دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 دی 1395 - 11:20

چرا نقشه جهانی آلودگی هوا با شاخص‌های داخلی نمی‌خواند؟/ایستگاه‌های پاک در آلوده‌ترین روزهای تهران

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: دستگاه‌های کنترل کیفیت شهر تهران زیر نظر شهرداری پارامترpm2.5 (ذرات ریز معلق زیر 2.5میکرون) را نشان نمی‌دهد و سازمان محیط زیست براساس اطلاعات 16 ایستگاه میزان آلودگی هوای تهران را اعلام می‌کند.
کد خبر : 144954

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، در حالی براساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، امروز میانگین کیفیت هوای تهران شاخص 152 و در شرایط ناسالم برای تمام افراد جامعه قرار دارد که در نقشه جهانی کنترل کیفیت هوا ایستگاه شهرداری منطقه 4 شاخص 194 را نشان می‌دهد.


همچنین براساس نقشه جهانی، دو منطقه 16 و 19شهرداری تهران شاخص 17 و 30 و هوای پاک را در این مناطق نشان می‌دهد در حالی که براساس نقشه‌های کنترل کیفیت هوای تهران امروز این دو منطقه شرایط خیلی ناسالم را تجربه می‌کنند.


محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران در مورد اختلافات چشمگیر این دو نقشه به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا اظهار کرد: به احتمال زیاد این ایستگاه‌ها جزو ایستگاه‌هایی هستند که پارامترpm2.5 (ذرات ریز معلق زیر 2.5میکرون) در آنها تعریف نشده است. بنابراین میزان آلودگی هوا را نشان نمی‌دهند. البته این رقم‌ها در میانگین اندازه گیری آلودگی هوا محاسبه نمی‌شود و تاثیری در اندازه‌گیری سازمان محیط زیست ندارد.


وی در پاسخ به این سوال که چرا براساس نقشه جهانی، ایستگاه شهرداری منطقه 11 که در آلوده‌ترین منطقه شهر تهران واقع شده، خاموش است، گفت: این ایستگاه‌ها زیر نظر شهرداری تهران است. سازمان محیط زیست 16 ایستگاه و شهرداری تهران 21 ایستگاه اندازه‌گیری کیفیت هوا را در شهر تهران دارد برهمین اساس شهرداری تهران باید در این زمینه پاسخگو باشد البته درست است که ما این اعداد را با هم مبادله می‌کنیم اما در جریان چرایی خاموش بودن دستگاه‌های مناطق شهرداری تهران نیستیم.


به گزارش آنا، اگر شاخص کیفیت هوا بین 0 تا 50 باشد، کیفیت هوا در وضع پاک، 50 تا 100 وضع سالم و 100 تا 150 هوا ناسالم برای گروه‌های حساس (بیماران قلبی،‌ریوی، سالمندان و کودکان)، 150 تا 200 ناسالم برای تمام افراد جامعه و 200 تا 300 بسیار ناسالم خواهد بود.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته