دارد و باید کسی هدایت آن را برعهده بگیرد که بتواند به مدت 4 سال به خوبی جوانگرایی را در تیم به وجود بیاورد. در شرایط فعلی برخی بازیکنان ستاره و باتجربه از تیم ملی خداحافظی کردند و ما نیاز داریم کسانی روی کار بیاید که تیم دچار افت نشود و همه اینها نیازمند این است که مدیریت تیم قوی باشد.»


وی با اشاره به اینکه استویچف کارنامه قابل قبولی دارد و گزینه مناسبی برای هدایت تیم ملی است، عنوان کرد: «‌استویچف از سال 2003 کار مربیگری را آغاز کرده است و در کارنامه خود قهرمانی‌های متعدد با تیم‌های باشگاهی بلغارستان، ایتالیا و حتی ترکیه دارد. او از همان ابتدا هم یکی از گزینه های فدراسیون برای هدایت تیم ملی بود. یکی از خصوصیات اصلی این مربی دیسیپلین بالای اوست، موردی که فدراسیون بر روی آن تاکید بسیار زیادی دارد. وقتی فدراسیون والیبال به او پیشنهاد مربیگری را داده شنیدم که تا چند وقت در مورد والیبال ایران تحقیق کرده است که همین مورد نشان می دهد او در کارش چه میزان جدیت دارد.از طرفی خود این مربی زمانی که والیبال بازی می کرده است از بازیکنان سطح بالا بوده و از نظر فنی قوی و کارکشته است. به نظرم استویچف مربی بزرگی است و برای هدایت تیم ملی چیزی کم ندارد.»


این کارشناس والیبال در پاسخ به اینکه استویچف مربی باشگاهی بوده و موفقیتش هم در رده های باشگاهی بوده عنوان کرد: «‌به نظرم این دلیل قانع کننده ای برای رد کردن عملکرد یک مربی نمی شود. برخی افراد او را با کواچ مقایسه می کنند و می‌گویند تیم ملی با کواچ به دلیل اینکه مربی باشگاهی بوده تجربه خوبی نداشته است و ممکن است با استویچف هم این موضوع دوباره تکرار شود. این در حالی است که تجربه استویچف با کواچ به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست؛ او 13 سال است که کار مربیگری را انجام می دهد.از طرفی به نظرم هدایت تیم‌های باشگاهی به مراتب سخت تر از تیم ملی است چرا که برای تیم ملی تمام امکانات سخت افزاری را فدراسیون فراهم می کند اما در تیم های باشگاهی یک مربی با 18 بازیکن و باشگاه در ارتباط است. مربی که در رده های باشگاهی تجربه خوبی داشته و کارنامه قابل قبولی در این موضوع داشته باشد به طور ختم در تیم ملی هم موفق عمل خواهد کرد.»


سیدعباسی با بیان اینکه والیبال ایران با ولاسکو متحول شده عنوان کرد:«ما بعد از ولاسکو نیاز داشتیم مربی هدایت تیم ملی را برعهده بگیرد که از نظر فنی و مدیریتی قوی باشد اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و تیم ملی به کواچ و لوزانو رسید. این دو مربی از نظر فنی خوب بودند اما توان مدیریتی و نحوه ارتباط برقرار کردن با بازیکنان را نداشتند. به نظرم والیبال ما پتانسیل بسیار بالایی دارد و مدیران فدراسیون باید در انتخاب مربی بسیار دقت کنند.»


در این شرایط به نظرم فدراسیون نباید انتخاب مربی را به چند گزینه محدود کند و باید مربیان تاپ تری هم در نظر بگیرد و با آنها وارد مذاکره شوند. به هر حال اگر استویچف هم به هر دلیلی هدایت تیم ملی را قبول نکرد باید گزینه جایگزین برای او وجود داشته باشد.»


این کارشناس والیبال در پاسخ به اینکه استویچف از نظر سنی از لوزانو جوانتر است و تجربه کمتری دارد، عنوان کرد: «‌استویچف مربی باتجربه است و من نمی خواهم عملکرد دو مربی را با یکدیگر مقایسه کنم. با همه احترامی که برای لوزانو دارم اما او در تیم ملی نتوانست موفق شود و ما بازی های خوبی از تیم ملی ندیدم. درست است که او زمان کمی هدایت تیم ملی را بر عهده داشت اما نباید این موضوع را فراموش کنیم تیم ایران قابلیت و پتانسیل آن را داشت که به المپیک صعود کند و تنها با حضور چندماهه این مربی این امر محقق نشد بعد از کسب سهمیه المپیک ما در جریان مسابقات لیگ جهانی دیدیم که مدیریت این مربی چندان کارآمد نبود و بازیکنان نتوانستند بازی های خوبی ارائه دهند.»


وی ادامه داد:« شاید اگر لوزانو قبل از ولاسکو به ایران می آمد موفق می شد اما تیم ملی زمان ولاسکو و لوزانو زمین تا آسمان با هم فرق داشتند و این تیم در زمان لوزانو در اوج بود به همین دلیل است که کارشناسان معتقدند لوزانو برای تیم ملی خوب نبود.»


انتهای پیام/

برچسب ها: استویچف
ارسال نظر
قالیشویی ادیب