دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 دی 1395 - 14:13
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر عنوان کرد

مسئولان کشور از زلزله تهران نمی‌ترسند/ تشکیل کارگروه زلزله تهران در سازمان امداد و نجات

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمرگفت: با توجه به اینکه زلزله تهران دغدغه مسئولان کشور بود کارگروه زلزله تهران تشکیل و در حال تهیه و تدوین طرح‌های عملیاتی در این زمینه هستیم اما متاسفانه هنوز ترس عاقلانه از زلزله تهران ایجاد نشده و مسئولان پای کار نیامده‌اند.
کد خبر : 145423

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در مورد آمادگی سازمان امداد و نجات در برابر وقوع زلزله در تهران اظهار کرد: زلزله تهران همواره یکی از دغدغه های اصلی مسئولان و مدیران بحران بوده است. بر اساس همین دغدغه کارگروه فعالی در حوزه جمعیت هلال احمر با نام کارگروه زلزله تهران تشکیل شده که محوریت اصلی آن با استان تهران است. طرح‌های عملیاتی مختلف برای ایجاد آمادگی در این کارگروه تهیه شده است و برخی برنامه‌ها آن نیز در حال انجام است.


وی افزود: در صورت حمایت دولت، مجلس شورای اسلامی و حمایت مادی و معنوی از جمعیت هلال احمر رسیدن به آمادگی کافی امکان پذیرتر خواهد بود.


سلیمی تاکید کرد: کمتر شهری با ویژگی شهر تهران در دنیا وجود دارد زیرا این شهر از منظر ساخت و ساز، امکانات، جمعیت و ... قابل قیاس با هیچ شهری در جهان نیست. از سوی دیگر باید بدانیم که از منظر داشتن امکانات و تجهیزات ما جایگاه بسیار خوبی داریم. هرچند که نسبت به تمام شهرهای دنیا پارامترهای متفاوتی داریم و در نتیجه پاسخگویی و آمادگی ما هم باید متفاوت باشد. ما از هر لحاظ علی الخصوص در بعد فرهنگی با سایر مناطق تفاوت‌های فاحشی داریم.


وی ادامه داد: باید از هر منظر این آمادگی مورد بررسی قرار گیرد و نمی‌توان تک بعدی به این مساله پرداخت. به اعتقاد من هم اکنون شورای عالی مدیریت بحران از هیات وزیران هم جایگاه بالاتری دارد و باید از قدرت این جایگاه استفاده کرد. اگر ترکیب اعضای این شورا را ببینیم، نواب رئیس مجلس، نماینده قوه قضاییه، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و ... در این حضور دارند و ترکیب بسیار قوی است و این هماهنگی و هم‌افزایی در صورت بروز اتفاق مهم است، اما آن ترس عاقلانه هنوز ایجاد نشده و مسئولان پای کار نیامده‌اند.


وی در پاسخ به این سوال که آیا نیاز سنجی در زمینه امکانات و تجهیزات نیروهای هلال احمر صورت گرفته است، گفت: پوشش خدمات امداد و نجات از گستره ملی و بین المللی برخوردار است و نیازسنجی در زمینه امکانات و تجهیزات همواره در جمعیت هلال احمر و به ویژه سازمان امداد و نجات وجود داشته است اما گستردگی کشور ایران و پیچیدگی‌های سوانح همواره تغییراتی را در زمینه بروز رسانی اطلاعات و فرمول‌های نیاز سنجی داشته است.


سلیمی ادامه داد: ایجاد شبکه‌های نه‌گانه امداد و نجات در کشور به نوعی تدابیر خاصی را در جهت تامین نیازها ایجاد کرده است و دستور العمل‌ها و پروتکل‌های خاصی بر حسب نوع تجهیزات و یا اقلام امدادی تهیه و به طور متناوب در حال بازنگری است. همچنین در جمعیت هلال احمر به صورت دوره‌ای نیازسنجی‌هایی صورت می‌گیرد.


نقاط ضعف امدادرسانی به آسیب‌دیدگان زلزله بم


رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به نقایص و نقاط ضعف در امداد رسانی به آسیب‌دیدگان زلزله بم گفت: چالش‌های اساسی ارائه خدمات امداد و نجات در زلزله بم و پس از آن در پنج دسته کلی تعاملات مردمی، سازمان‌های محلی، گردش اطلاعات، هماهنگی و امنیت قابل بررسی است. ناکافی بودن آموزش و مهارت مردم محلی در امر نجات مجروحان، مدیریت هدایا و کمک‌های مردمی و بین المللی از جمله کدهای دسته کلی تعاملات مردمی مطرح شده‌اند. کدهای مشارکت ضعیف و ناکارآمد سازمان‌ها و نهادهای محلی در صحنه امداد و نجات و آشنایی ناکافی سازمان‌های فعال در منطقه با ساختار جامعه آسیب دیده در دسته سازمان‌های محلی قرار دارند.


سلیمی بیان کرد: نحوه اطلاع‌رسانی به مردم و سازمان‌های متولی، در ‌دسترس ‌نبودن اطلاعات معتبر و به موقع درخصوص منطقه، نیازها و خدمات قابل ارائه نیز به عنوان کدهای اصلی گردش اطلاعات مطرح است. ضعف هماهنگی درسازماندهی و برنامه‌ریزی مشترک گروه‌های امدادی و سازمان‌های متولی، درراستای مدیریت منابع انسانی، تجهیزات و کمک‌‌های مردمی، توزیع امکانات و تقسیم کار مناسب و وظایف بدون متولی در مقوله هماهنگی قابلیت بررسی داشته و ترافیک سنگین در معابر ورودی مناطق حادثه دیده، امنیت شهر، امدادگران و کمک‌‌های ارسالی، برقراری نظم و امنیت در منطقه نیز در زمزه مشکلات امنیتی قرار دارند. البته هم اکنون تمرکز کلانی بر رروی هریک از این مباحث، انجام شده است اما به تنهایی از عهده جمعیت هلال احمر بر نمی آید و باید تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها بر این موضوعات تمر کز یابند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته